Resultat 1 till 7 av 7

Hej SEO-forum!

  1. #1
    Mogashis avatar
    Mogashi Mogashi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    3
    Jag är en arbetslös kille från mellersta Sverige som vill hitta något nytt att pyssla med.
    Har gått mellan olika skitjobb under mitt relativt korta arbetsliv och känner att jag stått allt för stilla i utveckling.

    Att tjäna pengar på internet har länge varit en dröm, men jag har aldrig kommit igång och satt mig in i hur det fungerar. Det ska jag försöka göra nu!

    Jag har varken utbildning eller erfarenhet när det gäller marknadsföring. Men datorn är det stora intresset i mitt liv och jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker.

    Jag har inte på allvar gett mig in på nybörjarguiderna ännu, men jag har läst lite i ett annat forum och touchat ämnet lite smått.

    Finns det någon här som helt utan utbildning gett sig in i detta och lyckats?

    Jag misstänker att ni SEO-proffs jobbar direkt mot företag och säljer rank åt dem, om man kan kalla det så. Jag som nybörjare tänker börja med att sätta upp nån blogg här och där och jobba med produkter från exempelvis ClickBank's marknad.

    Är det någon här som tjänar pengar på det, eller kastar jag bort min tid genom att börja på så sätt?

    Kom gärna med tips och rekommendationer till en nybörjare!
    (hittar säkert mycket i guiderna också, men det vet jag inte ännu)


    Tack för ett städat forum som verkar ha väldigt många kunniga medlemmar!
    Ser grymt ut!

    ~ Tobbe

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Hej och välkommen

    Man behöver inte ha en utbildning för att lyckas med något här i världen(men visst utan utbildning kan saker och ting ta lite längre tid). Min rekommendation vore att du först och främst skapar dig en egen sida och försöker få den sidan att ranka innan du ger dig in på ett kundprojekt. Sedan läsa om SEO hela tiden. Men

    Du lär dig mycket mycket mer genom att prova dig fram så försök hela tiden att prova och se vad som händer om du gör det här eller det där.
    Sedan är tålamod A & O inom SEO, tro inte att du kommer kunna gå runt som affiliate i början. Det kan ta månader rentav år att få en sale beroende på vad du har tänkt dig för nisch. Sedan kan du självklart bli jätteduktig på kort tid och tjäna 5 siffriga belopp per månad men mycket beror ju självklart på dig själv också.

    Lycka till!

  3. #3
    tap1ons avatar
    tap1on tap1on är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Har du någon budget eller börjar du på 0?

    Om du vill tjäna pengar skulle jag rekommendera att börja jobba med betald trafik(in b4 megaflame).
    Du kan prova saker snabbt och om du hittar något som funkar är det bara att pumpa in pengar och tjäna ännu mer.

    Nackdelen med seo är att det tar väldigt lång tid innan du börjar se att pengar kommer in och sen känner google för att langa upp en ny update som gör att alla dina siter försvinner och rankar kasst(också in b4 flame).

    Bra guide för att börja kan du hitta här: http://www.nickycakes.com/newbie-guide/

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Innan du börjar bygga webbsidor och hela den biten skulle jag rekommendera dig att lära dig verktygen du kommer att använda. Du nämnde inte om du kan koda, designa sidor så jag slänger ut lite tankar kring vad jag tycker man bör kunna eller åtminstone ha en grundläggande förståelse för när man ska börja jobba på webben.

    Du behöver givetvist inte lära dig att programmera eller bli någon designguru men att ha grundläggande kunskaper inom webbutveckling är otroligt värdefullt när du ska tjäna pengar på nätet.

    Genom att lära dig grundläggande kunskaperna slipper du ägna tid på forum/googling efter problem som måste lösas, du slipper outsourca enkla uppgifter som du själv enkelt kan lösa, du kommer mao spara både tid och pengar i längden.

    Vad menar jag med grundläggande kunskaper då?

    1. Lär dig grundläggande sakerna inom css och html. Här finns ganska bra tutorials på HTML/css http://www.w3schools.com/html/default.asp

    2. Val av CMS(nej, du vill inte bygga upp dina siter med statiska html-sidor) - Wordpress är världens bästa CMS för ditt ändamål, lär dig den. Här är en bra start http://www.wpbeginner.com/

    3. Läs igenom grunderna i SEO. http://seo-guide.se/

    4. Välj ämne/område att blogga om. Välj ett ämne som du kan mycket om, eller åtminstone som du är intresserad av(det är väldigt svårt att hålla igång en blogg som behandlar ett ämne man inte är intresserad av). Ämnet bör vara relativt populärt och det bör finnas produkter/tjänster inom det området för att du ska kunna bli affiliate.

