Resultat 1 till 16 av 16

Jim tar ett stort affärsbeslut

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det har aldrig varit min avsikt att driva ett stort företag med många medarbetare som jobbar på kunders hemsidor. I min själ är jag en författare, en konstnär - ingen företagschef. Det jag gillar är att skapa saker, få nya ideér, se mina skapelser växa och att skriva. Jag skriver hellre klart och publicerar mina böcker än att göra en miljon dollar. Du håller inte med? Nej, men jag är inte du.

    Så från och med idag är min företagsverksamhet ändrad.

    Min verksamhet är inte längre en verksamhet som erbjuder hela lösningar inom sökmotoroptimering (SEO) får både internationella och svenska webbplatser. Från och med idag handlar min verksamhet om att skaffa länkar till kunders hemsidor. För engelska kunder har jag idag fyra olika tjänster inom länkbygge och för svenska kunder en. Men jag kommer att jobba på något riktigt stort som kommer bli klart någon gång under 2007, kanske under sommaren. Det var en riktig snilleblixt som jag fick för 2 dagar sedan. Denna idé kommer även att patenteras. Den har att göra med länkbygge för både engelska och svenska kunder. Jag kommer utöver mina tjänster inom länkbygge även erbjuda mindre konsultation i det dyrare slaget. Nuvarande kunder inom hela SEO-lösningar är såklart inte påverkade av detta beslut.

    Under 2007 när jag har min nya stora länkbyggetjänst igång så kommer jag dra mig undan något från SEO-världen och jag kommer då återgå till mitt skrivande och skriva de där 4 romanerna jag länge velat skriva. Kanske jag tar en laptop och reser långt bort någonstans …
    Länk till Jims blogginlägg, svensk version.

    Onekligen ett starkt beslut. Samtidigt väldigt tråkigt... I och försig tror jag det är ett bra beslut SEO-branschen kommer antagligen inte heller vara för evigt byggd som den är nu, det är en bransch i ovisshet om framtiden.

    Men vi får väl hoppas att Jim även i framtiden vill vara lika trevlig och hängiven som han är nu. Det här forumet är ett väldigt bra bevis på hans godhet och vilja.

  2. #2
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    "....återgå till mitt skrivande och skriva de där 4 romanerna jag länge velat skriva."

    Kanske århundradets bok inom SEO kommer ut då :-)

    /Jonas
    www.creo.se

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Vi får väl hoppas att Jim håller sig i landet, eller åtminstone online tills efter 1 maj åtminstone.

    Så vad har du för planer för dina forum Jim?

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Lite förvånande får jag allt säga. Men full respekt Jim. Du ska göra det som känns rätt för dig och jag kommer ihåg din vilja att skriva en bok sedan länge.. Kanske det är dags år redan 2007?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej!

    Som ni kanske förstår var jag tvungen att ta ett beslut snabbt innan den ökade exponeringen genom tävlingen tog fart. Jag stod vid ett vägskäl och var tvungen att ta ett besult snabbt. Om jag ska avslöja lite mer så kan jag säga att jag under ca en vecka tänkte igenom hur jag skulle göra och vilket beslut jag skulle ta. Under tiden och även tidigare samlades intressemail i inkorgen - och jag kunde inte svara dessa om jag inte visste hur jag skulle bestämma. Med över 250 mails till slut var jag i ett slags skruvstäd . Nu vet jag och ska jag gå igenom och svara allt.

    Vi får väl hoppas att Jim håller sig i landet, eller åtminstone online tills efter 1 maj åtminstone.
    Jadå, kommer nog vara även senare än detta. Och även efter jag dragit mig undan lite och kanske rest iväg så kommer jag fortfarande vara online. Och jag älskar att skriva på forum så det kommer säkert fortsätta, men inte i lika stor grad.

    Kanske århundradets bok inom SEO kommer ut då :-)
    Har tänkt på att skriva en bok om SEO på svenska länge. Blir klart inte aktuellt förren i slutet av 2007 och om jag gör det blir det nog gratis online med lite smygreklam insmugglat till mina länktjänster
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Starkt beslut, som jag har förståelse för. Att ha insikt om vem man är INNAN man slår in på en viss väg är viktigt.
    För mej vore det rena mardrömmen att ha en organisation med ett antal personer med allt som hör till av administarion, personligt strul, arbetsledning m.m. Målet är att vara så pass självförsörjande att man kan göra det man egentligen vill.

