Resultat 1 till 16 av 16

Konkreta förslag för att lyfta forumet

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lägger förslagslistan här så kan vi fylla på med förslag vartefter så vi får dem samlade på ett ställe till slut. Detta med anledning av diskussion här.

    1) Ehandel som nytt underforum
    2) Kodning/programmering som nytt underforum
    3) Obesvarade frågor märks ut som obesvarade ämnen
    4) Tydligare märkning av SEO-proffs eller de med bra kunskaper
    5) Bevakning av utländska forum som sammanfattas kort här för vidare diskussion
    6) Införa en betalavdelning där endast de som betalar avgift kommer åt och där SEO-experter och/eller andra svarar på frågor
    Senast redigerat av Urban G den 2012-06-18 klockan 22:29.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Detta var bra punkter.

    Det verkar vettigt att införa de 5 första direkt.

    Punkt nummer 6: - Hur blir det med bra kunskap/information till nybörjare inom SEO, som inte vill betala?
    De kanske inte får det som de behöver för att lyckas.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Punkt nummer 6 tycker jag är en väldigt bra idé. Jag skulle precis skapa en tråd om just punkt nummer 6. jag resonerar så här. Det kunskapen som finns hos oss (er) får man betala för vilket SEO-företag du än vänder dig till för att få hjälp med problem etc. DYRT om du inte är kund. Samtidigt uppstår här ett problem med att detta är ett forum. Ett forum är till för att söka hjälp, få svar på frågor etc. En "marig" situation. Å andra sidan, hur många års helvete har inte en duktig SEO-"kille" gått igenom för att kunna hjälpa andra? Misstag, sandlådor, tester, listan kan göras lång... Jag skulle personligen inte tveka att betala för att få ett konkret problem löst, problem är DYRT att ha olösta. Hittar man inte det man söker på forumet här (som trots allt belyser det mesta) utan har specifika problem där erfarenhet och spetskompetens inom en viss genre av problem krävs så självklart skulle jag lägga ett antal kronor på att få hjälp. Är du kund hos ett SEO-företag klarar du dig nog undan i dom flesta fall, men som egenföretagare med begränsad budget och i behov att tillfällig "hjälp"....Inget snack...Där finns det en lucka att fylla...

    Hur skapar man då en affärsmodell av detta ? och kan det skapa dålig PR?

    Affärsmodellen -
    1. Låt dom som känner sig manade och har kunskapen få "lägga bud" (via PM) för att göra jobbet... Låt sedan "kunden" välja en lämplig partner.
    2. Gör en "lista" med olika "hjälp" områden och sätt in "behöriga" personer på området, inom rätt "område", urvalet görs gemensamt av ER... Säg att ni "vet om" 30 personer som vill / kan medverka i en "konsultdel" här på forumet... Det bör täcka det mesta... Därefter Pm:as bud till "kunden"
    3. Precis som Urban nämner ... En "peng" för att ta del av all den kunskap som finns samlad här .... Jag hade (åter igen inte tvekat). Med det jag har lärt mig av att bara läsa och ta till mig det som passar mig, så hade jag gladeligen betalat en "peng"... Inget snack där heller....

    Problematik

    1. Tänk t.ex om en "kund" blir missnöjd med "jobbet"... Stackars "Expert" som kan bli uthängd och ev. få sitt namn "googlat".. Inte bra ....

  4. #4
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Fyller på med en sak. din punkt 4 Urban... kommer väl till ett sådant här sammanhang (se det övre inlägget) när ett SEO-Proffs ska "sertificeras" enligt Seo-forums riktlinjer. kunderna ska se i profilen eller liknande vad han / hon behärskar för områden. Det i sig ger inga garantier för att ett problem ska kunna lösas MEN kunden har dom bästa förutsättningarna för att få en korrekt bedömning / hjälp med "caset". (Ju mer man (jag) tänker på denna möjlighet desto intressantare blir det)...

    Om man får gå lite utanför gränserna så tror jag att detta har en MYCKET stor potential i förläggningen... Som exempel.... (Jag kommer från grafisk industri) .... På det "glada" 90-talet när det gick att tjäna stora pengar på Photoshop-arbete. Det var bara "Experterna" som kunde göra det riktigt bra och hade programmet, Hårdvaran etc. Idag kan "alla" photoshop och slutresultatet kanske inte det bästa, med tillräckligt bra (jag är lite skadad där . Det finns en tid / bro när kunskapen vandrar neråt i ledet, innan alla kan "mycket". Ta vara på den tiden... Tiden får när företag MÅSTE lära sig om SEO för att överleva kanske är på intåg, varför inte ta betalt när ni har bryggan? Jag är säker på att det blir en ketchup-effekt när företag MÅSTE finnas på nätet. T.o.m snickaren .... Bara en tanke

  5. #5
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Kom precis på ett bra namn för "tjänsten" (f-n kan inte sluta tänka) ..... Här kommer det ...

    SEO-AKUTEN Bra eller anus?

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av ploppan73 Visa inlägg
    Kom precis på ett bra namn för "tjänsten" (f-n kan inte sluta tänka) ..... Här kommer det ...

