Resultat 1 till 25 av 25

åäö = ae osv?

  1. #1
    Pats avatar
    Pat Pat är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stocktown
    Inlägg
    5
    Skall köpa lite domäner och har lite frågor. Om man har ett svenskt ord som innehåller "ä" är det bättre att köpa en domän som har "ae" istället för "ä" då? Om man endast köper den i sökmotorsyfte?

    Samt hur ser det ut för Å och Ö?

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Pat
    Om man har ett svenskt ord som innehåller "ä" är det bättre att köpa en domän som har "ae" istället för "ä" då? Om man endast köper den i sökmotorsyfte?

    Samt hur ser det ut för Å och Ö?
    Detta är en av de saker som jag hoppas få svar på genom den pågående tävlingen.

    Frågan har diskuterats tidigare i dessa två trådar:
    http://www.seo-forum.se/generella-we...-i-adress.html och
    http://www.seo-forum.se/generella-we...-eller-aa.html

  3. #3
    Pats avatar
    Pat Pat är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stocktown
    Inlägg
    5
    Tack Jim! Ska läsa mer om det i trådarna du posta!

  4. #4
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    Jag har en fråga gällande detta, säg att man har köpt en IDN domän och en "vanlig" domän och funderar på vilken domän man ska lägga sidan?
    vad säger ni om detta? ska jag lägga den på aa.se eller på å.se, vad ger det bästa resultatet? och vilken domän ska jag marknadsföra, skicka in till google osv?

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    icke idn-domänen ska du använda. Många kan inte följa idn idag.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    okej, men ska jag över huvudtaget fundera på att indexera IDN domänen på google eller ska jag till att börja med bara indexera den "vanliga"?

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kör en ompekning av idn-domänen till den vanliga...

  8. #8
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Den kraftiga registreringen av IDN domäner har nog gjort att flera sajtägare missat att registrera "sin" IDN domän.

    Jag har passat på att registrera ett par, i mitt tycke, bra IDN domäner där den "vanliga" varit upptagen. Men det tror jag inte är ett bekymmer på längre sikt...

  9. #9
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Är det någon som har koll på begränsningen av hur mycket folk där ute som inte kommer kunna öppna en sajt med IDN domän?

    Jag fick ett uppdrag där uppdragsgivaren prompt ville ha en IDN trots min avrådan. Verkar inte fungera så bra att öppna med alla webbläsare och det kanske är en idé att köpa domänen "old style" också och köra en redirect?

  10. #10
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Mädzz..
    Är det någon som har koll på begränsningen av hur mycket folk där ute som inte kommer kunna öppna en sajt med IDN domän?

    Jag fick ett uppdrag där uppdragsgivaren prompt ville ha en IDN trots min avrådan. Verkar inte fungera så bra att öppna med alla webbläsare och det kanske är en idé att köpa domänen "old style" också och köra en redirect?
    Har du möjlighet att lägga vantarna på bägge varianterna så ska du naturligtvis göra så. På sikt tror jag dock inte IDN-domäner blir något problem (så länge man inte vill marknadsföra sig internationellt).

    Men, som sagt, köp in både den "vanliga" och idn om du har möjlighet och styr till den vanliga.

    Tror jag läste någonstans att IE7 nu har en andel på 17%...

  11. #11
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Ja absolut!

    Det ska nog inte vara några problem att lägga vantarna på den vanliga domänen också. Kunden i detta fallet resonerade att alla borde väl ha senaste webbläsarna idag. Jag är dock skeptisk till detta.

    En erfarenhet jag har är t.ex. att många (ursäkta mig nu) äldre installerar typ XP och använder den explorer som följer med och reflekterar i regel aldrig över att uppdatera sin browser. Detta leder in till en annan intressant sak som är att startsidan by default är msn. Detta kan då betyda att majoriteten av våra typ 40-talister använder msn som sökmotor då detta är "internet" i deras mening. På samma sätt som google är "internet" för de som tagit sig ett steg från msn.

    Slå mig om jag har fel

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson
    Har du möjlighet att lägga vantarna på bägge varianterna så ska du naturligtvis göra så. På sikt tror jag dock inte IDN-domäner blir något problem (så länge man inte vill marknadsföra sig internationellt).

    Men, som sagt, köp in både den "vanliga" och idn om du har möjlighet och styr till den vanliga.

    Tror jag läste någonstans att IE7 nu har en andel på 17%...

  12. #12
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Ser jag till mina egna föräldrar så stämmer ditt resonemang till 100%
    Nu skulle väl Windows pusha ut IE7 med Windows Updates tror jag men jag vet inte säkert om det förändrar saken speciellt...?

  13. #13
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Hahaha!
    Ja det är ju precis den bakgrunden jag startade med när min tes föddes. Nu verkar det inte bättre än att den bekräftas till höger och vänster.

    Ang updaten så är det bara att hålla tummarna.

  14. #14
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Ok vi äldre får väl svara då
    Jag är 40 talist och jag tror att de flesta av oss är lagliga och har äkta vara.
    Då uppdateras windows helt automatiskt och för ca 1 månad sedan kom den uppdateringen med explorer 7, så vi gamlingar har det nu också.

  15. #15
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ni har nog lite rätt, men folk som inte tar hem uppdateringar från Windows update har snart ingen fungerade dator så där faller hela resonemanget . Mina föräldrar har efter lite virushistorier börjar låta köra windows update vilket gjort att ie7 nu finns installerat...