    5. Köp passande domän och Välj ett webbhotell, börja med något simpelt och billigt som du kan köra Wordpress på. Min rekommendation är Surftown som fungerar helt ok för mindre/medelstora siter.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Självlärd, och ja det går att tjäna pengar. Hur mycket du vill tjäna handlar enbart om hur smart och hur kunnig du är.
    Plugga på nätet, läs allt. Inte bara om SEO utan mycket om marknadsföring överlag. Bloggar från framgångsrika personer i reklambranschen är guld värt.

    Ska du bara bygga skräpsidor med annonser så kan du sluta läsa här, ska du göra något vettigt och satsa på att bygga upp ett brand online kan du fortsätta läsa.

    Det finns helt för många duktiga SEO'are som har fantastiska resultat på Google, men de hade egentligen ingen vettig idé från början och de vet inte alls hur man maximerar sin vinst eller bygger sitt brand. På samma sätt så finns det hur mycket duktiga bloggare eller siteowners som helst som inte har den blekaste hur de ska tjäna pengar på all sin trafik.

    Angående "Jag som nybörjare tänker börja med att sätta upp nån blogg här och där och jobba med produkter från exempelvis ClickBank's marknad."

    Du kan tjäna pengar på vilken industri som helst, så allt handlar om vad du verkligen vill jobba med. Gillar du poker så jobba med det, är du intresserad av Dataspel så börja med det. Det viktiga är att du börjar med något intressant så att din passion till jobbet hjälper till. Du pratade om att blogga till en början, blogga då om något du är intresserad av, inte om något du tror du kan tjäna pengar på. Kan lova dig att du kan tjäna mer pengar på att skriva en blogg om Diablo 3 eller något random TV-spel än vad du gör om att skriva sugbloggar om produkter från ClickBank?

    Varje gång vi startar ett nytt projekt så jobbar vi som en reklambyrå. Man börjar med en massa research för att motivera projektet, och sen skapar man ett Brief. Höfta inte fram något som du ska livnära dig på. Ordentlig research och planering är ett måste. Exempel på ett brief:
    1. Överblick. Beskriv projektet kortfattat.
    2. Syftet. Varför gör du detta?
    3. Målgrupp. Vem talar du med, var talar du med dom? Hur hittar du dom?
    4. Ansvarsuppgifter. Vem ansvarar för vad (Kör du själv är det inte relevant...)
    5. ROI. Potentiella intäkter och utgifter.
    6. Timeplan, när ska allting göras. Deadlines och liknande.
    7. Långsiktiga mål. Kan man vidareutveckla till andra länder. Alternativ marknadsföring när det kommit in pengar.

    Du kan säkert skriva in fler saker i ditt brief som är mer relevant för dig och ditt projekt, men det är bra att ha allting dokumenterat. Bra att läsa igenom det varje måndag morgon för att inte tappa fokus.
    Det första steget i vår Timeplan är alltid ett möte med det kreativa teamet. Bolla idéer, höra vad projektledaren har för tankar med projektet. Efter det mötet ska allting vara bestämt, går projektet förbi detta stadiet så kör vi. Har du ingen som kan hjälpa dig med det kreativa mötet så utnyttja folk i branschen. Ställ frågor, knyt kontakter. Det är oerhört viktigt att man inte bara kör sitt eget lilla race och tror att allting kommer bli sjukt bra. Det är nog det största problemet många nya företagare har. Man tycker att allting verkar sjukt bra, men efter ett möte med lite mer erfarna personer inser man att det finns många hål i projektet. I värsta fall märker man inte missarna man gjort innan man startat upp, och då är det bortkastad tid.

    Lycka till !

  6. #6
    Mogashis avatar
    Mogashi Mogashi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    3
    Hej igen och tack för era svar!

    Känns verkligen som jag har hittat till rätt forum, trevligt folk med mycket kunnande som inte är rädda för att dela med sig. I like it!

    Jag har fortfarande inte kommit särskilt långt i mitt läsande då jag haft mycket att göra, men planen är att komma igång så snabbt som möjligt.

    Tack för välkomnandet!

