Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 45

Dags att lyfta sig ett steg?

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det är dags att jag berättar varför jag inte är (särskilt) aktiv på SEO-forum.se längre. Det finns egentligen en huvudanledning och det är att det har varit en kamp i motvind. Danny Sullivan beskriver det väldigt bra (min översättning) ”Det finns en hel generation som trott att forumprofiler och bloggkommentarer är SEO och så blir de träffade av de senaste uppdateringarna och står chockade och undrar vad som hände.”

    Min bild är att samhället på SEO-forum, trots idoga försök från många aktiva, inte varit med i matchen de senaste 2 åren. De råd som kommer är ofta farliga, ofta för att de kommer från dem som inte tidigare sett några större uppdateringar. Google har fram till den senaste rusningen med manual actions och penguin varit väldigt släpphänta med vad som får förekomma i sökresultaten och många har byggt sin SEO på de förutsättningar som gällt under den här mellantiden.

    Jag har länge försökt varna för att det inte är rimligt (och nej, ni känner mig, jag tjatar inte om white hat och sådant utan om riskhantering). Det är tydligt att ett antal av dem som under de senaste två åren varit väldigt självsäkra nu förlorat alla eller många av sina positioner. Jag skulle vilja att vi tillsammans tog det som en uppmaning att lyfta forumet ett steg, från slaskande bland småfiskarna och började prata riktig SEO.
    Vad tycker du?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Gärna för mig.

  3. #3
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Nu besitter jag ju inte en promille av den visdom som du sitter på Magnus när det kommer till SEO, men jag tycker inte det är så mycket snack om forumprofiler och bloggkommentarer. Jag skulle dock för egen del mer än gärna se en högre nivå av tips och diskussioner än vad det är idag från folk med kaliber som dig själv och Urban till exempel så förslaget är välkommet från min sida.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jepp, det var mer ett klatschigt exempel för att vara tydlig.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Kan hålla med i mycket av det du säger Magnus. Dock ser jag en stor skillnad på att arbete med coporate SEO och de egna affilate projekt som många här på SEO-forum jobbar med. Som du säger handlar det inte om Google guidelines, Black Hat/White Hat utan riskhantering. Om ens egen hobby-affiliate sida rasar eller om man sänker ett företag som omsätter 100 000 tals kronor grundat på SEM per dag är ju en gigantisk skillnad. Men som sagt saknar även jag de mer professionella SEO diskussionerna, Inte för att det är oprofessionellt driva affillate sidor, har absolut inga invändningar mot det, men mer diskussioner om de utmaningar man har som SEO konsult. Ser också faran med de "kick ass" inläggen som ibland dyker upp med tips om länkpyrmider, batch länk köp på fiverr mm. De som kommer till forumet för att lära sig SEO kan råka illa ut. Inte för att det är så många men ändå
    Senast redigerat av Jingo den 2012-06-15 klockan 13:55.

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja, det är lite min poäng också om man vill lära sig vara överaggressiv med MFA-siter så är det väl bara att gå loss på Fiverr, det är ju inte så stor initialkostnad och om det är acceptabelt att hålla position i någon månad så är det ju bara att gasa. När man ger råd till dem som frågar hur de ska göra med sin site däremot så är det dags att besinna sig.

    Så klart är det intressant att prata även om högriskmanövrar men då ska det vara med medvetenhet om att det är en högriskmanöver.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Det är en bra poäng eftersom varje dag är här väldigt många som läser på forumet och då är det viktigt att rätt information går fram. Inte alla kan skilja på informationen som kan vara rätt/fel(storrisk/litenrisk osv). Jag tycker också att rådgivning och diskussioner borde höjjas ett snäpp, att fler försöker ge svar och diskutera – ser man något som är galet så bör man hoppa in och inte tänka att någon annan löser det. Hjälper alla till så kan det bli mycket bättre, aktivare och uppstå diskussioner som ger de erfarna en anledning att hänga här lika mycket som de nya.
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2012-06-15 klockan 12:34.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag går lite på tvärs här.
    Kvaliteten hänger på oss som anser av våra kunskaper är bra inom SEO och att vi är aktiva i de ämnen som diskuteras.
    Och jag kan inte direkt påminna mig att det ges felaktiga råd av oss i någon tråd. Samma sak om det gäller saker som är oklara och det inte finns ett bestämt svar att inte det anges.

