Resultat 1 till 24 av 24

Hur bygga länkar på effektivt och hyfsat lätt sätt ?

  1. #1
    J.Ls avatar
    J.L J.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    64
    Nu har jag letat efter varenda länkkataloger och anmält sidan dit, den har gått upp i rank i google enormt, nära första sidan. Nu behöver jag köra över dom sista också för att hamna på första sidan.

    Min fråga:

    Hur bygger jag länkar på ett effektivt och hyfsat lätt sätt ? Länkkataloger har jag använt, jag vet att man kan maila till sidor för länkbyte men detta är väldigt svårt.

    Hur skall jag ranka upp sidan ytterligare ? Tacksam för hjälp av seo-proffsen!

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Hur bygger jag länkar på ett effektivt och hyfsat lätt sätt ?
    - Det är inte lätt att bygga länkar

    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Länkkataloger har jag använt, jag vet att man kan maila till sidor för länkbyte men detta är väldigt svårt.
    - Det är faktsikt så väldigt många gör när de inte vill ge länkar själva eller köpa länkar

    Annars kan du göra såhär:
    1. Köp länkar
    2. Byt länkar
    3. Maila och be om en länk


    Sedan kan du även köpa denna guide -> http://www.xn--lnkbygge-0za.se/ som berättar 44 olika sätt som Jim själv använder, han äger denna sida och är ett SEO proffs.
    Därefter finns det flera mindre bra sätt som inte ger lika kvalitativa länkar och det är kommentarspostning, blogginlägg, forumsignaturer m.m

    Men det absolut bästa tips jag kan ge dig angående länkbygge och något som gör att dina länkar byggs av sig själv är att du skapar så pass bra innehåll att folk länkar till detta när det antingen refererar till något som du har en produkt inom eller liknande. Då byggs alla länkar automatiskt och du får bra kvalitativa länkar till din sida vilket gör att du snabbt kommer ta dig till toppen.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    I många nischer behöver du inte vara så aggressiv med länkbygget.
    Ta dig lite tid. Skapa mer innehåll. Bredda din närvaro på Google vad gäller sökord.

    - Skapa ett såpass bra inlägg eller hel sajt, som folk vill länka till av sig själv. ( inte helt lätt i alla nischer)
    - Fråga folk i nischen om länkbyte.
    - Skapa länkar från andra sajter i ditt nätverk.
    - Skapa artiklar på artikelkataloger och länka tillbaka till din egen sajt.
    - Bygg n.nu sida och länka från den.
    - Gästblogga hos andra och länka tillbaka till din sajt.
    - Kommentera varsamt men effektivt hos andra i din nisch.
    - Köp länkar ( inget jag rekommenderar själv)
    - Bygg sattellitsidor och bygg länkar från dem.
    - Lägg in dig på forum, som relaterar till din nisch.
    - Skapa blogginlägg från relaterade sajter och länka från dem.

    Detta är några av alla de sätt du kan skaffa länkar på.

    Ha nu inte för bråttom i början med att ranka högst upp. För mycket länkar på kort tid kan absolut få dig bannad.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2013-01-18 klockan 17:34.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    J.Ls avatar
    J.L J.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    I många nischer behöver du inte vara så aggressiv med länkbygget.
    Ta dig lite tid. Skapa mer innehåll. Bredda din närvaro på Google vad gäller sökord.

    - Fråga folk i nischen om länkbyte.
    - Skapa länkar från andra sajter i ditt nätverk.
    - Bygg n.nu sida och länka från den.
    - Gästblogga hos andra och länka tillbaka till din sajt.
    - Kommentera varsamt men effektivt hos andra i din nisch.
    - Köp länkar ( inget jag rekommenderar själv)
    - Bygg sattellitsidor och bygg länkar från dem.
    - Lägg in dig på forum, som relaterar till din nisch.
    - Skapa blogginlägg från relaterade sajter och länka från dem.

    Detta är några av alla de sätt du kan skaffa länkar på.

    Ha nu inte för bråttom i början med att ranka högst upp. För mycket länkar på kort tid kan absolut få dig bannad.
    Tack för ditt svar.

    Hur ska jag skapa länkar från andra sajter till min ? Det är ju sajtens webbmaster som måste lägga upp min länk i så fall och det verkar ju sådär och få folk att göra de :/

  5. #5
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Tack för ditt svar.

    Hur ska jag skapa länkar från andra sajter till min ? Det är ju sajtens webbmaster som måste lägga upp min länk i så fall och det verkar ju sådär och få folk att göra de :/
    Läs Petter Hedmans svar ett par gånger till så ser du hur du ska göra.

