Resultat 1 till 5 av 5

Anpassa innehåll till sökordet/sökorden

  1. #1
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Kan man straffas för att man anpassar relaterat innehåll på sidan till vad besökaren har sökt på i Google för att komma in på sidan? Det är ju så att man faktiskt visar olika relaterat innehåll för en "sök besökare" och en vanlig besökare/Google bot.

    Jag vet att Google har slutat att ha med sökord i referer när man är inloggad på Google+, men ändå.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag tycker att frågan är lite konstig faktiskt.

    Om någon har kommit till din sida från Google, så borde du ju redan ha det de sökt efter på din sida?
    Hur som helst, så är det det du visar för Googlebot som Google kan gå efter, och om de tycker att innehållet på en sida matchar en sökning tillräckligt bra för att visa upp den i deras sökresultat, så är det det innehållet jag skulle välja att också visa för en besökare. Både för att det troligen är tillräckligt bra, och för att försäkra mig om att inte bli straffad för till exempel cloaking.

  3. #3
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Tack för svar! Givetvis kommer jag att visa det innehåll som Google har indexerat, fast relaterat innehåll (innehåll runt omkring), kan man anpassa den specifikt för de orden som besökaren har sökt på i Google utan att det straffas? Det relaterade innehållet är ju då olika för en "sökbesökare" och en vanlig besökare/Google bot.

    Google bot kan ju i för sig ha rankat sidan bra för att just det relaterade innehållet är relevant och om det byts ut för en sökbesökare kanske det räknas som cloaking? Fast laddar man detta relaterat innehåll med ajax, så tar inte Google bot med det i sidan eller?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Alltså. Om du har innehåll på din sida som är relaterat till huvudinehållet, så bör ju det också vara relaterat till de sökningar som görs för att hitta sidan på Google.

    Jag skulle säga att risken är ganska låg, men den är såklart högre än om du inte gör så. Så det är väl bara att fundera på om det är värt att ta den risken i förhållande till vad du skulle tjäna på det.
    Jag har lite svårt att komma på ett exempel där en sån här lösning skulle tjäna in sig själv dock, eller varför.

  5. #5
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Tack för svar.

    Ett exempel: Någon söker i Google på "Vikten av position i poker" och kommer in på en artikel på din sajt. Denna artikel innehåller bl.a. lite information om detta plus massa annat. Om du per automatik ska visa relaterat innehåll till denna artikel, så får du gå på t.ex. kategori, kanske taggar för att hämta relaterat innehåll. Men om du visar relaterat innehåll på de sökord som har använts för att komma till sidan, så kan du göra relaterat innehåll ännu mer relevant för besökaren då du får reda på vad besökaren var ute efter mer exakt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 18:14
  2. Farligt att anpassa länkar?
    Av Vale i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 11:57
  3. Översättning av svenska bokstäver i sökorden
    Av baggelin i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 08:54
  4. De svåraste sökorden och branscherna
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 15:12
  5. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41