Resultat 1 till 4 av 4

Generell trust för länkkataloger?

  1. #1
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Hallå där...

    Jag är lite nyfiken på hur länkkataloger idag ses av Google jämfört med 3,4,5 år sedan? Ratas länkkataloger per automatik eller kan kataloger generellt fortfarande ha en bra genomslagskraft? I så fall, vad skiljer sig en "bra" katalog från en "dålig" katalog? Antar att det är innehåll som är a och o. Men är det den enda nyckelfaktorn för att skilja sig från mängden?

    Föresten, får be om ursäkt om det finns någon liknande tråd. Men har sökt igenom forumet efter "trust länkkataloger", "genomslagskraft länkkataloger" och hittar inget dyl. Ber mod att fixa till i så fall.

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hallå där...

    Länkkataloger fungerar fortfarande och är inte ignorerade per automatik av Google. Dom flesta ger inte samma länkkraft som för fem år sedan men kan med fördel till exempel användas för att snabbt indexera en ny webbsida men det finns bättre och mer effektiva sätt att bygga länkar på idag och kataloger bör bara utgöra en liten del av en sund länkprofil. Kolla denna listan med svenska länkkataloger: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Länkar från länkkataloger är klart mindre värda i dag, mest för att Google vet att de normalt inte längre används till något. De tappade sin funktion i och med att det kom lättare sätt att hitta sajter, till exempel via Google.

    De gjorde en raid mot ett par stora länkkatalognätverk i USA ganska nyligen, där många blev helt avindexerade, vilket betyder att de länkar man eventuellt hade där har blivit värdelösa. I Sverige är det så småskaligt att jag har svårt att se att Google aktivt skulle titta på dem de närmaste åren. (Om jag får sia om framtiden tror jag det är större chans att de skulle gå på så kallade artikelkataloger i Sverige, då de förmodligen ses som ett större problem.)

    Angående värdet på länkarna, så finns det fortfarande lite värde. Själv har jag en lista på ett tiotal svenska kataloger dit jag anmäler en ny sajt. Det ger någon slags grund att stå på, men inte mer än så. Jag tycker inte det är värt tiden man lägger ner på anmälningarna om sajten redan har en del länkar från andra håll, men som en första åtgärd funkar det bra. Några enkla och billiga länkar helt enkelt.

    Det som gör katalogerna bra är innehållet, absolut. Det betyder inte nödvändigtvis mycket text per listning, utan snarare att det är väl strukturerat, har vettiga kategorier och att den hålls uppdaterad, både genom nya listningar och genom att gamla trasiga länkar tas bort.
    Många kataloger kräver en länk tillbaka, de är ofta aningen bättre än de som inte kräver det, men det totala värdet är lägre, eftersom det kräver mer tid att få med sin sajt, och för att du länkar ut till något som inte ses som bra av Google, även om det inte nödvändigtvis ses som direkt dåligt heller.

    Lite beroende på vad för sajt du bygger så vill jag också ta upp Infoo.se. Om du skapar en "riktigt" sajt, alltså en företagssajt, en e-handel eller liknande, så skulle jag säga att det är värt att anmäla sig där. De tar ut en liten avgift, men det kan vara väl investerade pengar, då den faktiskt ger dig en riktigt bra länk. De har dock lite hårdare kvalitetskrav än de flesta andra, så med en liten tunn sajt är det svårt att komma med i katalogen.

    Hoppas det hjälpte dig lite.

  4. #4
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Tack så mycket! Då känner man sig lite mer uppdaterad...
    Senast redigerat av SysXpl den 2014-07-26 klockan 00:01. Anledning: Förtydligande

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. trust och do/no-follow
    Av SEOJonas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 01:50
  2. En generell fråga gällande länkbyggande...
    Av niklasinla i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 11:50
  3. Faktorer som ger Trust
    Av Joacim i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 21:39
  4. Exempel på hög trust
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:11
  5. Ny generell katalog
    Av Mathias Olsson i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 01:43