Resultat 1 till 17 av 17

Fått i uppgift att gå igenom AdWords - nästan helt färsk

  1. #1
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Hej!

    Jag har hamnat på ett företag som har kört AdWords-kampanjer för sin sida externt från ett SEO-företag. Men de har nu valt att skrota detta och jag har nu blivit "tilldelad" detta. Det första jag har blivit ombedd att göra är att analysera och "värdera" det jobb har blivit gjort. Jag har tillgång till hundratals kampanjer, men jag vet inte riktigt var jag ska börja.

    Har ni något tips? Jag har inte sysslat praktiskt med detta innan, men har läst på rätt mycket de sista 2-3 veckorna, så jag har en hyffsad översikt tror jag.

    Men jag kommer mig inte riktigt för var jag ska börja, det ska tilläggas att några nya kampanjer ska inte startas än på ett par veckor, utan jag ska jobba med aktiva och redan avslutade kampanjer.

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    ThomaSEOs avatar
    ThomaSEO ThomaSEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    En bra start är att rensa bort alla sökord och annonser som presterar dåligt.
    Dåliga annonser och sökord sänker kvalitén på hela kampanjen/kontot.

    Skicka ett DM om du behöver mer hjälp.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som ThomasSEO säger, men det kräver att ni har bra statistik över konverteringar, statistik ned på sökord/sökfras ROI så man direkt kan rensa ut de sökord/kampanjer som ger negativ ROI.

  4. #4
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Ja precis, har satt upp de relevanta målen som jag vill följa. Men sidan jag analyserar säljer inget konkret utan slutmålet är en "ansöka" knapp, frågan är hur man då mäter ROI. Man måste ju försöka hitta ett konkret värde av det trycket som i sig bara har ett abstrakt värde. Vad ska man tillämpa för strategi för sånt? Bör man "ranka" de olika målen efter relevans så man får ett fiktivt värde och sen mäta ROI på det?

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Wherkan du måste ju få veta vad en kund är värd och hur många ansökningar som i snitt krävs för att få en kund, då vet du vad varje ansökning är värd.
    Mitt råd är att försöka hitta ett bättre bolag som kan sin sak vad gäller adwords och låta de sköta adwordsen åt er, det är så mycket att hålla reda på och kunna för att kunna sköta ett adwords-konto optimalt.

  6. #6
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Tack för ditt svar Feldon. I dagsläget så är det inte så mycket fokus på hur många ansöknings det generar vad det gäller aspekten att knyta nya kunder, utan det är mer den allmäna trafiken som skapar medvetenhet. Men vi kommer snart till en punkt där vi faktiskt måste presentera hur mycket varje ansökan kostar och då med andra kunna visa hur mycket en ansökan är värd för en kund och kunna uppvisa kvalitet framför kvantitet.. Så jag tänkte bara få lite inspel angående hur man kan angripa mål som innefattar abstrakta mål som detta. Tror dock jag har samlat på mig lite infallsvinklar som kan ta mig lite närmare konkreta mål.

    Nja, det är inte riktigt ett alternativ, då jag har ambitionen att bli bäst på AdWords själv

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    @wherkan om man sysslar med "leadgeneration" (ansäkningar, opt-in till nyhetsbrev/epostlista) så MÅSTE man vet vad varje "leads" är värt.

    Om ni får in 100 leads (ansökningar) så borde ni ha statistik för vad värdet per lead blir.

    Körde mycket leadgeneration förut och då var varje lead värt ca 25 kr/st, vilket gjorde att jag kunde betala upp till 25 kr/klick och gå jämnt upp. Högre klickbetalningar än 25 kr/klick var m a o förlust.

    Annars håller jag med @Feldon, skaffa en konsult/en firma som verkligen kan AdWords, då det är en massa "fippel" för att optimera kampanjer/sökord

  8. #8
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Patrik, tack så jätte mycket ditt inspel! Jag ska se till att få fram ett värde så att jag kan mäta detta.

    Jag håller absolut med, en firma vore det bästa, men först ska jag försöka och se hur långt jag klarar av att komma för att sedan se hur mycket mer man kan få ut via ett externt bolag, om det är värt den investeringen.

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag tänker nog sticka ut hakan här lite, och säga tvärtom mot Patrik och Feldon.

    Det går alldeles utmärkt att sätta upp och underhålla en AdWords-kampanj själv, även om man får räkna med att det är ganska pilligt till att börja med, innan man kommer in i tänket.

    Det första du bör göra är att bestämma dig för vad målet med din kampanj är. Det kan vara en viss generell trafikmängd, besökare till specifika sidor, konverteringar eller något annat. Är det konverteringar som är målet så sätt upp en ordentlig tracking, så du i AdWords kan se vilka sökord som genererar konvertering.

    Efter det är det bara att rensa bort det som inte funkar, och strukturera upp kontot så att det är lätt att hitta i. Förslagsvis med en annonsgrupp per landningssida (eller per grupp av sökord om sidor är inriktade mot flera sökord/ämnen).

