Resultat 1 till 8 av 8

En kvalitativ eller många gratisbloggar?

  1. #1
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Länkbygge genom bloggar på t.ex. blogg.se, Wblogg.se och WordPress.com, hittade en lista med 20-25 till (tack ducedo!!). Lite fundersam på hur jag bäst använder dem.

    Hur arbetar ni med dem, har ni en blogg på vardera site där ni skriver alla artiklar i (artikeln ändras självfallet något mellan vardera site), så i ert först inlägg, när ni låt oss säga har ett uppdrag för att hjälpa en restaurang med dess ranking skriver om restauranger i stockholm och sedan länkar till restaurangen, för sedan i nästa inlägg, när ni har ett nytt uppdrag skriva om något helt annat.

    eller

    reggar ni ständigt nya gratisbloggar för vardera klient, så den individuella bloggen får väldigt få inlägg,

    eller

    har ni en blogg på en bloggsida där ni skriver 10 inlägg om restauranger i Stockholm?

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Använder inte gratisbloggar alls nästan utan kör egna webbsidor. Anledningen till det är bland annat att jag själv har kontroll på vad jag länkar ut från och att många gratisbloggar på senare tid tappat en stor del av sin länkkraft. Det finns fortfarande en del kvar, t.ex. säger Matt Cutts själv att dom inte gått så hårt åt wordpress.com och deras bloggar medans andra helt fallit ut ur sökmotorerna (läs Google).

    Det kan med andra ord fungera, min egen erfarenhet är ganska liten på just gratisbloggar så där borde någon med mer erfarenhet kunna kommentera.

    Tittar man generellt på uppbyggnad av en webbplats som du skall länka ut från så är det sista alternativet det bästa, det blir en hel webbplats om just restautanger i Stockholm och en länk från en sida med så mycket relevans är ofta värd mycket mer än ett enda inlägg från en dussinsajt som skriver om massa olika saker.

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Är det någon annan som kör mycket gratisbloggar?
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Använder inte gratisbloggar alls nästan utan kör egna webbsidor. Anledningen till det är bland annat att jag själv har kontroll på vad jag länkar ut från och att många gratisbloggar på senare tid tappat en stor del av sin länkkraft. Det finns fortfarande en del kvar, t.ex. säger Matt Cutts själv att dom inte gått så hårt åt wordpress.com och deras bloggar medans andra helt fallit ut ur sökmotorerna (läs Google).

    Det kan med andra ord fungera, min egen erfarenhet är ganska liten på just gratisbloggar så där borde någon med mer erfarenhet kunna kommentera.

    Tittar man generellt på uppbyggnad av en webbplats som du skall länka ut från så är det sista alternativet det bästa, det blir en hel webbplats om just restautanger i Stockholm och en länk från en sida med så mycket relevans är ofta värd mycket mer än ett enda inlägg från en dussinsajt som skriver om massa olika saker.
    Är det satellitsajter du pratar om nu? För jag har själv funderat ganska länge på hur man kan arbeta med sitt länkbygge själv med egna resurser. Om man skulle jobba med 1 större sida t.ex. en webbutik med ett par tusen sidor i. Skulle du gjort 10 satelliter om olika delar av webbutiken typ specifierade produkttyper? eller hade du bara laggt till 1-2st satelliter och jobbat på med SEO som tusan för dessa?

    /Micke

  5. #5
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag är varken seo-proffs eller e-handlare utan jobbar med systemutveckling med stor passion för seo. Sunt förnuft säger mig att själv försöka skala upp ett länkbygge kommer att ta bort all tid från kärnverksamheten för någon som driver en webbshop.

    Om jag vore e-handlare som inte vill lägga ner x antal 1000 i månaden på att "hyra" länkkraft och inte har tid och resurser att bygga större länknätverk hade jag satsat på ett fåtal kampanjsiter(satelitsiter) , byggda med seo i fokus.

    Syftet med dessa siter är inte enbart att pusha länkkraft till webbshoppen utan måste ge mer value än så.
    Här är några saker man kan ha på en sådan site:
    - tävlingar
    - erbjudanden/reor
    - samla in e-postadresser till webbshoppens nyhetsbrev
    - blogg där någon (du eller någon som är lite insatt i ämnet) bloggar om produkterna i shoppen
    - länkbyta med andra som kanske inte direkt konkurrerar med dig men är verksamma i närliggande nischer
    - länkbetesvänliga artiklar


    Siterna ska vara tilltalande , säljande och ge åtminstone lite auktoritärt intryck. Med detta menar jag inte att man smäller upp en twentyeleven wordpress tema som man fyller med en vägg av text utan köpa en snygg design från exempelvis themeforest (man hittar riktigt snygga teman 30-35$ där).

    Välj ut fraser du vill ranka på och köp innehållet och domänen. Man kan få välskrivna artiklar a 400 ord för 150kr. 5-10 st.

    Passa även på att köpa lite content som du kan publicera i artikelkataloger.

    När du fått in all content, regga siten i länkkataloger. Sedan börjar sakta men säkert publicera artiklarna i artikelkataloger. Jag kan inte ange exakt intervall för hur tätt intill man ska publicera artiklarna(hur många inlänkar per dag etc) för jag vet inte själv. Men med sunt förnuft kommer man långt

    Viktigt för dessa siter är att de ska utöver länkkraft, ge mervärde i nån form . Så säg för 1500-2000kr kan man få igång en snygg och bra satelitsite på väldigt kort tid med minimal arbetsinsats. Sist men inte minst viktigast är att ha en klar bild av siten i huvudet innan man börjar.

  6. #6
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    På frågan om gratisbloggar så känns det som att det är betydligt bättre att satsa på lite mer kvalitativa satelitsiter med egen domän istället för gratisbloggar. Jag har ett par .n.nu sidor men inga på de övriga längre. Hade ett antal på blogg.se och några andra men gör inget med dem längre.

  7. #7
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jag har arbetat mest med gratis hosting och bloggar hittills. Fungerar, men jag kan tänka mig att det skulle ge mycket mera värde att ha en satelit med egen domän.

    Kimpos strategi tycker jag låter väldigt bra. De starka sateliterna med kvalitativt innehåll och fina utseenden kan man ju sedan använda för att länka till andra projekt man har.

  8. #8
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Kontentan är alltså att satelitsidor överväger gratisbloggarna, då är nästa problem, satelitsidorna behöver få lite länkkraft att bidra med. Är det "manuella-hej-vill-du-byta-länkar-med-mig" och länkkataloger som gäller?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 12:36
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:31
  3. En stor under sida eller många mindre
    Av JiDubbelve i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 08:43
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 16:30
  5. Gratisbloggar som bete för trafik och länkbete
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 06:56