    Om det ges oklara svar eller direkt felaktiga så brukar det ofta påpekas av andra medlemmar.
    Så jag anser att nog att kvaliteten är helt ok på svaren och riskerna, i de fall de finns, kommer fram.
    Är snarare så att vi kanske är för få som engagerar oss för lite i diskussionstrådarna.

    Ett litet dilemma är att mycket av frågeställningarna gäller MFA-sidor där folk tror att det skall gå att tjäna pengar snabbt på nätet.
    Och det är nog inte bara jag som fått pm om jag kan titta på en sådan sida och ge råd. Ofta, inte alltid dock, så är de av så undermålig grundkvalitet att det är lika bra att dumpa den helt och börja om från början.
    Det blir lite svårt där att ge konkreta tips på strategier i forumet på den typen av webbplatser då det egentligen inte finns något att göra, mer än att börja om.
    Allt utöver det är som att sminka en gris, det är fortfarande en gris.

    Men det är som sagt upp till oss att vara mer aktiva.

  9. #9
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ok, isf är det här initiativet värdelöst. Loggar ut härifrån igen då.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Var en liten märklig slutledning Magnus. Du efterfrågar synpunkter och då får dem.
    Jag har inte sagt att ditt initiativ är värdelöst, men finns som jag ser det ingen patentlösning på det. Med mer än att vi som anser att vi har bra kunskaper inom SEO också engagerar oss mer.

    Även om vi flyttar trådar, skapar nya forumavdelningar, etc så är det trots allt upp till oss medlemmar att höja kvaliteten i forumet.

  11. #11
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Inte vara ledsna nu pojkar. Man skall kramas i trafiken och i olika forum.

    Det som behövs framför allt på forumet är att ni (vi?) som kan lite mer än genomsnittet faktiskt är mer aktiva på forumet än hur det är idag. Jag skulle gärna se avancerade och tunga diskussioner här i stil med de inlägg som sker på stora amerikanska webbplatser men frågan är om inte den svenska ankdammen är för liten för det?

    *Förtydligande* Med ni och (vi?) menar jag alla som kan något och inte bara Urban och Magnus. *Slut förtydligande*

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Halloj alla,

    Jag har nu suttit här och läst denna tråden under dagen och vill gärna påpeka några småsaker och även ge några småidéer.

    1. jag har märkt att forumet är ganska inaktivt (Jag är lika bidragande till detta). Min anledning är att jag tycker det handlar för mycket om att köpa och sälja olika domäner m.m. Varje dag dyker det upp 1-5st såna trådar, det blir jättefrustrerande om man vill in och höja sin kunskapsnivå när man bara ser sådana trådar.

    2. jag vet också att det brukar ta tid med att få ett eller rent utav en diskussion på en fråga man ställer, jag har försökt höja nivån genom att starta någon enstaka diskussionstråd som bara gått åt pipan. Kanske skulle fokuserat mer på det?

    3. Man skulle haft en tydligare markering på vilka som är proffs och inte?

    4. Titta på phpportalen. Dem har en grymt bra upplägg när man fått svar på sin fråga eller om en diskussion har lett till en vettig slutpunkt. Redan i forumet kan man se 2st symboler som indikerar att svaret är ställt och att om man är ny kan man gå in och lära sig utan att behöva lägga sig i tråden.

    Detta var bara lite som jag funderat på nu under tiden jag läst denna tråden.

    EDIT: jag vill även påpeka att jag har varit reggad här ett tag nu och ser mig som lite mer kunnig inom SEO än "Lär mig SEO". Jag vet inte hur detta system fungerar, men en heads up på alla dem för medlemmar som kommer in också.

