Resultat 1 till 18 av 18

Åäö?

  1. #1
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Hej,
    Jag använder dreamweaver för att bygga en sida. När jag klickar på "visa källa" i explorer så ser jag att dreamweaver har skapat speciella tecken för åäö. Exempel: ansökan = "ansökan". I webbläsaren syns förstås "ansökan".
    När jag tittar på tävlingsbidragen i seotävlingen så ser jag inte samma sak i deras kod. Hur ser sökmotorerna på dessatecken?
    Några spontana reaktioner?
    Lycka till i tävlingen förresten!

    Mvh

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Rent generellt gillar sökmotorerna att man kodat själv, Dreamweaverkod är alltså inte att föredra ur SEO-synpunkt - de lägger till "skitkod".

    Sökmotorerna ignoerar inte dessa "omgjorda" tecken men det är bättre med att skriva ut dem ordentligt, vad jag har hört i alla fall.

    Dessutom klarar alla moderna webbläsare av vanliga tecken så det är helt klart att föredra. Antagligen tänker väl Google så också...

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Öhh.. det där är ju html-entities precis som tex © och > etc. Google tolkar dem på samma sätt som åäö. Något annat vore vääldigt konstigt.

    Bara för att de visas korrekt på din dator behöver inte det betyda att ÅÄÖ visas ordentligt på en amerikansk dator, det gör dem däremot om du kodar dem med å ä och ö ..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tur att de sajter vi skriver med å, ä och ö bara riktar sig till svenskar då då...



    Nej men bra att någon annan tycker till i frågan. Just den frågan är jag inte så väluppdaterad på. Men i tävlingen har jag satsat på att skriva ut bokstäverna.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja att sökmotorerna skulle föredra egenkodade sidor finns det inget belägg för. Dessutom kan även egenkodade sidor innehålla stora fel.

    Om du inte är mycket intresserad av att koda själv så fortsätt och kör med Dreamweaver du john32, speciellt mycket skräpkod lägger den inte till.
    Det är inga större problem att göra en sida i enbart DWs designläge och validera den sedan.

  6. #6
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Tack för svaren!
    Blev lite olika svar här. Det verkar dock inte vara något större problem. Men jag har stött på hemsidor ibland där åäö ser väldigt konstiga ut i webbläsaren. Det finns inga problem att "koda själv" ur ett "användarperspektiv" då? (Så länge man riktar sig till svenska användare)?

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Att åäö ser konstiga ut beror till största sannolikhet att de har kodat sidan med utf8 påslaget i sin editor och sedan glömt att antingen specifiera detta i html-koden eller låta servern göra det. Rätt många (onda) webbservrar skickar ut headers om att filerna är utf8 per default.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Anledningen till att det ibland kan bli fel på t ex å ä ö (samt andra internationellt sett "specialtecken") är att man i koden inte angett, eller anger fel teckenkod till webbläsaren.
    Du kan läsa mer här:
    http://www.lindqvist.com/index.php?ID=2251

  9. #9
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Tack för lindqvist-länken. Såg att det till och med var ett tävlingsbidrag som klantat sig lite

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Japp, men det har jag fixat sedan långt tillbaka

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Agaton håller på att bli väldigt bra på länkbyggande, det är att jag kan säga

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Dreamweaver har aldrig varit speciellt imponerade och har faktiskt inte fungerat för mig sombörjade med notepad, men smaken är som baken.

    Jag lärde mig från start att koda om just de svenska bokstäverna och har aldrig kommit på frågan om ens varför men man skapar väl en webbsida för att förenkla ochleda någon till något?. De är samma sak som att inte sätta DOCTYPE i sidans kod. det kan bli riktigt fel om man inte ser upp.

    Ingen vill väl att kunderna ska behöva gå till VIEW CHARACTER CODING för att kunna utläsa sidan innehåll...

    Man kodar med ä koderna för att det underlättar för webbsidebesökaren och inte för att man blir trött i fingrarna eller??

    Detta är väl i grund och botten det minsta man ska kunna utantill som webbdesigner!!