    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    I många nischer behöver du inte vara så aggressiv med länkbygget.
    Ta dig lite tid. Skapa mer innehåll. Bredda din närvaro på Google vad gäller sökord.

    - Fråga folk i nischen om länkbyte.
    - Skapa länkar från andra sajter i ditt nätverk.
    - Bygg n.nu sida och länka från den.
    - Gästblogga hos andra och länka tillbaka till din sajt.
    - Kommentera varsamt men effektivt hos andra i din nisch.
    - Köp länkar ( inget jag rekommenderar själv)
    - Bygg sattellitsidor och bygg länkar från dem.
    - Lägg in dig på forum, som relaterar till din nisch.
    - Skapa blogginlägg från relaterade sajter och länka från dem.

    Detta är några av alla de sätt du kan skaffa länkar på.

    Ha nu inte för bråttom i början med att ranka högst upp. För mycket länkar på kort tid kan absolut få dig bannad.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Här har du intressant läsning om hur man ska bygga länkar till en redan etablerad sida. Engelska dessvärre.....

    http://www.seomoz.org/blog/the-6-mon...lished-website

    Jag tycker att Petters svar är väldigt bra, men om du vill läsa ännu mer om länkbyggande och olika strategier att tänka på så rekommenderar jag den extra läsningen. Alla med struktur på sitt länkarbete har säkert liknande långsiktiga planer som James beskriver här i posten, men denna tycker jag är bra och täcker det mesta.

  7. #7
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Bra svar från Petter, har också läst den artikel som du länkar till Niklas. Står mycket matnyttigt där även om det kräver en hel del jobb. Men helt klart läsvärd.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  8. #8
    Wills avatar
    Will Will är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    2
    Finns självklart ändlöst med taktiker för att bygga länkar och anseende. En taktik som dock är ganska tidseffektiv när du jobbar inom en niche är att granska dina konkurrenter. Spåra deras inlänkar, se hur de optimerar sin sida för ditt sökord och överträffa dom.

  9. #9
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Vad tycker ni om att skapa länkar från internationella siter? Till exempel en länkkatalog med pr 6-7 och med rätt underkategori?
    Eller starka bloggar med do follow som tillåter keyword i namnet? Är det något som funkade förr men inte nu?
    Det känns som om Google kommer att göra något åt all denna spam mot bloggar för att få en bloggkommentar, kanske bättre att skapa länkar från andra håll istället?

  10. #10
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Förutom alla andras tips som du har fått så vill jag ge dig ett som är grymt bra om du fixar ett par länkar på det viset. Det är nämligen att du länkar till en hemsida (oavsett nisch) från en satellitsajt som du har, i gengäld så gör dem detsamma. Då går inlänken till din satellit som du då jobbar stenhårt med att stärka din huvudsida. Detta tar inte så lång tid som man tror. I och med att det är lättare och få inlänkar från en bredare nisch så har du lite mer att gå på.

  11. #11
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    Vad tycker ni om att skapa länkar från internationella siter? Till exempel en länkkatalog med pr 6-7 och med rätt underkategori?
    Eller starka bloggar med do follow som tillåter keyword i namnet? Är det något som funkade förr men inte nu?
    Det känns som om Google kommer att göra något åt all denna spam mot bloggar för att få en bloggkommentar, kanske bättre att skapa länkar från andra håll istället?
    Här var det många frågor hehe.

    1. Jag tror inte att länkar från internationella siter ger mycket mer än Svenska, men jag hade jobbat med Svenska länkar först ifall min sida är riktad för Sverige.
    2. Denna förstår jag inte riktigt, men visst, har bloggen do-follow och bra PR så why not? men tänk på att inte spamma.
    3. Jag personligen jobbar inte för att få en länk ifrån bloggar i första hand, det tar jag som andrahand. Finns många taktiker man kan göra för att få inlänkar som inte har med någon blogg eller forum att göra. Men det kan vara ett bra tidsfördriv när man bara vill ha snabba länkar som är starkast i ca 1 månad, sen får man ju börja om.

  12. #12
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    hmm, insåg att alla mina frågor gjorde huvudfrågan svårt att förstå.

