Resultat 1 till 11 av 11

SEO företag

  1. #1
    HenrikWs avatar
    HenrikW HenrikW är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    3
    Hej alla!

    Jag har tänkt starta ett litet SEO "företag". Det är egentligen tänkt att jag bara ska hjälpa kompisar och mig själv, så det kommer inte riktigt bli ett "företag".

    Det jag tänkte fråga er är om hur man bör tänka i uppbyggandet. Jag har förstått en del saker:

    1. Man ska ha många olika webbhotell, ungefär 10 domäner per webbhotell.
    2. Sidorna man har ska ha väldigt olika länkar.
    3. Det är inte direkt PR som spelar roll, utan hur pålitlig och gammal sidan är.
    4. Man kan inte länka till en hemsida från mer än 15-20% av mina sidor.

    Stämmer det jag nämnde ovan?

    Sen hade jag även lite specifika frågor där jag inte har en aning om hur man bör tänka.

    5. Hur gör man en sida så pålitlig som möjligt?
    6. Köpa gamla domäner om de inte är straffade? Tanken är att man skulle kunna köpa pr 0 sidor som är något år gamla, bara för att få åldern på sin sida. Stämmer det?
    7. Hur lång tid måste det gå mellan olika sidor som skapas för att det inte skulle vara konstigt? Om jag har 5 sidor idag som är skapade med 1 veckas mellanrum, kan jag länka från fler än 1 av dessa till en sida utan att det blir konstigt?

    Jag känner att jag får hålla på frågorna där... Jag hoppas att någon har svar!

    Tacksam för allt
    Henrik Wide

  2. #2
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Jag tror inte du behöver vara så rädd för snabba förändringar. Google "Project Penguin" har nog gjort en hel del för att hålla bättre koll på relevanta sidor i deras katalog men jag tror inte att de är så hårda. Det är ju det allt handlar om, att innehållet kopplat till sökorden ska vara det mest relevanta och därför hamna högst upp.

    Om du helt plötsligt pingar din sida/skapar länkar på 500 olika sajter på en dag eller liknande, då ska du nog inte räkna med att det ger bra resultat. Om du däremot lägger upp en eller ett par länkar om dagen tror jag bara det är bra. En viktig punkt i SEO är att din sida uppdateras ofta, vilket höjer din PR. Så länka ofta och skriv många inlägg med relevant information så kommer du nog se en hel del fina resultat.

    Många SEO-guider och folk brukar snacka om länkar, artiklar, länkar, artiklar. Visst är det viktigt. Men jag tror det absolut viktigaste för att sökordsoptimera din sajt är att allt som är länkat är relevant. Blogg-länkar är toppen, de uppdateras ofta och innehåller massvis med information som gör att värdet på länkarna ständigt stiger. Sålänge allt är, som sagt, relevant information

  3. #3
    HenrikWs avatar
    HenrikW HenrikW är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    3
    Ja, okej. Men relevans är viktigt, det har jag också hört. Men hur viktigt är det att andra sidor på hemsidan också är relevanta? Hur lång kommer man om bara sidan man skriver från är relevant?

    Sen angående hur många länkar man kan få per dag. Det känns som om att så länge man kan hålla en jämn nivå kan man i princip få hur många länkar som helst. Men att få 2 bra länkar om dagen ett tag, sedan när man är 1a på alla sökord vill man ju inte sökoptimera längre. Då kanske man får en naturlig då och då, men inte de 2 extra länkarna per dag. Hur tolkar google det? Som jag ser det finns det två svar på den frågan, ni får gärna rätta mig. 1. Sidan har blivit sämre och det är därför den inte längre får länkar, man kommer därför längre ner igen. 2. Det kommer verka konstigt och man blir eventuellt straffad. Vad tror du/ni?

    Ni får gärna ge konkreta svar på frågorna ovan om ni har!

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Om hela sajten handlar om samma ämne är det såklart att detta är bättre än att bara en sida handlar om ett ämne. Du kan möjligtvis öka relevansen genom att skapa flera sidor inom samma ämne, kanske räcker med undersidor som du länkar tillbaka till "huvudsidan" från. Det blir sällan bra om man försöker sälja hundmat på en bilmarknad ;-)

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Om jag var dig, skulle jag testa mina tankar och ideér först innan jag startade upp en "mindre" seo firma.
    Läs även mycket om ämnet medans du bygger egna sajter.
    Du kommer lära dig längs vägen.