    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Hej och välkommen

    Man behöver inte ha en utbildning för att lyckas med något här i världen(men visst utan utbildning kan saker och ting ta lite längre tid). Min rekommendation vore att du först och främst skapar dig en egen sida och försöker få den sidan att ranka innan du ger dig in på ett kundprojekt. Sedan läsa om SEO hela tiden. Men

    Du lär dig mycket mycket mer genom att prova dig fram så försök hela tiden att prova och se vad som händer om du gör det här eller det där.
    Sedan är tålamod A & O inom SEO, tro inte att du kommer kunna gå runt som affiliate i början. Det kan ta månader rentav år att få en sale beroende på vad du har tänkt dig för nisch. Sedan kan du självklart bli jätteduktig på kort tid och tjäna 5 siffriga belopp per månad men mycket beror ju självklart på dig själv också.

    Lycka till!
    Jag ska läsa på lite till så jag har koll på en del termer osv, sedan ska jag börja prova. Som du säger så är det nog nyttigt att prova på lite istället för att bara sitta och läsa då jag vet med mig själv att jag snabbt blir uttråkad.

    Men jag har förstått att det inte är snabba pengar om man inte har enorm tur eller är riktigt duktig redan från början. I'm in it for the long run!

    Citat Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
    Har du någon budget eller börjar du på 0?

    Om du vill tjäna pengar skulle jag rekommendera att börja jobba med betald trafik(in b4 megaflame).
    Du kan prova saker snabbt och om du hittar något som funkar är det bara att pumpa in pengar och tjäna ännu mer.

    Nackdelen med seo är att det tar väldigt lång tid innan du börjar se att pengar kommer in och sen känner google för att langa upp en ny update som gör att alla dina siter försvinner och rankar kasst(också in b4 flame).

    Bra guide för att börja kan du hitta här: http://www.nickycakes.com/newbie-guide/
    Jag har ingen direkt budget, kanske en väldigt liten isf. Men jag vill inte spendera några pengar innan jag läst på ordentligt, men det är ingen omöjlighet att jag tar den vägen senare.

    Tack för länken!

    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Innan du börjar bygga webbsidor och hela den biten skulle jag rekommendera dig att lära dig verktygen du kommer att använda. Du nämnde inte om du kan koda, designa sidor så jag slänger ut lite tankar kring vad jag tycker man bör kunna eller åtminstone ha en grundläggande förståelse för när man ska börja jobba på webben.

    Du behöver givetvist inte lära dig att programmera eller bli någon designguru men att ha grundläggande kunskaper inom webbutveckling är otroligt värdefullt när du ska tjäna pengar på nätet.

    Genom att lära dig grundläggande kunskaperna slipper du ägna tid på forum/googling efter problem som måste lösas, du slipper outsourca enkla uppgifter som du själv enkelt kan lösa, du kommer mao spara både tid och pengar i längden.

    Vad menar jag med grundläggande kunskaper då?

    1. Lär dig grundläggande sakerna inom css och html. Här finns ganska bra tutorials på HTML/css http://www.w3schools.com/html/default.asp

    2. Val av CMS(nej, du vill inte bygga upp dina siter med statiska html-sidor) - Wordpress är världens bästa CMS för ditt ändamål, lär dig den. Här är en bra start http://www.wpbeginner.com/

    3. Läs igenom grunderna i SEO. http://seo-guide.se/

    4. Välj ämne/område att blogga om. Välj ett ämne som du kan mycket om, eller åtminstone som du är intresserad av(det är väldigt svårt att hålla igång en blogg som behandlar ett ämne man inte är intresserad av). Ämnet bör vara relativt populärt och det bör finnas produkter/tjänster inom det området för att du ska kunna bli affiliate.

    5. Köp passande domän och Välj ett webbhotell, börja med något simpelt och billigt som du kan köra Wordpress på. Min rekommendation är Surftown som fungerar helt ok för mindre/medelstora siter.
    Jag har grundläggande kunskaper när det gäller HTML och CSS, dock måste jag nog fräscha upp minnet lite. Tack för alla bra tips och länkar!

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Självlärd, och ja det går att tjäna pengar. Hur mycket du vill tjäna handlar enbart om hur smart och hur kunnig du är.
    Plugga på nätet, läs allt. Inte bara om SEO utan mycket om marknadsföring överlag. Bloggar från framgångsrika personer i reklambranschen är guld värt.