    Såhär tänkte jag:

    Det är ju ganska svårt att få tag i starka inlänkar som är från svenska domäner oavsett om det kommer från en blogg eller inte. Satt igår och tittade runt på engelska siter och insåg snabbt vilket enormt utbud det finns av sidor som man kan skapa inlänkar ifrån. MEN sen började jag fundera över hur stor hjälp det egentligen gör att få länkar från bloggkommentarer eller att finns med i länkkataloger från sidor med PR6 och högre.

    Så frågan är egentligen: Tycker ni att det är värt att försöka få tag i starka länkar från engelska sidor eller bör man fokusera på den svenska marknaden, eftersom det är här man är verksam? Jag vet att det finns mycket att ta hänsyn till, men om vi bara utgår från länkkraften och att ranka i Google.

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    hmm, insåg att alla mina frågor gjorde huvudfrågan svårt att förstå.

    Såhär tänkte jag:

    Det är ju ganska svårt att få tag i starka inlänkar som är från svenska domäner oavsett om det kommer från en blogg eller inte. Satt igår och tittade runt på engelska siter och insåg snabbt vilket enormt utbud det finns av sidor som man kan skapa inlänkar ifrån. MEN sen började jag fundera över hur stor hjälp det egentligen gör att få länkar från bloggkommentarer eller att finns med i länkkataloger från sidor med PR6 och högre.

    Så frågan är egentligen: Tycker ni att det är värt att försöka få tag i starka länkar från engelska sidor eller bör man fokusera på den svenska marknaden, eftersom det är här man är verksam? Jag vet att det finns mycket att ta hänsyn till, men om vi bara utgår från länkkraften och att ranka i Google.
    Om du ordnar inlänkar från engelska sidor kommer du ranka högre på den engelska Google, kanske i viss mån även för den svenska om du ordnar väldigt många inlänkar. Du har ju fördelen med att ha en .com domän. Men personligen hade jag fokuserat mesta tiden på Svenska inlänkar.

  14. #14
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Om du ordnar inlänkar från engelska sidor kommer du ranka högre på den engelska Google.
    Hur menar du nu? Är en länk från en engelsk sida bara "giltig" i google.com och inte i google.se? Låter väldigt konstigt.

  15. #15
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    Hur menar du nu? Är en länk från en engelsk sida bara "giltig" i google.com och inte i google.se? Låter väldigt konstigt.
    För det första så ser det inte bra ut med en svensk sida som får en inlänk ifrån en engelsk. Och för det andra, om du söker på ett vanligt sökord på svenska i svenska Google kommer det bara upp Svenska sidor alternativt sidor som kan översättas på svenska. Jag har inte superkoll på dettta, men det är ganska logiskt om man tänker lite på det. Finns ett x antal inlägg och startade ämnen här på seo-forum om hur du kan ranka på Google's sökresultat i andra länder. Då är det övergripande svaret att man ska ordna inlänkar från sidor som är ifrån det lansdet eller övesatta till det språket i det landet .

  16. #16
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    För det första så ser det inte bra ut med en svensk sida som får en inlänk ifrån en engelsk. Och för det andra, om du söker på ett vanligt sökord på svenska i svenska Google kommer det bara upp Svenska sidor alternativt sidor som kan översättas på svenska.
    Jag är helt med dig på att det visas svenska sidor på google.se men det jag inte riktigt förstår är hur en länk från en engelsk sida skulle få mig att ranka på google.com när sökordet jag får från sidan är på svenska.

    Ett exempel: jag går in på en blogg om hundar som är på engelska och skriver en bra kommentar och lämnar "hund" som namn till kommentaren så att ankartexten blir just "hund" så borde väl den räknas i google.se också? Eller är jag helt ute på hal is?

    Jag är helt med på att länken skulle haft mer kraft om den kom från en svensk sida om hundar men det borde väl fortfarande räknas i google.se och inte ge boost i google.com?

  17. #17
    kristoffernolgrens avatar
    kristoffernolgren kristoffernolgren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    12
    SEO-sunday här på seo-forum har jag haft mycket framgång med!

  18. #18
    Andreas Hogmalms avatar
    Andreas Hogmalm Andreas Hogmalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Erbjud något av värde ifall någon länkar till dig med väldigt bra innehåll. (minst 100 ord och bra ankartexter) Har själv länkat till butiker som gett mig fina presentkort för jobbet Och det är ju trevligt att få

    För att göra jobbet lättare för bloggare. Skriv själv ett inlägg som passar in bra hos personens sida och be han posta det mot en lite gåva. Det fina med detta är ju att man själv vet ju bäst vad det bör stå för att få en bra länk. Länkbyte är ju också en bra idé, men kraften i länken försämras ju

  19. #19
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag tycker ett bra sätt att bygga länkar är att snappa utgående domäner i ens egen nisch. Då får man tag i domäner som redan har skapligt med inlänkar. På dessa kan man skapa satellitsajter som länkar till ens huvudsakliga projekt.

