Resultat 1 till 6 av 6

Google keyword konkurrens

  1. #1
    JiDubbelves avatar
    JiDubbelve JiDubbelve är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    27
    Ett sökord i singular form har 720 sökningar i månaden, samma ord i plural form har 1000 sökningar.
    Ordet i singular har hög konkurrens (0,79) och plural mellan konkurrens (0,54)

    Till min undran;
    Är konkurrensen lägre i plural form på grund av att efterfrågan är högre?
    Resultaten på första sidan är i stort sett samma för båda orden.

    Jag tänker så här;
    Ett ord som ger få relevanta träffar i resultatlistan och har få sökningar per månad, borde ha ungefär samma konkurrens som ett ord som ger många relevanta träffar och har hög sökvolym.
    Och ett ord som ger många relevanta träffar och har låg sökvolym borde ha hög konkurrens.

    Någon som vet hur det funkar och vad googles "konkurrens-tal" om vi kan kalla det så, baseras på?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Alla siffror i Google Keyword Tool är baserad på AdWords-data.
    Siffrorna för konkurrens bygger helt enkelt på hur många och för hur mycket folk köper AdWords för de orden. De kan såklart ge en fingervisning om vad som kan vara en rimlig konkurrens även i det organiska söket, men det är långt ifrån alltid som de stämmer särskilt bra överens.

  3. #3
    dersens avatar
    dersen dersen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Google Keyword Tool är bra, men måste tas med en nypa salt. När jag kollar mina "sökordskluster" kan jag ibland se förändringar från en dag till en annan. Men jag har aldrig upplevt att de är helt ute och cyklade.

  4. #4
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Jag använder marketsamurai (dot) com och det funkar bra för att hitta keywords samt för att kartlägga konkurrensen.

  5. #5
    Abbarns avatar
    Abbarn Abbarn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    5
    Finns det nått bra GRATIS program för att hitta nyckelord. använder just nu google adwords.
    Finns det mer? såg att marketsamuraj kostade
    Mitt lilla projekt | www.codelinkers.se

  6. #6
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Abbarn Visa inlägg
    Finns det nått bra GRATIS program för att hitta nyckelord. använder just nu google adwords.
    Finns det mer? såg att marketsamuraj kostade
    Market Samurai finns (säkert) tillgängligt för pirater. Själv betalar jag för KWFinder.com och tycker att det är jättebra. Betydligt bättre än både Market Samurai och Google Keyword Planner som jag iofs nästan inte rört. Det är dock ganska dyrt. Den billigaste planen ligger på dryga 500 lappen i månaden om man betalar månadsvis. Men det kan vara värt det (en bra investering) om man lyckas bygga upp goda intäker. Gör du ett gratiskonto där så har du 3 gratis sökningar i månaden. Kombinera det med Jim's sökdata.se så har du ytterligare några gratis sökningar om dagen med ett ganska likvärdigt bra verktyg.

    Om inte närmare 10 sökningar om dagen är tillräckligt för dig så är det bara att ta fram plånboken och betala för sig eller köra på gratis alternativet från Google... Men jag skulle vilja påstå att man får valuta för vad man betalar för.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Keyword Tool visar inte vanliga ord.
    Av Hertig i forum SEO-verktyg
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:48
  2. Google keyword tool
    Av Paladins i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 17:35
  3. Google Keyword Tool siffror pendlar mycket?
    Av johjoh68 i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:42
  4. Google Keyword tool har börjat lämna söksiffror
    Av Anders T i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:04
  5. google min sida åker in och ut på ett keyword?
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:13