    Ska du bara bygga skräpsidor med annonser så kan du sluta läsa här, ska du göra något vettigt och satsa på att bygga upp ett brand online kan du fortsätta läsa.

    Det finns helt för många duktiga SEO'are som har fantastiska resultat på Google, men de hade egentligen ingen vettig idé från början och de vet inte alls hur man maximerar sin vinst eller bygger sitt brand. På samma sätt så finns det hur mycket duktiga bloggare eller siteowners som helst som inte har den blekaste hur de ska tjäna pengar på all sin trafik.

    Angående "Jag som nybörjare tänker börja med att sätta upp nån blogg här och där och jobba med produkter från exempelvis ClickBank's marknad."

    Du kan tjäna pengar på vilken industri som helst, så allt handlar om vad du verkligen vill jobba med. Gillar du poker så jobba med det, är du intresserad av Dataspel så börja med det. Det viktiga är att du börjar med något intressant så att din passion till jobbet hjälper till. Du pratade om att blogga till en början, blogga då om något du är intresserad av, inte om något du tror du kan tjäna pengar på. Kan lova dig att du kan tjäna mer pengar på att skriva en blogg om Diablo 3 eller något random TV-spel än vad du gör om att skriva sugbloggar om produkter från ClickBank?

    Varje gång vi startar ett nytt projekt så jobbar vi som en reklambyrå. Man börjar med en massa research för att motivera projektet, och sen skapar man ett Brief. Höfta inte fram något som du ska livnära dig på. Ordentlig research och planering är ett måste. Exempel på ett brief:
    1. Överblick. Beskriv projektet kortfattat.
    2. Syftet. Varför gör du detta?
    3. Målgrupp. Vem talar du med, var talar du med dom? Hur hittar du dom?
    4. Ansvarsuppgifter. Vem ansvarar för vad (Kör du själv är det inte relevant...)
    5. ROI. Potentiella intäkter och utgifter.
    6. Timeplan, när ska allting göras. Deadlines och liknande.
    7. Långsiktiga mål. Kan man vidareutveckla till andra länder. Alternativ marknadsföring när det kommit in pengar.

    Du kan säkert skriva in fler saker i ditt brief som är mer relevant för dig och ditt projekt, men det är bra att ha allting dokumenterat. Bra att läsa igenom det varje måndag morgon för att inte tappa fokus.
    Det första steget i vår Timeplan är alltid ett möte med det kreativa teamet. Bolla idéer, höra vad projektledaren har för tankar med projektet. Efter det mötet ska allting vara bestämt, går projektet förbi detta stadiet så kör vi. Har du ingen som kan hjälpa dig med det kreativa mötet så utnyttja folk i branschen. Ställ frågor, knyt kontakter. Det är oerhört viktigt att man inte bara kör sitt eget lilla race och tror att allting kommer bli sjukt bra. Det är nog det största problemet många nya företagare har. Man tycker att allting verkar sjukt bra, men efter ett möte med lite mer erfarna personer inser man att det finns många hål i projektet. I värsta fall märker man inte missarna man gjort innan man startat upp, och då är det bortkastad tid.

    Lycka till !
    Fina tips, det där med en brief har jag inte tänkt på, men jag gillar det skarpt. Jag sitter och skriver ner massor även nu när jag bara läser guider och forumposter, då jag gillar att ha det mesta organiserat på ett papper framför mig istället för ett virrvarr i huvudet!

    Haha, känner mig träffad när du pratar om gaming och Diablo 3. Gaming är faktiskt något som jag haft med mig hela mitt liv och är mer eller mindre ett av mina största nöjen här i livet.

    Så det är faktiskt något jag kanske skulle kunna ha roligt när jag skriver om.
    (OT sitter fast på Act 2 Inferno.. )

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    (OT sitter fast på Act 2 Inferno.. )
    Då har OT och jag något gemensamt

    Där har du nog en bra topic. Tänk inte "tjäna pengar" utan börja med att skaffa trafik. Skriv passionerat och var smart med marknadsföringen, då kommer trafiken. När du väl har trafiken är det enkelt att tjäna pengar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kul med SEO Forum
    Av Soffan i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 10:52
  2. SMF-forum
    Av Patrik Nilsson i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 12:24
  3. Forum om forum
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 12:24
  4. Ett år med SEO-Forum.se
    Av Princip i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 17:35
  5. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44