    Sedan kan du arbeta med kunders sidor, så att du vet vad som fungerar eller inte.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Sedan kan du arbeta med kunders sidor, så att du vet vad som fungerar eller inte.
    Detta är världens bästa tips, det finns ingen bättre skola än att göra det live mot kunder som ställer krav, men kunder menar jag då inte någon du känner. Om personen är helt okänd för dig innan så måste du tänka på att bygga relation med kunden också. Det finns inget svårare att förmedla sitt egna "språk" till ett språk som en kund förstår m.m(när man väl har fått snurr på det är det enklare men det är inte enkelt i början)

    Men det är viktigt att du säger till kunden att du inte kan lova guld och gröna skogar då du precis är i början av din karriär med inte så mycket kunskap under bältet(jag utgick ifrån att du var ny efter dina frågor i första inlägget). För om du lovar något du inte kan hålla så blir det både svårare att behålla din kund, men även svårare att få nya kunder då ett dåligt jobb kan skada ditt rykte ganska ordentligt.

  7. #7
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag sitter nämligen själv i tankarna om att starta ett företag som är inriktat för SEO och webbutveckling, dock har jag redan jobbat en del mot andra kunder som har krav sedan innan, och lite nu med genom konsultation. I och med att jag håller på att utveckla ett cms med fokus på SEO och UX så faller det ganska naturligt in för mig att starta upp ett företag sen. Det du verkar vilja dra igång är ett mindre nätverk med siter, jag håller med ovanstående talare att du bör testa ett tag emot riktiga kunder först innan du drar igång företaget. Det finns många vägar att gå.

  8. #8
    HenrikWs avatar
    HenrikW HenrikW är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    3
    Tack för svaren killar! Det är nog bara att börja med andra ord och satsa på vissa nischer.

    Bland vilka nischer finns det ett stort intresse av sökoptimering och som kan betala?

  9. #9
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av HenrikW Visa inlägg
    Tack för svaren killar! Det är nog bara att börja med andra ord och satsa på vissa nischer.

    Bland vilka nischer finns det ett stort intresse av sökoptimering och som kan betala?
    Poker

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle vända på det och fråga vilka nischer finns det inte intresse och behov av att marknadsföra sig på nätet.
    Bara att titta på tidningar på nätet eller nischtidningar som Vi i Villa så ser du vilka som annonserar.
    Med tanke på kostnaden för en annons så kan du se vilka företag som är intresserade av att marknadsföra sig.
    Och de kan betala för sig.

    Men då är det inte bara länkar vi pratar om. Utan det är analys, on page, uppföljning och en hel del annat som skall till utöver länkar. Vi har även marknadsföringen via sociala medier där samt PPC.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-07-18 klockan 13:36.

  11. #11
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    En idé kan ju vara att använda de toppen-listor som finns här på forumet.

    Välj en sajt som du vill boosta i sökmotorerna, använd sedan något av verktygen från denna tråden: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7225

    Sedan är det bara att gå igenom olika analyser ett par gånger i veckan och se resultaten bli bättre. Ha dock lite tålamod, för det tar tid innan sökmotorerna upptäcker alla förändringar, och om du är för girig och t.ex lägger upp för många länkar (i synnerhet skräplänkar i olika kataloger m.m) så kommer det ge negativa resultat. Har du tid över så fokusera på en annan sida tillsvidare.

    Du kommer inom kort se vilka tips och verktyg som fungerar bättre än andra, sedan om ett tag är du kanske redo att skriva en egen guide med dina erfarenheter samtidigt som du kan ta högre betalt för dina jobb

    Lycka till!
    Senast redigerat av diegonacho den 2012-07-23 klockan 01:02. Anledning: rättade stavfel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO företag framtidsplaner
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 11:02
  2. Fråga om SEO mot företag
    Av ylva i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 11:55
  3. seo hjälp för små företag
    Av martini115 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:10
  4. SEO-företag att rekommendera
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 19:58