Resultat 1 till 8 av 8

SE vs COM (ej optimering, utan klickfrekvens i sökmoterna)

  1. #1
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Hallå,

    Jag tänkte bara höra om någon har gjort några tester på .NU, .SE eller .COM när det kommer till klickfrekvens i Sverige.
    Får en .COM-sida mycket mindre klick om den ligger etta i sökmoterna, än en likadan sida (Title, url, meta, etc) fast med .SE-domän.

    Hur mycket mer litar svenska folket på en SE-domän än en COM-domän? Att det är lite skillnad förstår jag, men frågan är hur mycket? Antagligen får en svensk .COM-sida mindre klick om det finns liknande sidor med .SE under i serp:en.

    Era åsikter hade varit guld för mig

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Bland de tre domänändelser skulle jag säga att det spelar absolut ingen roll vilken av dem man väljer. Sitter du på alla tre så skulle jag ändå föreslå att köra på .se-adressen då det är lite mer naturligt helt enkelt. Det kan förstås variera lite beroende på nisch och målgrupp, men rent generellt så spelar det ingen roll.

    Själv väljer jag domän för en svensk sida i denna ordning
    .se
    .com
    .net

    .nu brukar jag undvika då jag anser att de tar ockerpriser för överföring av dem och framstår som rätt oseriösa.

  3. #3
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Bland de tre domänändelser skulle jag säga att det spelar absolut ingen roll vilken av dem man väljer. Sitter du på alla tre så skulle jag ändå föreslå att köra på .se-adressen då det är lite mer naturligt helt enkelt. Det kan förstås variera lite beroende på nisch och målgrupp, men rent generellt så spelar det ingen roll.

    Själv väljer jag domän för en svensk sida i denna ordning
    .se
    .com
    .net

    .nu brukar jag undvika då jag anser att de tar ockerpriser för överföring av dem och framstår som rätt oseriösa.
    Då finns det ju en viss skillnad? :P Jag menar, jag själv klickar ju hellre på hemsida.se än hemsida.biz även om hemsida.biz ligger över i serpen. .COM kanske är så vanligt att folk inte ser det som mer seriöst än .SE.

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jo, men .biz är en helt annan sak

    De du nämnde .se, .nu, .com kommer med största sannolikhet att dra till sig samma andel klick under de premisser du nämnde.

    Vad som spelar större roll när det gäller ctr för förstaplatsen är nisch, målgrupp, vem ligger 2:a(har du ett tungt varumärke direkt under dig så kommer din ctr gå ner, beror förstås på nisch), hur många ads finns ovanför(detta kan man dock inte påverka). Alla dessa skulle jag ranka som mer avgörande faktorer än domänändelse .se,.com.nu för en svensk sida, när det kommer till ctr för förstaplatsen.

    Men för en svensk sida hade jag som sagt kört .se domän i förstahand.

  5. #5
    hermond_s avatar
    hermond_ hermond_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    9
    Tack för bra svar Kimpo! Är ett stort fan av detta forum och alla hjälpsamma människor som finns här!

    I mitt fall är det så att jag har tillgång till mindomän.se(IDN), men inte mindoman.se. Dock är både mindomän.com(IDN) och mindoman.com lediga.

    Känns kanske som jag borde försöka köra på .COM i detta fall.

  6. #6
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Ok, i ditt fall beror det helt och hållet på vilken typ av sida det är.

    Om det är en affiliate/mfa-sida och domännamnet i fråga är en s.k nyckelordsdomän så hade jag kört på IDN-domänen.

    Om du bygger upp en varumärkessite så uppstår andra saker man bör tänka på när man sitter på IDN-domän. bla kan det bli knasigheter med e-mail, vissa sociala bokmärkessidor fattar inte åöä och kan inte därmed skriva om dem till punycode, vissa webbläsare, bla firefox (tror jag) visar domännamnet i punycode format vilket inte är så snyggt om man jobbar med en varumärkesdomän osv...

    Lycka till med sidan

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Ok, i ditt fall beror det helt och hållet på vilken typ av sida det är.

    Om det är en affiliate/mfa-sida och domännamnet i fråga är en s.k nyckelordsdomän så hade jag kört på IDN-domänen.

    Om du bygger upp en varumärkessite så uppstår andra saker man bör tänka på när man sitter på IDN-domän. bla kan det bli knasigheter med e-mail, vissa sociala bokmärkessidor fattar inte åöä och kan inte därmed skriva om dem till punycode, vissa webbläsare, bla firefox (tror jag) visar domännamnet i punycode format vilket inte är så snyggt om man jobbar med en varumärkesdomän osv...

    Lycka till med sidan
    @Kimpo. Bra svar i denna tråd. Jag måste sprida mer ryktespoäng till andra innan jag kan ge dig rykte för detta.

    Jag kan dock bekräfta att senaste versionen av Firefox (version 12) visar domännamnet i vanligt format. Jag vet dock att tidigare versioner visade det i puny code.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Börjar känns som det är dags för någon i forumet att starta en guide för vad man skall tänka på när det gäller IDN-domäner. En klistrad tråd där de olika för- och nackdelarna tas upp. Och då med efterföljande kommentarer som vid behov uppdateras i startinlägget.
    Är inte första gången och kommer inte bli sista gången IDN kommer upp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Med eller utan www
    Av nasspray i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 14:29
  2. 301 redirect och med/utan www
    Av syncm i forum URL-omskrivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 23:40
  3. Skillnad på siten med www och utan www?
    Av Kimpo i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 08:24
  4. Statistik över klickfrekvens
    Av Chrippa i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 16:39
  5. Klickfrekvens = del av sökalgoritm?
    Av latehorn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 00:31