Resultat 1 till 5 av 5

Titeltagg och CTR i SERPsen

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag såg och hade sparat ett tag följande bild för diskussion här:



    Denna titeltagg kan ge bättre CTR i SERPsen men är förmodligen sämre rent SEO-mässigt.

    Vad tycker ni, är detta bra eller dåligt?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag jobbar med en kille som alltid envisas med att inkludera ascii-konst i allting han gör och har därför funderat en del av det här.

    Under en period för ett par år sedan var det väl till och med så att Google hade någon glitch som gjorde att title-taggar med konstiga tecken prioriterades. Så är det tack och lov inte längre. Serpsen var fyllda av riktigt konstiga skapelser...

    Sajten i ditt exempel är ju extremt inarbetad, och har valt att dölja den stora merparten av sitt innehåll från Google genom att kräva inloggning för att få se pågående trådar. Det gör att man har kunnat koncentrera all sin interna länkning till ett fåtal viktiga sidor, och därvid använt samma ankartext som den text som visas mitt i title-konsten. Faktum är att sajten har fler inkommande länkar listade av Google än vad den har indexerade sidor. Inte illa alls må jag säga.

    En sak som jag har tänkt på i sammanhanget, och som har bevisats av min kollega som ständigt byter och utvecklar detta element på sin egen sajt och även på sajter som han gör åt andra, är att Google inte verkar påverkas stort av dessa byten. Kanske ändå att de fortfarande bara parsar ut icke-alfabetiska tecken från title-taggen...

    Min tro är att det kan fungera på en väl inarbetad sajt som arbetar med korta title-taggar koncentrerade kring sidans viktigaste nyckelord. Men varför chansa just nu när title-texten i kombination med ankartext i inlänkar verkar vara ett såpass viktigt element?

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Att den får högre CTR är rätt naturligt, tycker jag. Man behöver också tänka på "målgruppen", vilka "lider av" ascii-konsten-sjukdomen, som de använder för att "klottra" sina krypin med.

    Den "sticker" ju helt klart ut, och för rätt "målgrupp" är det den länken som de "fångar upp" gentemot andra normala, utan ascii-konsten.

    edit:
    Det är ju klart bra, om det ger högre CTR ... man måste även tänka på målgruppen och hur den uppfattar länk-konsten ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-10-04 klockan 00:30.

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Finns ju egentligen bara två alternativ. Antingen ignorerar Google de här tecknen helt och hållet och då gör det ingen skillnad för placeringen i serpsen. Eller så läser Google de här tecknen och då blir det 14 extra tecken i title-taggen som inte tillför något värde.

    Egentligen är det samma sak här som när frågan om företagsnamn i title-taggen diskuteras. En del sidor väljer att ha med företagsnamnet i title-taggen och det ger förmodligen ett något högre ctr. Samtidigt ger det något mindre vikt till övriga nyckelord i title-taggen.

    Själv gör jag nu ett lite ovetenskapligt experiment på en del av mina undersidor. I vanliga fall kör jag nämligen med företagsnamnet först i alla title-taggar:
    Företagsnamn – Text med nyckelord
    Nu har jag tagit bort företagsnamnet till en del undersidor. På andra har jag istället placerat företagsnamnet sist i texten. Ska bli väldigt intressant att se om det här påverkar rankingen av sidorna i serpsen.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om man väljer att genomgående använda företagsnamn/domännamn i titletaggen tror inte jag "försämrar" rankingen.

    Jag har exempel på en av mina siter som rankar top 5 och där jag har domännamnet med i Title-taggarna (sist). Den siten har heller inte speciellt många inlänkar, men verkar ha rätt hyffsad "on-page" optimering då de enda siterna i samma nich är klart större, långt fler inlänkar och högre PR.

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Description/snippet kapade i Yahoo SERPsen?
    Av Jim Westergren i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 18:45