  13. #13
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Jag har noggrant lyssnat på Danny Sullivan när han med emfas orerar om länkbygge "de senaste tretton generationerna". Det går emellertid inte att ta miste på hans allvar och frustration, han menar inte att skämta, han uttrycker sig med omsorg om SEO. Det är mitt intryck.

    Du kan lyssna på honom här - websimple.com.

    Här i SEO-forum vill jag inte ha någon annan roll än den kund som är - visserligen väl beprövad vid det här laget, men ändå - lekman. Det är mitt bestämda intryck att jag själv besöker SEO-forum alltmer sällan. Förklaringen ligger till största delen i min egen bedömning, jag blir inte motiverad att komma tillbaka för att återigen möta diskussioner som i allt väsentligt inte gör åtskillnad mellan de aktörer som enbart har att ta ekonomiskt ansvar inför sig själva(A) och de som är beredda att axla också ansvaret för det förtroendekapital jag faktiskt är beredd att sätta i händerna på dem/konsulterna(B).

    Med mitt perspektiv skulle det vara en välgärning om ni affiliates och länkförsäljare/bytare hittade ert eget köp- sälj- och bytesforum. Er kommer jag ändå och obönhörligt att möta senare i processen, och det är ok. Men, ni ger och gör ett intryck på nykomlingen, alltså den som vill närma sig SEO. Det intrycket har en förmåga att bestå över tid, det är en av de saker jag förstår av Sullivan och som jag läser in i Magnus motiv.

    Om SEO-forum hjälper mig att förstå skillnaderna mellan A och B så är det en välgärning. Likaså att resultatet av SEO ytterst är en samlad bedömning av risker man möter under vägen. Det är en risk att göra SEO, det är en risk att inte göra SEO, det är dessutom en aldrig upphörande loop av insats och resultat.

    Som outsider är jag glad att möta Magnus initiativ. Lite undrande möjligen inför din reaktion Urban! Du skriver att du går lite på tvärs. Jag har svårt att se det, kan inte se på vilket sätt du ifrågasätter "att lyfta forumet ett steg".

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @lassegw. Jag har inte ifrågasatt att lyfta forumet ett steg, det kan behövas. Jag håller däremot inte riktigt med på beskrivningen att de medlemmar som deltar aktivt med att besvara frågor, ger överlag farliga råd. I de fall det förekommer så brukar det vara en upplysning om riskerna med det.
    Och om du läser mitt inlägg noga så framgår det.

    Tvärtom anser jag att hjälpsamheten att ställa upp med konkreta värdefulla råd och tips är rätt så omfattande bland våra medlemmar.
    Ställer med andra inte ord upp på schablonbeskrivning, som dessutom inte är helt korrekt.

    Sedan verkar det som att det är någon annan som skall lyfta forumet inte en själv. Om man nu vill ha djupa diskussioner om SEO här; Så är det bara att ta någon amerikansk diskussion med några raders sammanfattning på svenska och göra ett inlägg här och se vart det bär.

    Till syende och sist så är det de enskilda medlemmarna som skall lyfta forumet.
    Konkreta förslag skulle uppskattas.

    Tar väl med ditt förslag då lassegw
    1) Ta bort avdelningen länk/köp/försäljning/byte.

  15. #15
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Ja, bra idé. Lyft forumet ett steg. Höj kvalitén. Höj aktiviteten. Prata riktigt SEO. Jag strävar hela tiden åt att svara så bra som möjligt inom de kunskapsområden som jag är bäst på (programmering och serveradministration). Jag försöker alltid ge så bra svar som möjligt och samtidigt försöka få att mina svar hjälper nästa besökare med samma problem.

    @Magnus, du kommer med en vision som jag helt håller med dig om. För att uppfylla den visionen så krävs det mer aktivitet från dem som är mer kunnigare (som det påpekas i tidigare inlägg). Det som jag reagerar på och tycker är konstigt är att du, 30 minuter senare, har gett upp din vision...


