Resultat 1 till 21 av 21

www.minhemsida.se vs minhemsida.se

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Jag har 2 hemsidor som jag satsar på. En heter www.minhemsida1.se, den andra minhemsida2.se . Men vad är skillnaden mellan dessa två? Har för mig att det ska spela roll med länkar osv. Stämmer det?

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Google (säkert andra sökmotorer också) ser www och non-www som två olika sidor. www skulle man kunna säga hanteras som en subdomän av Google. Så du bör bestämma dig om du vill ha antingen www eller non-www varianten och sedan 301 den enda till den andra.

  3. #3
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Google (säkert andra sökmotorer också) ser www och non-www som två olika sidor. www skulle man kunna säga hanteras som en subdomän av Google. Så du bör bestämma dig om du vill ha antingen www eller non-www varianten och sedan 301 den enda till den andra.
    Ja okej. När jag kolla på www.majesticseo.com

    xxxxxxxxx.se y
    www.xxxxxxxxxx.se y
    http://www.xxxxxxxxx.se y-20

    y = antal länkar.

    så får jag att min www.xxxx.se domän och xxxxx.se domän har lika många länkar. Medan http://www.xxxxx.se har 20 st färre.

    Det "intressanta" här är att www. och utan, har lika många länkar. Är det dåligt för mig? Med tanke på att länkarna kanske ha splittats upp?

    Men om jag ska välja en. Vad tycker du är bäst, www eller utan?

  4. #4
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Spelar ingen större roll, du kommer ändå lägga en 301 från med eller utan www till det du väljer. Min uppfattning är att www är vanligare än utan i Sverige så är det det en Svensk sida så hade jag kört med www.

  5. #5
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Det är faktiskt en engelsk hemsida. Kanske därför jag reagerade på att den inte hade www framför? Vad säger du AndersIvar, med eller utan www?

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag är www-kille så jag hade kört www.

  7. #7
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Ja, okej. Tycker själv att det ser snyggare ut faktiskt. Var ändrar man det??

  8. #8
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Det gör du oftast i CMS:et, olika ställen beroende på CMS, kolla deras forum.

  9. #9
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Ja, okej. Tack för svaren. + rykte till dig

    Edit: Kunde tydligen inte ge dig rykte igen.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Då passar jag på att ge plus rykte istället, många bra svar den senaste tiden vilket verkligen uppskattas.

  11. #11
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Du kan även lägga in det i din .htaccess:

    Från icke-www till www:
    Kod:
    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example\.com [NC]
    RewriteRule ^(.*) http://www.example.com/$1 [R,L]

  12. #12
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Ja, okej! Tack för svaren killar.

    Sen har jag en till fråga. Kan man ändra: http://www.xxxxxxxxxx.se till www.xxxxxxxxx.se ?

    Och om man vill ha forum.xxxxxxx.se, hur fungerar det? Jag vill ju inte förlora kraft bara för att det blir en sub-domän!

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bennet Visa inlägg
    Ja, okej! Tack för svaren killar.

    Sen har jag en till fråga. Kan man ändra: http://www.xxxxxxxxxx.se till www.xxxxxxxxx.se ?

    Och om man vill ha forum.xxxxxxx.se, hur fungerar det? Jag vill ju inte förlora kraft bara för att det blir en sub-domän!
    Jag vet inte vilken webbläsre du använder, men använder man chrome så slipper man se detta. Oavsett vad så kommer du inte ifrån det http står för "HyperText Transfer Protocol" Och det är ett protokoll sam alltid används vid överföring av hypertext som t.ex. html kod osv. Det finns ju bl.a. också https och det står ju då för "HyperText Transfer Protocol Secure". Samma sak här fast säker överföringar, du hittar dessa oftast på bland annat webbutiker.

    Du bör ju undvika att lägga en gammal hemsida till en sub-domän på en annan toppdomän, man kan tappa en del av kraften. Men om du stratar upp en ny dynamisk sida såsom en blogg så kommer den stärka toppdomänen med automatiska uppdateringar. Och alla vet att Google t.ex. älskar hemsidor som uppdateras kontinuerligt.

    Hoppas jag förstod dina frågor korrekt nu och att du fick svaren på dem hehe.

    /Micke
    Senast redigerat av Micke den 2012-06-29 klockan 14:39. Anledning: Kom på lite till

  14. #14
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Jag vet inte vilken webbläsre du använder, men använder man chrome så slipper man se detta. Oavsett vad så kommer du inte ifrån det http står för "HyperText Transfer Protocol" Och det är ett protokoll sam alltid används vid överföring av hypertext som t.ex. html kod osv. Det finns ju bl.a. också https och det står ju då för "HyperText Transfer Protocol Secure". Samma sak här fast säker överföringar, du hittar dessa oftast på bland annat webbutiker.
    Ja, okej. Men hur påverkar detta länkarna till min sida? Ses http som som en sub-domän?

  15. #15
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Nej, det gör det inte. Det är egentligen inget du behöver bry dig om, det är protokollet som används för internetsidor över hela världen. Ungefär som att alla Europarvägar heter E i början, t.ex. E6, E22 osv.

  16. #16
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Nej, det gör det inte. Det är egentligen inget du behöver bry dig om, det är protokollet som används för internetsidor över hela världen. Ungefär som att alla Europarvägar heter E i början, t.ex. E6, E22 osv.
    Ja, okej. Tack!

    om jag vill ha:
    forum.tränasmart.tld
    www.tränasmart.tld

    Vad tror ni om det? Jag tycker personligen att det ser snyggast ut. Men för att inte förlora kraft, bör jag skita i det helt och ha det som jag har nu med:
    www.tränasmart.tld
    www.tränasmart.tld/forum

    ?

    Tack för era återkommande svar!
    Senast redigerat av Urban G den 2012-06-29 klockan 15:06. Anledning: Regel 1

  17. #17
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Det finns delade svar på den frågan, kör på det du tycker är snyggast och kör, kör, kör!

  18. #18
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Det finns delade svar på den frågan, kör på det du tycker är snyggast och kör, kör, kör!
    Farligt grupptryck

    Vad säger ni andra? Man har ju hört allt för ofta om att det ska vara dåligt med subdomän.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan inte direkt påminna mig att det ofta förekommer kritik mot subdomäner som du säger Mr.Bennet. Men du kanske har exempel där?

    Jims n.nu exempelvis fungerar som jag har sett utmärkt för de enskilda webbplatserna att placera sig bra. Blogspot.com verkar också det gå bra.
    Men om du nu tycker att det är dåligt så är det bara att välja ett annat alternativ.

  20. #20
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bennet Visa inlägg
    Farligt grupptryck

    Vad säger ni andra? Man har ju hört allt för ofta om att det ska vara dåligt med subdomän.
    oavsett hur du lägger din sub-domän så kan du komma till den på två sätt. Antingen om du skriver forum.tränasmart.ltd eller också tränasmart.ltd/forum.

    Så du behöver inte oroa dig över den saken .

  21. #21
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Välj det ena eller andra så du inte får duplicerat innehåll.
    Personligen hade jag valt /forum. mycket enklare med kataloger, för dolk tenderar ändå att skriva www framför och då får du 404or istället...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)