Resultat 1 till 5 av 5

Spam bots - Varför fungerar det fortfarande?

  1. #1
    teriffs avatar
    teriff teriff är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    2
    Halloj

    Kollade runt på lite större sökord och hittade en del som helt uppenbart använder sig av Spam bots.

    Trodde att sånt 2012 skulle vara totalt borta men uppenbarligen fungerar det.

    Ett exempel:

    "Sälja guld" - Nr2 i google :
    Visst ett bra domän namn men när Majoriteten av hans ca 100 länkar kommer ifrån Arabiska, Italienska och skumma bloggar med ännu underliggare kommentarer

    Exempel på några :
    edtechtimes.com/2012/04/30/survey-reveals-schools-unprepared-to-support-digital-learning/"]http://edtechtimes.com/2012/04/30/survey-reveals-schools-unprepared-to-support-digital-learning/

    www2.galicia.cl/?page_id=198"]http://www2.galicia.cl/?page_id=198

    Min första tanke är :
    Varför är såna domäner inte bannade? Det är 2012 nu och sånt borde vara ganska uppenbart när någon fuskar på detta vis eller?

    Hade vatt intressant att få er åsikt på det hela
    Senast redigerat av Urban G den 2012-07-10 klockan 12:54.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu är det så att det finns andra parametrar för att ranka bra, t ex "keyword domains" ... behövs väldigt få länkar (oavsett kvalite på dem) för att få sådana domäner att ranka högt.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Oftast är de inte bannade för att Algoritmen inte fixar det, och det manuella arbetet från Googles personal inte räcker till för att kolla alla sökord. Vissa av "våra" keywords har samma problem. Några av de sidorna som ligger i toppen på ett par av de största sökorden har inte en enda länk från landet där de rankar 1:a, och då talar vi om sökord med mer än 100,000 exakta sökningar per månad. En 301:a eller två och sen några 100 eller 1000 ryska bloggkommentarer så dominerar de marknaden...... patetiskt att Google inte kan lösa det.

    Och sen är det förstås även så som Patrik säger. Keyword Domains har alltid känts starka, men frågan är om de inte är starkare än någonsin nu. Av alla de slutsatser jag dragit av Googles uppdateringar för att jaga Web-Spam det första halvåret 2012 har jag inte kommit fram till något som skulle påverka Keyword Domains negativt.

  4. #4
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    En teori jag har kan vara att det är lättare att lyckas med "fulmetoder" på siter som inte är engelskspråkiga. I alla fall när det gäller innehåll... Vad tror ni?
    Senast redigerat av larse den 2012-07-10 klockan 13:35.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    1. Håller med Niklas här att Keyword Domains är starkare än någonsin nu.
    2. Ahrefs visar nästan 2000 länkar på sidan, av egen erfarenhet med mina egna domäner vet jag att de brukar visa 1/10 av alla länkar, så ca 100 spam länkar av 20 000 länkar, speciellt om de är nofollow gör varken till eller ifrån
    3. 301's som inte alltid dyker upp på sidor som Ahrefs, Majesticseo osv ligger bakom många mysterier
    4. Det var lättare med "fulmetoder" på siter som inte är engelskspråkiga innan Penguin men svårare nu

    Sen tycker jag inte det är fel med länkar från andra länder och det tycker nog inte Google heller.
    För det heter i slutändan Word Wide Web.

    Genom åren har jag fått vänner på internet från alla möjliga länder, Georgien, Ryssland, Egypten, Litauen, Israel, Turkiet, Grekland osv.
    Så det är helt naturligt att jag går in och kommenterar på deras bloggar och t.o.m gör gäst inlägg ibland.
    Det betyder inte att jag är en spammer.

    Men jag håller med Niklas till 100% att det finns många sidor som rankar fastän de knappt borde vara indexerade om man blir ibland så förbannad att man blir övertygad om att det är andra saker än kassa algoritmer och att de inte finns tillräckligt med anställda som ska gå igenom sidorna manuellt...hehe


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .biz fortfarande ett alternativ?
    Av Yesbox i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 01:04
  2. Statiska URLer fortfarande bättre
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 12:33
  3. Google felindexerar fortfarande min sida
    Av Haljan i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 08:46
  4. Efter 1 vecka och fortfarande osynlig
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:25
  5. Internet fortfarande en ekonomisk guldgruva
    Av oxx-se i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 12:08