    Fulla poäng till Jim.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Lycka till!

    Det är ett trevligt forum som du har gjort så det vore kul om du lade lite tid på det i framtiden också.

  8. #8
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Har full förståelse för ditt beslut Jim.
    För också jag är en konstnärssjäl och detta med pengar är inte målet för mej utan jag vill helst bara vara kreativ och göra sånt jag trivs med. Och skapa vilket jag gör med mina webbsajter, men jag har inte all tid i världen och inga hjälpredor så allt handlar om att kunna portionera sin tid på rätt saker i livet. Hoppas också jag att jag kan skriva en bok men det ska inte vara om seo utan jag är sugen på att skriva en deckare men det får väl bli när man får mera tid. Jag vill också hinna måla men det kommer nog.
    Ett litet hus i Provence vore inte helt fel med ett staffli som ständigt står och väntar.


    Lycka Till
    /Agnetha

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Från och med idag handlar min verksamhet om att skaffa länkar till kunders hemsidor.
    Ta detta som ett vänligt tips av en broder inom samma bransch. Satsa inte för mycket på en verksamhet som bara går ut på länkbyte och länkar. Länkars betydelse för SEO är en övergående trend. Eller vi kan kanske i alla fall konstatera att sökmaskinerna anser att länkbyte är manipulering av sökresultaten och med andra ord något som inte är önskvärt. Det torde redan finnas ett antal exempel nätverk, system, applikationer, lösningar etc. som haft som idé att ge länkkraft, men som blivit svartlistade av sökmaskinerna.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hmm.

    Länkars betydelse för SEO är en övergående trend.
    Nja, länkar har varit betydande för SEO sedan slutet av 90-talet.

    Jag förstår vad du menar men jag ser ingen anledning att min framtida lösning som jag jobbar på skulle ses ner på av sökmotorer, tvärtom tror jag faktiskt. Du får väl se, tjänsten planeras att vara klar sommaren 2007. Det är förresten mer som annonser än länkar för sökmotorer. Typ som TD fast med textlänkar.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-24 klockan 08:41.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Jepp, ville bara kommentera och det var inte kritik :-). Lycka till och det blir intressant att följa med.

    Jag planerade en tid med att sätta upp något som liknar "text-link ads" i Finland, men med tusen ideér och ett huvud samt två händer hinner man inte med allting...

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hehe, förstår vad du menar. Tack.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Länkars betydelse för SEO är en övergående trend.
    Nja, länkar har varit betydande för SEO sedan slutet av 90-talet.
    Skönt att någon mer har samma teori som jag.
    Slutet av 90-talet är inte sååå länge sedan, och världen förändras snabbt. Visst går det att bygga affärsidéer på länkars betydelse, inget fel i det - men min personliga gissningar är också (som bekant ) att andra faktorer kommer spela större roll framöver.

    Allt the best, B

  14. #14
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Typ som TD fast med textlänkar.
    Spännande! Och utan clicktracking? Jag tror att jag kommer att gilla det här...

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Ta detta som ett vänligt tips av en broder inom samma bransch. Satsa inte för mycket på en verksamhet som bara går ut på länkbyte och länkar. Länkars betydelse för SEO är en övergående trend. Eller vi kan kanske i alla fall konstatera att sökmaskinerna anser att länkbyte är manipulering av sökresultaten och med andra ord något som inte är önskvärt. Det torde redan finnas ett antal exempel nätverk, system, applikationer, lösningar etc. som haft som idé att ge länkkraft, men som blivit svartlistade av sökmaskinerna.
    Det där är en missuppfattning som grundar sig från erfarenheter från situationer där man just missbrukat länkbyten för att manipulera sökresultaten. Seriösa länkbyten mellan starka parter ger mycket för båda även om det behöver åldras.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Seriösa länkbyten mellan starka parter ger mycket för båda även om det behöver åldras.
    Sant (seriösä länkbyten fungerar), men hur många % av dagens länkar är sådana och inte länkbyten, köpta länkar eller på annat sätt "onaturliga", dvs allt annat som inte är länkning pga att man faktiskt länkar till en domain eller URL pga att man tycker det är värt :-). Det var min point!

    Länkar i sig själv har ingen större relevans mera, medan relevanta och seriösa länkningar (TrustRank) har. Denna utveckling blir starkare och har hållit på i ca 1 år? Vad är nästa steg eller vart är vi nu på väg? Det är närmast det jag efterlyste...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stort trafik-tapp
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 21:06