    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Även om vi flyttar trådar, skapar nya forumavdelningar, etc så är det trots allt upp till oss medlemmar att höja kvaliteten i forumet.
    Vi välkomnar såklart konkreta förslag på vad som ska förändras i forumet (postas här) men för att höja kvalitén krävs det som sagt en insats av medlemmarna. Forumet är ju vad vi (medlemmar) gör det till.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  16. #16
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    @Urban - Du pekar diskret åt mitt håll med den amerikanska diskussionen och att andra skall lyfta forumet. Inte så jag menar. Syftar mest åt att det finns ett antal experter här som vet vad dom bubblar om som jag skulle tycka det var roligt om dom tog mer plats. Jag har själv vart mer aktiv de senaste veckorna och försökt hjälpa till med de frågor jag kunnat svara på och har då också sett att man tidvis är ensam som svarar.

    Man ser ju även till sig själv och jag personligen hade tyckt det var intressant att se diskussioner mellan experterna, för och nackdelar med olika saker och teorier som skall få flöda fritt. Det skall inte bara vara ett informationshämtande utan jag hade tyckt det var roligt om det var mer diskussioner än vad det är. Kan hålla med om att jag själv kan vara betydligt mer aktiv i att skapa diskussioner och frågeställningar dock.

  17. #17
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg

    @Magnus, du kommer med en vision som jag helt håller med dig om. För att uppfylla den visionen så krävs det mer aktivitet från dem som är mer kunnigare (som det påpekas i tidigare inlägg). Det som jag reagerar på och tycker är konstigt är att du, 30 minuter senare, har gett upp din vision...
    Fick ju svaret att det inte behövs, tänker väl inte lägga ner en massa tid på att tvinga på folk mina erfarenheter. Jag har en egen plattform, de som tycker annorlunda kan läsa diskutera där med mig.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  18. #18
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Måste tyvärr säga att det numer är sällan jag får ut något av att läsa här på SEO-forum. Av två anledningar:
    För det första. De som är aktiva är främst de som arbetar med MFA. För mig är MFA författare till 99% kvacksalvare som skriver om ett ämne utan att egentligen veta något om det. Det är skitirriterande när man söker info och de översta resultaten bara är sidor som är skrivna av någon vars ända syfte är att vi skall klicka oss vidare till andra sidor. Kan inte tänka mig att MFA är något som G egentligen vill ha i sina resultatlistor. Så för mig får gärna MFA författare ha en egen sektion i forumet.

    För det andra så får e-handlare ofta riktigt dåliga råd här i forumet. Riktigt dåliga råd. När e-handlare har fått dåliga råd har jag skickat privata meddelande för jag har inte orkat ta en öppen diskussion med personer som aldrig varit i närheten av någon som drivit en egen e-butik.

    Det som dock varit bra den sista tiden är kommentarer om G's uppdateringar. Då har det varit fler kunniga personer som gjort inlägg.

    Har tidigare försökt framföra liknande synpunkter som Magnus men fick då inget medhåll, se http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6259.

    Så vad jag vill säga utifrån min egen erfarenhet är: För 2,5 år sedan hade jag inte ens någon aning om att ordet SEO fanns, gjort någon adwords annons eller gått med i något affilatenätverk. men hade ändå sålt för mer än 20 miljoner i min e-butik. Det finns alltså andra metoder att få kvalitativ trafik till sin sida än att byta länkar. Så om forumet skulle ändra fokus från länkbyte till att få trafik till kvalitetssidor skulle fler kunna få nytta av det.

    Nu får det vara nog med utmanande åsikter för ikväll. Hoppar över till TV-soffan, frugan och en påse Estrella istället .