    Michael

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av john32
    Tack för svaren!
    Blev lite olika svar här. Det verkar dock inte vara något större problem. Men jag har stött på hemsidor ibland där åäö ser väldigt konstiga ut i webbläsaren. Det finns inga problem att "koda själv" ur ett "användarperspektiv" då? (Så länge man riktar sig till svenska användare)?
    Att man är svensk innebör inte att man har svensk installation av mjukvaran, utan du menar nog de som har svenskinstallerad programvara. Det är nämligen det som är problemet.

    Jag bor ju i Grekland och kodar alltså sidor på grekiska, ja tro det eller ej, men jag kan inte hantera den grekiska texten i HOMESITE utan måste alltså klistra in den från VIEW SOURCE i IE... tidskrävande som 17 alltså men det fungerar alltså
    Senast redigerat av baggelin den 2006-10-12 klockan 16:37.

  14. #14
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det låter som om du skulle behöva en Mac Spagetti :-)

    Jag har ingen aning om vad det betyder, men jag kan utan vidare klistra in den här grekiska texten här, och se den på grekiska också:
    Το Μητρώο Ονομάτων Internet με κατάληξη .gr (GR-Hostmaster) του Ινστιτούτου Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας
    Tillägg: Den är ursprungligen hämtad från en sida som är kodad med charset=iso-8859-7. Men det här forumet använder den betydligt större teckenuppsättningen UTF-8, och förutsatt att man har en font installerad med rätt tecken, är det ju inga problem att se vad det står.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-13 klockan 10:53.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Om sidna man klistrar in texten på publicerar i UTF-8 skall det ju fungera men det har varit problem här.... kanske skulle testa med andra charset???

    Jag lärde mig faktiskt HTML på Mac, undrar om inte den hette 7600, detta vara när netscape hade monopol på internetanvändare via sin browser 3.0 och IE stod runt hörnet och lurade hela marknaden med Windows 98 och Internet Explorer..

    MAC eller PC spelar absolut ingen roll, det är ju inte verktyget som gör jobbet utan den som sitter bakom spakarna...

    Michael





    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Det låter som om du skulle behöva en Mac Spagetti :-)

    Jag har ingen aning om vad det betyder, men jag kan utan vidare klistra in den här grekiska texten här, och se den på grekiska också:


    Tillägg: Den är ursprungligen hämtad från en sida som är kodad med charset=iso-8859-7. Men det här forumet använder den betydligt större teckenuppsättningen UTF-8, och förutsatt att man har en font installerad med rätt tecken, är det ju inga problem att se vad det står.

  16. #16
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Dreamweaver har aldrig varit speciellt imponerade och har faktiskt inte fungerat för mig sombörjade med notepad, men smaken är som baken.

    (...)

    Detta är väl i grund och botten det minsta man ska kunna utantill som webbdesigner!!

    Michael
    Jag måste nog säga att Dreamweaver endast snabbar upp kodandet, särskilt stor skillnad är det ju inte mot Notepad egentligen. En kompis till mig började med GoLive istället, och han gillar det. Så visst - smaken är som baken (delad). Men jag gillar i alla fall Dreamweaver.

    Nu är vi ju inte alla webbdesigners här heller. I och försig jobbar väl de flesta med det parallellt med sökmotoroptimeringen. Och visst, det underlättar. Men det är inget måste.

  17. #17
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Agaton,

    Nej men det var frågan om kodning av språkskillnader ochde svenska tecknen. Att man använder olika verktyg gör ju inget, men att man vet om man ska koda bokstäverna eller inte var kanske frågan från början. Där menade jag att man borde faktikt underlätta för användaren som besöker siten samt att man underlättar indexeringen och användandet av vissa verktyg.

    I min statistik, statcounter.com kan jag inte utläsa de svenska åäö i keyword analysis och inte heller de grekiska.

    Jag ville bara påtala att man borde koda om bokstäverna helt enkelt...

    Du gör ett jäkla bra jobb i tävlingen....

    Grattis till dina 50p

    Tjoo

    Michael

  18. #18
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tackar.. Jo jag förstår det, att du menade det ang. åäö-tecken och så. Men jag tycker fortfarande att det är en ganska oväsentlig sak i sammanhanget- så länge alla besökare ser sidan som den ska så är det som det ska.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)