  10. #10
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Lite kompletterande information och lite reflektioner kring detta;

    Jag har sammanställt de aktiva sökorden är just nu för att försöka skapa mig en bild av hur väl optimerade annonserna är, rent spontant känns det uselt, men jag skulle vilja ha lite feedback från er också om ni har lust.


    Aktiva ord: 929
    Antal sökord som inte visas pga lågt bud: 207
    Antal sökord som inte visas pga lågt QS 42
    Antal sökord som inte visas pga låg sökvolym: 155
    Medeltal för QS av de som visas: 5,15
    Median för QS av de som visas: 5
    Andel aktiva ord som visas: ~56%

    En sak som jag definitvt går att fastslå är att det är alldeles för mycket orelevanta nyckelord och alldeles för dåligt QS.
    Men hur dåligt är det?

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag skulle säga att ditt snitt ska vara över 8.
    Det kan ibland vara värt att köpa på ord där din QS är lägre än 7, men då ska det vara ett medvetet val för att just det ordet har högre konkurrens, och det anses extra viktigt.

    Ta bort alla ord som inte genererar klick eller har låg CTR (exakt var gränsen går för att CTR ska räknas som låg går inte att säga. Kolla på de ord där du har en QS på 10, så får du en fingervisning om vad som är en bra CTR för just ditt segment).

  12. #12
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Aaron, tack för ditt svar och skönt att höra att det går

    Jag inser att det är rätt mycket pill, men mycket är redan gjort.

    Jag har satt upp mål, jag har bra trackers i Analytics och mycket statistik att använda mig. Annonserna är dessutom bra organiserade med logiska annonsgrupper osv.
    Så det är egentligen bara "småpillet" som behövs och som inte har blivit gjort.

    Tack vare alla era inspel tror jag absolut jag har de grundläggande insikterna för att kunna vända detta konto till ett effektivt marknadsföringsverktyg inom en snar framtid.

    Det är QSen som kommer bli det svåra att jobba upp, vi har inte ett enda ord som har en QS på 10 och bara 7 stycken över 8. Så jag får helt enkelt filtrera på annat sätt och fokusera på de jag tror jag kan få upp QSen på. Då kommer jag till nästa fråga, hur svårt är det och hur lång tid kan det ta att jobba upp ett ords QS från 5 till > 8? Rent generellt nu, jag förstår att det beror på otroligt många olika parametrar. Men om vi skalar ner förutsättningarna till att bara tweaka inne i AdWords, ingen webutveckling.

  13. #13
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det kan gå ganska fort, lite beroende på hur bra/dåligt Google tycker att ditt konto är just nu.

    Börja med att ta bort allt du inte tror går att få upp och det som inte är jätteintressant. Spara de ord som är närmast i relevans till det ni gör. Ta också bort alla ord där det inte visas annonser ovanför de organiska resultaten.
    Du kan lägga tillbaka mer senare, när du fått ordning på kontot.

    Se till att du har bra annonser, och testa dem hela tiden för att få dem mer klickvänliga. Sen betalar du helt enkelt för förstaplatsen, och så fort du börjar få ordentligt med klick så kommer QS att klättra uppåt.

    Det är generellt bra att i det här läget fokusera på de ord med flest sökningar, så att du snabbt får in ny data i kontot.

    När du börjar komma upp i ordentlig QS på kontot är det dags att lägga upp de nygamla ord du tidigare tagit bort.

  14. #14
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Kanon nyttig feedback! Perfekt!

    Tack så otroligt mycket!

    När du säger ta bort, kan jag lika gärna pausa dem eller påverkar dem också?

  15. #15
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det påverkar faktiskt både om du tar bort och om du pausar. Exakt hur mycket är svårare att svara på, och det är det även att svara på om det är nån skillnad på att ta bort eller pausa.

    Jag skulle ta bort allt du tror att du inte kommer använda, och kanske pausa resten.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    @AaronAxelsson visst går det att få ett effektivt adwordskonto, även som nybörjare. Dock får man räkna med att göra "lite förluster" innan man är inne i "tänket".

    @Wherkan När det kommer till just leadgeneration behöver du veta VAD ett lead (intresseanmälan) är värt, för det behöver du sätta upp ytterligare trackers för att få fram korrekt statistik, och vill nog säga att just leadgeneration är det en VITAL del att verkligen veta i realtid vad ett lead är värt. Lätt att "gå bort sig" annars ...

  17. #17
    wherkans avatar
    wherkan wherkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    12
    Tack så jättemycket för tipsen, ser redan resultat på vissa ord!

    Detta ska bli spännande att följa och se vad jag får till

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 11:30
  2. Prova vårt SEO-verktyg nästan helt gratis
    Av Carl-Gustav Öberg i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 00:10
  3. Google sitemaps nästan nere?
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:47
  4. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48