  19. #19
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    För det andra så får e-handlare ofta riktigt dåliga råd här i forumet. Riktigt dåliga råd. När e-handlare har fått dåliga råd har jag skickat privata meddelande för jag har inte orkat ta en öppen diskussion med personer som aldrig varit i närheten av någon som drivit en egen e-butik.
    Det här skulle jag faktiskt vilja ha en utveckling av.
    Jag har aldrig drivit en egen e-handel, men har jobbat som konsult åt många e-handlare, svarat på deras frågor här och läst de flesta trådarna i det här ämnet som kommit upp här de senaste två åren.
    Om du upplever att man får dåliga svar här, så berätta gärna varför.
    Jag är helt med på att jag inte har massor med erfarenhet av att drive e-handel, men om mina råd jag ger till och med är kontraproduktiva, så är det dåligt.

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det här är så jävla typiskt forummedlemmar, de vill "bara ha" det bättre, men vill inte själva lägga ned tiden att få det bättre.

    Det är SÅ lätt att säga att det är "dålig kvalite" i ett forum ...

    Frågan jag ställer mig: "Varför har inte de som tycker att kvaliten är dålig på svaren själva gått in och HÖJGT kvaliten?"

    Själv drivit forum sedan 2000 och dessa frågor kommer alltid upp, i vågor, alltid alla andras fel att det är dåligt, själv har man inget ansvar ....

    Som redann sagts: "Forumets kvalite ÄR medlemmarnas (aktiva) del, de som gör forumet". M a o, har man något att klaga på, börja ge bättre svar själv, så kommer forumets (gäller alla typer av forum) kvalite att höjas, sakta men säkert."

    Nu är det upp till ER medlemmar, som tycker att kvaliten är låg att börja ställa upp för att höja den, dra era strån till stacken så vet ni att ni gjort vad ni kunnat för att forumet ska bli bra :-)

  21. #21
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det här skulle jag faktiskt vilja ha en utveckling av.
    Jag har aldrig drivit en egen e-handel, men har jobbat som konsult åt många e-handlare, svarat på deras frågor här och läst de flesta trådarna i det här ämnet som kommit upp här de senaste två åren.
    Om du upplever att man får dåliga svar här, så berätta gärna varför.
    Jag är helt med på att jag inte har massor med erfarenhet av att drive e-handel, men om mina råd jag ger till och med är kontraproduktiva, så är det dåligt.
    Hej Aaron,
    Jag vill inte säga att ALLA svar är dåliga, men tyvärr ges det ibland råd och tips som är väldigt dåliga. Tex hur mycket tid skall jag lägga på SEO eller vad är min sida värd. Här kan man få svar från vem som helst som tycker SEO är roligt eller gjort sin första MFA-sida.

    Min erfarenhet av att starta en e-butik är att man skall lägga sådär 120-150% av veckan på att utveckla sin handel, skaffa bra produkter, leta upp rätt inköpskanaler, ordna med en bra logistiklösning mm.
    Se till att e-butiken är användarvänlig och informativ. Se till att kunderna gillar e-butiken, både till innehåll och att den är lätt att hitta i. Helt enkelt en e-butik som kunderna gillar.
    Gör on page SEO själv. Köp in off page SEO. Har du inte råd så lägg pengarna och tiden på blocket istället.

    Så vad vill jag som e-butiksägare ha ha hjälp med från ett SEO-forum?
    Hur skall jag benämna artiklarna?
    Hur skall jag skriva min url till produkterna? Ofta behöver man anpassa artikelnamnen efter hur de skall visas i butiken eller efter leverantören så artikelnamn borde butiksägaren själv bestämma över.
    Hur skall jag få med rätt sökord i rätt format på förstasidan?
    Hur skall jag få med rätt ord och info på landningssidor?
    Hur skall jag lägga mina infosidor och hur skall jag länka från dem?
    Och kanske det viktigaste: hur får jag kunderna att visa att de gillar min sida. Facebook, Youtube, twitter, rejta eller hur man nu gör.

    Hoppas det var ungefär det du frågade efter?

