Resultat 1 till 4 av 4

Problem med HTML förbättringar i Verktyg för webbansvariga efter nylansering

  1. #1
    Mallorcas avatar
    Mallorca Mallorca är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    3
    Hej!

    Hoppas att någon kan förklara för mig hur jag skall lösa detta problem eller jag kanske helt enkelt bara ska låta det vara?

    Min websida har varit uppe ca 4-5 år med i princip samma utseende och sidonamn.
    För ca 1 mån sedan ersattes hela websidan med helt nytt material, utseende och sidonamn.

    Jag har gjort så att min webserver kör en 301 från de gamla sidonamnen till respektive motsvarighet på den nya websidan enligt konstens alla regler.

    Efter 2 veckor ändrade ett 30-tal sidors namn från detta format:
    /tillverkare/modell/produktnamn ----> /tillverkare/produktnamn

    Även nu har jag gjort en 301 från den ursprungliga sidan (/tillverkare/modell/produktnamn) till den nya (/tillverkare/produktnamn) men…

    I Verktyg för webbansvariga i Google under HMTL förbättringar haglar felen in…
    Google tycker nu att jag har dubbla rubriktaggar och dubbla metabeskrivningar på alla dessa sidor.

    Ett ytterligare problem är att i början när jag gick över till min nya websida så hade jag för ett 50-tal produkter bara angett ordet ”Beskrivning” för metataggen för just beskrivning av sidan – och även den dök upp under HTML förbättringar under ”Korta metabeskrivningar”.
    Dessa är åtgärdade på alla produkter nu(alla har mellan 80-100 tecken) men de vägrar försvinna från HTML förbättringar där den gamla beskrivningstexten fortfarande står kvar (har jag missat något eller hur lång tid tar det för Google att uppdatera?).

    Jag har även postat in en korrekt uppdaterad sitemap och Google säger att den har indexerat sidorna.

    Tacksam för tips från någon som har koll!

    Mvh, Erik

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Du behöver inte oroa dig. Om du gjort allt rätt, så kommer felen försvinna efter ett tag. Det är inte ovanligt att det tar upp mot en månad innan ändringarna syns i GWT, men själva sökmotorn har nor redan sett och förstått förändringarna.

    Om du vill, så skicka över domänen och några exemple på de nya och gamla sidorna på PM till mig, så tar jag en titt.

  3. #3
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Idag kan du väl märka dom som är felaktiga som att dom är åtgärdade, sedan skicka in en ny lista, det borde fungera. Problemet här verkar ju vara att Google hinner se 301:an innan den går vidare och därmed ser dubletterna. Lite ute på isen där men min tanke i alla fall...

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan ha dubbel uppsättning i över en månad organiskt. Både de gamla sidorna som är satte i 301 och de nya som de skall till. De kan dessutom ligga under varandra i den organiska listan på sökfraser även om de innehåller exakt samma innehåll men med olika urler.

    I de fall jag råkat ut för det så har jag bara låtit det vara eftersom de gamla sidorna med 301 försvinner till slut. Och jag har inte sett att det gett några negativa förändringar.
    Googles sätt att behandla 301 är inte snabbt alltid.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 09:26
  2. Verktyg för Webbansvariga
    Av olsson i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 21:40
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 11:43
  4. Verktyg för webbansvariga
    Av NHC i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 16:07
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 13:32