    Senaste statistik från mina hemsidor visade även att över 20% (mer än firefox) använder ie7 som webbläsare.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  16. #16
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Ni har nog lite rätt, men folk som inte tar hem uppdateringar från Windows update har snart ingen fungerade dator så där faller hela resonemanget . Mina föräldrar har efter lite virushistorier börjar låta köra windows update vilket gjort att ie7 nu finns installerat...

    Senaste statistik från mina hemsidor visade även att över 20% (mer än firefox) använder ie7 som webbläsare.
    Ser också IE7 komma starkt. 26,8% av våra besökare. Då är det ju mest företagsfolk som går in på sajten.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  17. #17
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Mädzz..
    Kunden i detta fallet resonerade att alla borde väl ha senaste webbläsarna idag. Jag är dock skeptisk till detta.
    Klokt resonemang.
    Underskatta aldrig trögheten i skifte till ny(are) teknik och idéer.

    Läste en artikel i Computer Sweden för c:a 10 år sedan (ja, det är med flit som jag använder ett gammalt exempel ) som varnade för att jäklas med den minoritet av användarna med "omoderna browsers". De konstaterade att majoriteten som körde "gammalt skräp" var beslutsfattare och andra VIP:ar. Det finns säkert modernare versioner av den undersökningen men varför ska jag uppgradera till den?

    Därmed inte sagt att man ska hålla antika saker vid liv in absurdum, men det gäller verkligen att tänka igenom lite vilka man nobbar eller missar.

  18. #18
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Fortsättning på å ä ö frågan i domännamnet:

    Söker man på google på t.ex. underhållning så ger inte google utslag (markerar mörkblått) på de ställen man har underhallning i url'n, tittar man däremot på exempelvis Lissebergs sida som kommer på plats nio eller nåt så registrerar den där, då de har använt å i katalognamnet.

    Fler funderingar kring detta?

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja men underhallning är ju inte samma som underhållning.

    Google fetstilar domännamnet om det är åäö. Till exempel min sajt på plats 10 här:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Okej, jag kanske inte var särskilt tydlig i det jag skrev. Jag är en rookie vad gäller sökmotorsoptimering så jag får skylla på det

    Frågan är: Blir url'er där å ä och ö är utbytta mot a a och o helt verkningslösa ur ett sökmotorsperspektiv?

    /Henrik

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Henrik
    Okej, jag kanske inte var särskilt tydlig i det jag skrev. Jag är en rookie vad gäller sökmotorsoptimering så jag får skylla på det

    Frågan är: Blir url'er där å ä och ö är utbytta mot a a och o helt verkningslösa ur ett sökmotorsperspektiv?

    /Henrik
    Jag ska inte påstå att jag testade men vi gjorde precis det här nyligen. Vi beslutade oss för att inte bry oss om frågan utan byta ut mot a, a respektive o. Till stordel därför att det handlade om sidor som ska ligga sajtvidd och där lägger vi inte värdefulla sökord utan använder dem för att samla uppslagssidor under.

    Det jag kan notera är att den där frågan inte var aktuell har fungerat hyggligt bra för att vara ny:
    www. nyfikenvital.org/vitaminer
    Men en där detta var aktuellt och där också bara ett nyckelord fanns har fungerat sämre trots att jag vill mena att sökordet är sämre och den har fler interna länkar:
    http ://www.nyfikenvital.org/bar

    Men så himla vetenskapligt är väl inte det där som test.

  22. #22
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Henrik
    Okej, jag kanske inte var särskilt tydlig i det jag skrev. Jag är en rookie vad gäller sökmotorsoptimering så jag får skylla på det

    Frågan är: Blir url'er där å ä och ö är utbytta mot a a och o helt verkningslösa ur ett sökmotorsperspektiv?

    /Henrik
    Nej Live tolkar redan a och o som åä och ö har sett detta vid sök på scoutkår där domäner har kar på slutet det markeras som riktigt.

    Google visar inte att de tolkar det men jag tror inte att det är långt borta.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  23. #23
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Nu när de flesta har gått över till IE7 är det fortfarande idé att registrera domäner utan prickar istället för åäö? Funderar på att registrera några domäner med ae där domänerna med a och ä är upptagna. Är det någon mening med det? Rankas de fortfarande bra i IE7 eller prioriteras åäö?

    Olle

  24. #24
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Vad tycker ni, börjar det bli dags att kunna lansera sajt med å, ä, ö i nu eller är det för tidigt?
    Har en bra domän (både med och utan ö) som inte är byggt något på än men om jag ska satsa på domänen med o istället för ö så blir det en djäkla massa 301 redirects sen när ö ska bli huvuddomänen.
    Vad tycker ni, avvakta lite till eller köra på ö-domänen och redirecta o-domänen?

  25. #25
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Alltså det beror på vartifrån du kommer få majoriteten av besökarna. Men eftersom det här är ett SEO-forum antar jag att du tänkt få de flesta besökarna från Google och ja, då funkar åäö-domänen. Däremot finns fortfarande för många nackdelar i att ha det som huvuddomän att jag nog skulle satsat på den utan fortfarande.

    Det beror förstås på storleksgrad av sajt osv. En annan fördel med icke åäö-domän är att det är mycket lättare att länkbygga utan åäö också, blir ofta fel när man länkbygger IDN-domäner. Inte minst i kataloger.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)