  22. #22
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Det här är så jävla typiskt forummedlemmar, de vill "bara ha" det bättre, men vill inte själva lägga ned tiden att få det bättre.
    Försöker du insinuera att jag inte lagt någon tid på det här forumet? Jag tycker jag lagt en hel del tid på att reda ut nybörjarfrågor från både dig och andra, om du upplever att jag inte tagit mig tid att svara dig så får det stå för dig.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För det andra så får e-handlare ofta riktigt dåliga råd här i forumet. Riktigt dåliga råd. När e-handlare har fått dåliga råd har jag skickat privata meddelande för jag har inte orkat ta en öppen diskussion med personer som aldrig varit i närheten av någon som drivit en egen e-butik.
    Och med den inställningen Martin_G så kan du knappast räkna med att forumet kan få sig ett lyft.
    Nu finns det en hel del här inne som driver e-handel med framgång, det finns oss konsulter som arbetar med e-handlare och de som gör både ock.
    Tillgång till kunskap finns med andra ord. Men om ingen tycker det är lönt att diskutera det öppet så blir det ingenting heller.

    Du har nu listat ett antal frågor som är intressanta. Vad är det som hindrar dig att starta en diskussionstråd om det hela med tonvikten på det?
    Eller skall någon annan göra det?

  24. #24
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Försöker du insinuera att jag inte lagt någon tid på det här forumet? Jag tycker jag lagt en hel del tid på att reda ut nybörjarfrågor från både dig och andra, om du upplever att jag inte tagit mig tid att svara dig så får det stå för dig.
    Insinuerar ingenting, men just denna frågeställning är "lite typiskt" forum, där allt egentligen går "i stå", "allt" har redan diskuterats.

    Vill man få upp kvaliten på ett forum, då får man börja med sig sälv, t ex att ge MER av sin tid och KUNSKAP! Ta täten för vilken nivå man vill att ett forum ska ligga på rent kunskapsmässigt. Börja gå in och diskutera/avbryta en diskussion och där ge en bättre analys + tips/råd ... om man nu tycker att det behövs. DET är enda sättet att öka kvaliten på forumet ...

    Det är som sagt "lätt" att ge nybörjarråd, men nästa steg, då är det väldigt många som försvinner i debatten (ej riktat mot dig Magnus, generellt sätt och drar alla över en och samma kam)

  25. #25
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Själv tycker jag att många diskussioner här på SF är intressanta. Sedan vore det klart trevligare att även själv ha mera kunskap och kunna ge mer till er som har varit i branschen lite längre. Mitt användande av forumet brukar bestå av att se på Vad är nytt, läsa igenom det som är intressant sedan gå vidare.

    Jag ska ta mitt ansvar och försöka vara mer aktiv i diskussionerna, vem vet kanske mitt inlägg är någonting andra inte har funderat på.

  26. #26
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Känns som det är läge att påminna om en skrivning i reglerna, regel 1.
    Notera min fetstil där.

    Länkar till egna eller andras sidor skall inte postas i forumet, vare sig som aktiva länkar eller icke klickbara.
    Undantag från detta: Om länken är relevant för ämnet får den postas. Är länken till en egen sida skall inlägget i sig innehålla sådant värde att det går att föra en diskussion i forumet utan att besöka sidan. Den externa länken skall utgöra en fördjupning i ämnet. Relevanta länkar är inte referral Ids eller länkar som bryter mot andra regler.
    Då det är rätt så många som skriver vettiga inlägg på sina egna bloggar så är det här ett utmärkt tillfälle att få fler besökare dit som annars inte hade läst blogginlägget samt en länk då. Över tid så är det ett antal tusen besökare som läser inläggen i forumet.
    Sammanfatta inlägget som du har skrivit på din blogg så det går att diskutera det i forumet och det är inga problem att länka till blogginlägget.

    Några exempel på det:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6934
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7473

  27. #27
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    ... Du har nu listat ett antal frågor som är intressanta. Vad är det som hindrar dig att starta en diskussionstråd om det hela med tonvikten på det?
    Eller skall någon annan göra det?
    Hej Göran,
    Jag skall inte göra någon diskussionstråd om e-butiker och SEO, däremot skall jag ta upp en annan tråd: Kvalitet och hur man skall få läsararna att "gilla" sidan man gjort.

