Resultat 1 till 9 av 9

Varför skiljer placeringar i RankTracker och AWR?

  1. #1
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Hej,

    Jag har en del förvirrade nybörjarfrågor. Jag har inte lyckats hitta någon annan post om detta.

    Jag har avläst placeringar på ett sökord i både AWR och RankTracker. I AWR hamnar sökordet på 7:e plats, men i RankTracker på 87 plats (sökmotor "Google Sverige (webben)"). Söker jag själv, utloggad, på Google.se hamnar den någonstans på 80+.

    I AWR sökte jag först på den förinställda "Google Sweden", men den stämde inte alls med RankTracker, så jag lade till search location och skrev Sweden, då stämde det bättre. I RankTracker antar jag att "Google Sverige (webben)" är det jag borde använda när jag förmedlar statistik till webbplatsens ägare.

    Så vad är då mina frågor? Jo:

    • När alla placeringssiffror är olika överallt, vilken siffra ska jag kommunicera till webbplatsens ägare? Jag menar, vilken sökmotor av Googles är standard och hur hittar jag den i AWR respektive RankTracker? (Jag hittar uppenbarligen på olika i de två.)
    • När webbplatsens ägare testar söka på Google för att se sina placeringar får han förmodligen ett anpassat sökresultat och andra placeringar. Hur ska han kunna veta att mina siffror är korrekta?
    • Föredrar AWR före RankTracker, men hur ställer jag in vanliga Google.se som sökmotor?? Jag känner till deras dokumentation, men med Google Sweden får jag helt konstiga resultat. Tror jag var tvungen att ställa in lokalt på min stad för att få liknande resultat som RankTracker. Men det är fortfarande något som är underligt.


    Hoppas det finns någon van användare av de båda verktygen, för svenska sökresultat, som kan hjälpa mig. Tack på förhand!

    (Detta gäller svensk webbplats för svenska besökare.)

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hej!

    Jag kör "Google Sweden" utan massa krussiduller och det stämmer alltid och hela tiden när jag jämför med ett sök på inkognito Chrome. Har du kört in uppdateringarna som du skall? Det har alltid funkat klockrent för mig, men som sagt, bara Google Sweden utan massa tillägg kör jag.

  3. #3
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    @AndersIvar Tack för ditt svar!
    Programmet har jag uppdaterat ja.
    Jag ska testa igen med Google Sweden och Inkognitio Chrome och jämföra dem. Alternativt tar jag bort sökmotorn och lägger till den igen.

    Inkognitoläget i Chrome var en av de viktiga pusselbitarna som saknades. =)

  4. #4
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Jag har testat lite mer nu. På fyra sökord stämmer resultaten i AWR (Google Sweden) med Chrome inkognito. Men det femte sökordet hamnar fortfarande på plats 7 i AWR, men på plats 87 i Chrome inkognito och i RankTracker.

    Om jag nu schemalägger en daglig uppdatering i AWR, hur ska jag då kunna lita på att siffrorna stämmer?

    *förbryllad*

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Skicka ett PM med ord och webbplats så skall jag kolla lite...

  6. #6
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Såg du mitt PM?

    Jag har testat lägga upp ett nytt project med bara det sökordet, och nu fick jag ingen placering alls.
    Underligt.

  7. #7
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Ja, hos mig ser det ut som det skall, plats 89 idag på det aktuella sökordet. Har aldrig vart med om något liknande faktiskt, kör över 50 projekt i AWR och alla fungerar perfekt. Inte mycket hjälp för dig dessvärre, du får kontakta supporten på AWR och kolla med dom om dom har någon teori.

  8. #8
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Ja det verkar ju verkligen skumt. Men då har jag iaf verifierat att det inte bara är jag som är korkad, om programmet strular.

    Tusen tack för all hjälp!!

  9. #9
    qwertyzs avatar
    qwertyz qwertyz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Hej,

    Efter helgen så hoppade det igång. Nu ges korrekta resultat. Fick svar av AWR support efter en vecka. Det fanns en felaktig proxyserver-inställning, så det kan ju ha påverkat. Verkar fungera nu iallafall. Tack för all hjälp!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffad 200 placeringar....
    Av pleyya i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 17:06
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:12
  3. Vad skiljer Bing mot Google?
    Av Legendarisk i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 21:44
  4. Skiljer mod-rewrite sig mellan htaccess och vhost?
    Av gomer i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 12:54
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 20:18