    SEO-AKUTEN Bra eller anus?
    Jag tror inte att idén är dålig, Men den är ruskigt dålig att ha på ett forum som detta. Tänk dig själv, hade du velat ge gratis tips på ett forum när du vet att du kan få betalt på det i en annan sektion av just det forumet. Problemet blir ju att alla kommer säga "Nä du, du kan gå till forums-delen SEO-AKUTEN". När personen väl kommer dit blir den bemött av en fet payson-logga eller liknande.

    Tror nog kanske den bästa idén med detta hade varit om man gjort en separat sida på detta. Och kanske gjort lite mer reklam om det på seo-forum eller liknande, problemet nu som man ställer sig till är att konkurrenskraften mellan alla seo-proffs kommer bli kollosal, och med det i tanken så tror jag att denna idén kommer falla platt med tiden om man har otur.

  7. #7
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hur går det med punkterna? kommer det hända något snart? . Jag ser verkligen fram emot att se hur ni har kommit fram till angående punkt 1 och 2. BTW nummer tre skulle ni kunna ha "stjärnor" med olika färger, typ proffs = Guldstjärna, Kan SEO rätt bra / Kan SEO = Silverstjärna. Dom som har (för mig i detta fallet) en lägre titel behöver inte ha någon stjärna alls .

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Punkt 1 är nu genomförd. Dvs ett underforum för E-handel finns på plats vilket ni säkert sätt här http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=75 . Och det vore bra om vi håller oss till det rör rör e-handel där.

  9. #9
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Gött @urban!

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Snyggt!
    Men det verkar som nåt blev fel. Forumavdelningen saknar rubrik på startsidan, och inläggen där kommer inte upp i listan över senaste inlägg.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Inläggen i listan över senaste inlägg fixat. Forumavdelningen behöver ingen rubrik eftersom det bara är 1 så jag skippade det. Skapar bara onödig URL.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Forumavdelningen behöver ingen rubrik eftersom det bara är 1 så jag skippade det. Skapar bara onödig URL.
    Ja, där har du ju en poäng. Jag funderade på om de sakerna kanske hängde samman.

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Gött att denna kom upp nu . har sett fram emot det ganska länge . Och om ni vill så kan ni ju flytta över denna tråden från Optimering till e-handel också: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8437

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den där tråden du vill ha flyttat Micke är lite det vi diskuterade om E-handelsdelen här på forumet rent allmänt. En hel del frågor går in i varandra och är inte specifika just för e-handel.

    Just det där problemet med 404-sidor och 301 vid omflyttningar av webbplatser är tyvärr inte så ovanligt generellt sätt. Och är väl kanske inte direkt e-handelsspecifikt därför.
    Så lite knepigt kan det bli. Däremot så är målsättningen att enbart det som är direkt relaterat till e-handel skall tas upp i den forumdelen.

  15. #15
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Tycker det bästa sättet att lyfta forumet är att addera en blogg till forumet där medlemmar kan gästblogga om hur kunskapen på forumet hjälpt dem att lyfta sina egna sidor. Enkelt och tydligt med 2 länkar till sina egna sidor och 2 till forumets bästa sidor med en förklaring varför just de sidorna är bra.

    Ska forumet nå toppen igen så hjälper det sannolikt med en blogg, precis som den nuvarande ettan har. Kan tänka mig att mig att flera har en hel del misslyckade exempel som vi andra kan lära av osv. Syftet med en stationär blogg med en rad gästartister som kan blogga en gång om året kan vara bra flera anledningar.

    1 Blir tydligare var godbitarna finns och varför
    2 Det bör dessutom kunna ge en god push för forumet att nå förstaplatsen igen.
    3 SEO forum når ut bland bloggportaler etc och därmed genereras (förhoppningsvis) ny kraft som kan revitalisera forumet, vilket i mina ögon kan vara en av de viktigaste för att få ett starkt och relevant forum.

    Vad sägs?

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Att ha en sektion endast för betalande är tyvärr en modell som brukar bli ett stort fiasko efter ett tag.
    Mycket beroende på 3 faktorer.

    1. Mycket av innehållet som lockar nya medlemmar till forumet brukar hamna i betalsektionen vilket leder till kraftig minskning
    av tillförsel av nya medlemmar.

    2. Medlemmar som inte vill / kan betala kommer söka sig till andra ställen

    3. Experter / Medlemmar som skall svara på frågor blir inaktiva efter tag, beroende b.la på punk 1 & 2 men också för att ger sig in nya projekt och tiden inte räcker till osv.

    En modell som dock funkar är att betalande medlemmar får tillgång till medlemserbjudanden.
    T.ex ett samarbete med ett webbhotell där alla betalande medlemmar på SEO-forum får 10% rabatt osv.

    En case study sektion hade också varit ett bra förslag tycker jag, speciellt om man får det med samma upplägg som SEO Sunday d.v.s
    att alla hjälps åt.

    Citat Ursprungligen postat av Whey Visa inlägg
    Syftet med en stationär blogg med en rad gästartister som kan blogga en gång om året kan vara bra flera anledningar.
    Detta är också en bra idé, om man kan få personer som inte är aktiva på forumet att gäst blogga då och då

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dags att lyfta sig ett steg?
    Av Magnus i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 21:49
  2. Förslag på att ta bort titlar på forumet
    Av Erik Bergman i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 13:05
  3. Förslag och förbättringar
    Av Demain i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 18:15
  4. Förslag på namn
    Av kredit123 i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 02:17