    Efter den senaste tidens G-uppdateringar tycker jag (en amatör inom området SEO) att G gynnar sidor med kvalitet. Mina sidor som har hög kvalitet men som borde åkt dit stenhårt av pingvinen står sig starkare än någonsin. Jag är övertygad om att det är just kvaliten som gjort att dessa sidor klarat sig. Mina sidor med lägre kvalitet men med precis samma typ av inlänkar har åkt nedåt (antagligen för att de förtjänade det).

    Och varför tror jag att G vill se kvalitetssidor? Jo, för 15 år sedan spelade det ingen roll vad man sökte på så kom man iallafall till porrsidor. Det gör man inte idag.
    Idag så spelar det ingen (nästan ingen) roll vad man söker på, man kommer till MFA-sidor. Någon som är bra på SEO men som helt saknar kunskaper i ämnet kan ha gjort sidan för att få lite lätta pengar. I våras sökte jag medicinsk info när min dotter blev sjuk. Efter en massa dåliga MFA hittade jag infon jag behövde på plats nr 15.

    Sidor som har kvalitet kommer antagligen klara vilken G-uppdatering som helst. Bara läsarna gillar dem. Och därför tror jag att den som skall bli framgångsrik med sin SEO är den som är duktig på att få andra att "gilla" hans sajt. Så hur får jag andra att visa sitt "gilla" för min sida? Det är just kvaliten på sidorna som jag tycker att forumet borde diskutera mera.

    P.S. I ärlighetens namn finns det MFA sidor som är riktigt bra och som jag har bland favoriterna. Jag överdriver mina MFA-åsikter lite för att tydligare få fram mitt budskap om kvalitet.

  28. #28
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Halloj alla,

    Jag har nu suttit här och läst denna tråden under dagen och vill gärna påpeka några småsaker och även ge några småidéer.

    1. jag har märkt att forumet är ganska inaktivt (Jag är lika bidragande till detta). Min anledning är att jag tycker det handlar för mycket om att köpa och sälja olika domäner m.m. Varje dag dyker det upp 1-5st såna trådar, det blir jättefrustrerande om man vill in och höja sin kunskapsnivå när man bara ser sådana trådar.

    2. jag vet också att det brukar ta tid med att få ett eller rent utav en diskussion på en fråga man ställer, jag har försökt höja nivån genom att starta någon enstaka diskussionstråd som bara gått åt pipan. Kanske skulle fokuserat mer på det?

    3. Man skulle haft en tydligare markering på vilka som är proffs och inte?

    4. Titta på phpportalen. Dem har en grymt bra upplägg när man fått svar på sin fråga eller om en diskussion har lett till en vettig slutpunkt. Redan i forumet kan man se 2st symboler som indikerar att svaret är ställt och att om man är ny kan man gå in och lära sig utan att behöva lägga sig i tråden.

    Detta var bara lite som jag funderat på nu under tiden jag läst denna tråden.

    EDIT: jag vill även påpeka att jag har varit reggad här ett tag nu och ser mig som lite mer kunnig inom SEO än "Lär mig SEO". Jag vet inte hur detta system fungerar, men en heads up på alla dem för medlemmar som kommer in också.
    Bump!

    Ni säger att ni välkomnar konkreta förslag och kommer ge gehör för detta. Nu vet jag inte hur det ligger till, antingen tycker folk att mina inlägg är allmänt tråkiga eller så vill inte medlemmar lägga ner tid på att faktiskt svara.

    Jag tänker inte gå in i djupet på vad jag menar, detta blir en upprepning på mitt förra inlägg. Ni har 3 konkreta förslag nu ifrån mig. Jag är faktiskt villig att ge mer till detta forum, men blir det en sådan här ignorans så vet jag faktiskt inte om det är värt tiden.

    Jag vet att jag inte är själv här på detta forum, men att kunna se vad alla skriver är faktiskt en del som jag anser moderatorer ska ge och svara, oavsett om det är 1 eller 10 rader. Speciellt om det är skrivet i en tråd som faktiskt har riktigt mycket med ämnet att göra. Har jag fel?

  29. #29
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    ...men blir det en sådan här ignorans så vet jag faktiskt inte om det är värt tiden...
    Du kan inte säga ignorans klockan 08.35 en måndag. Många här inne arbetar på måndagar och prioriterar kundprojekt före forum. Och att inte svara efter 14.30 på en söndag är inga konstigheter, på söndagar ska man inte ägna sig åt jobb eller jobbrelaterade saker. Nu har jag full förståelse för att många här inte arbetar med SEO utan har det som fritidsintresse, därav lägger de ner mycket tid på helger på forum och dylikt.

    Så att säga att det är av ignorans som en moderator inte svarar efter eftermiddag på en söndag fram till halv 9 på en måndag är bara dumt egentligen. Du måste även tänka på vilket jobb moderatorer gör. Helt ideelt. Hade de fått betalt så hade man kunnat kräva mer men nu arbetar det med forumet här gratis för de tycker att det är en bra sak för branschen att kunna diskutera saker i mer öppet så fler kan få reda på nyheter och dylikt.

    Vad gäller tråden i övrigt så kanske det behövs fler diskussioner rörande SEO och inte som det är nu när hälften av "Vad är nytt" trådarna är köp och sälj trådar. Man måste även tänka på att det är sommarmånader och jag lovar att de kommer dra igång mer framåt hösten / vintern. så är det överallt och så kommer det alltid att vara, speciellt i Sverige där vi har till skillnad från Malta, sommar och värme bara en liten del av året så därför passar många på att inte sitta vid datorn vid den här tiden. Jag är rätt säker på att fler Medelhavsländer har mer aktivitet på sommaren just för att deras sommar är längre.

  30. #30
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi har lite olika arbetstider, arbetsbelastning och gör dessutom den här uppgiften som moderatorer frivilligt utan ersättning. Och det är samma sak med medlemmarna som kan känna sig manade att svara.

    @Micke. Men kan väl beta av dina punkter.
    1) Går egentligen inte att ge ett svar på mer än att det krävs mer aktivitet på andra områden. Att exempelvis ta bort de avdelningarna, köpa/sälja, anser jag inte vara en konstruktiv lösning. Och nej du har inte föreslagit det, utan andra har gjort det.
    Vi höjer inte forumet genom att skala bort saker utan genom att tillföra mer aktivitet.

    2) Kan jag inte relatera till. Vet inte vilka diskussionstrådar som gått åt pipan. Om det är för ovidkommande inlägg så går det utmärkt att anmäla inläggen. Lilla triangeln efter texten Öka den här…
    Vill du inte skriva det öppet vilka tråder det gäller så skicka ett pm till mig.

    3) I nuläget finns endast tre nivåer, Lär mig SEO etc. Där SEO-proffs numera endast markerar att personen är yrkesverksam inom området. Med andra ord ingen kvalitets- eller kunskapsgaranti. De gröna duttarna under användarnamnet är uppskattningen som andra medlemmar har gjort över den medlemmens inlägg. Notera dock att det behöver kopplas till antalet inlägg.
    Men har du ett förslag på hur proffs skall markeras ut på ett annat sätt. Och vem som skall göra det och vilka krav det skall vara.

    4) Kan nog endast admin. Jim svara på om det går. Eller om någon av er här vet hur det fungerar med den här plattformen.

    Och vi för diskussioner internt om hur forumet skall förbättras. Som en följd av den här diskussion så har vi fått in bland annat förslag att lägga upp en underavdelning som rör E-handel.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 21:50
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 11:35
  4. Mitt nästa steg
    Av Fredrik.an i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 13:58