    Det är en hel del jobb till en början och du måste ta reda på hur du bäst gör för att förvandla en snappad domän till en bra satellit. När det är gjort kan det vara en lösning som håller under lång tid framöver och du kan dra ner kraftigt på det manuella länkbygget.

    Ett annat alternativ är att snappa domäner i fler olika nischer. Bygga upp sajter och sedan ha dessa som bas för dina länkbyten. Du ger bort länkar från de snappade domänerna och tar emot länkar till dina huvudsakliga projekt.

    Jag föredrar en kombination av flera metoder och tycker Petters lista är en bra kompott. Länkbyten är min specialitet och det går att jobba upp en bra effektivitet i dem om man har fler än 10 sajter man kan länka ut ifrån. Fler sajter gör att man kan få till större byten och på så sätt spara tid.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  20. #20
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Om du bygger för framtiden och kan tänka dig att skynda lite långsamt skulle jag rekommendera:

    Utveckla 2-4 *lysande* webbplatser inom samma segment och börja länka mellan dessa, på ett sofistikerat och genomtänkt sätt. Lägg inte in alla länkar direkt, utan en och en, då och då. Undvik sitewide-länkning och annat som kan trigga ett penalty. Låt processen ta sin tid. Planera och analysera varenda steg och utför mätningar över antalet besökare och hur du rankar på de viktiga fraserna i SERP.

    Detta kommer innebära att du dels förhoppnings får en hel del organiska länkar eftersom dina sajter tilltalar folk, dels bygger upp en länkkraft mellan 2-4 utmärkta webbplatser i ditt eget lilla nätverk.

    I övrigt, följ Petter och de andras råd. Byt bara länkar med sajter i samma nisch och var oerhört försiktig med att spamma för mycket i länkkataloger. Det är bra med sådana länkar, men inte att ha 80-90% därifrån.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  21. #21
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Här har du intressant läsning om hur man ska bygga länkar till en redan etablerad sida. Engelska dessvärre.....

    http://www.seomoz.org/blog/the-6-mon...lished-website

    Jag tycker att Petters svar är väldigt bra, men om du vill läsa ännu mer om länkbyggande och olika strategier att tänka på så rekommenderar jag den extra läsningen. Alla med struktur på sitt länkarbete har säkert liknande långsiktiga planer som James beskriver här i posten, men denna tycker jag är bra och täcker det mesta.
    Bra länk, tack. Högt upp på sidan finns det en skärmdump från skyrocket på ett link manager program (trello) där man kan hålla koll på sitt länkbygge. Någon som kan tipsa om andra programvaror som man kan använda för att hålla koll på just sitt länkbygge, vilka sidor man länkat till, när man gjort det osv.

  22. #22
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Finns en uppsjö av dem.

    Bland annat hederliga Excel fungerar finfint.
    LinkAssistant (SEO Powersuite)
    Google webmaster central
    Google queries, gärna med mix av excel-lista så man vet vilken url länken ligger på.

    Bara av att nämna några, sedan så har du en del som plugin för webbläsare.

  23. #23
    olsson-joness avatar
    olsson-jones olsson-jones är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Förutom alla andras tips som du har fått så vill jag ge dig ett som är grymt bra om du fixar ett par länkar på det viset. Det är nämligen att du länkar till en hemsida (oavsett nisch) från en satellitsajt som du har, i gengäld så gör dem detsamma. Då går inlänken till din satellit som du då jobbar stenhårt med att stärka din huvudsida. Detta tar inte så lång tid som man tror. I och med att det är lättare och få inlänkar från en bredare nisch så har du lite mer att gå på.
    Hej!

    Kan du förklara lite närmare hur detta går till. Säg att jag har en huvudsida om hundar och skapar en massa satelliter kring detta ämne tex mastiff.nu, shäfer.nu etc.. Hur ser länkningen ut?

    Tack!

    Mattias

  24. #24
    Webman123s avatar
    Webman123 Webman123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    2
    Link Exchange are bad link building technique and you're careful to do this.
    Write your content and sharing them to authority sites within your niche to make natural backlinks to your website.
    Don't forget the value of internal links in your website. They take an important role in ranking

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygga länkar, en fråga
    Av J.L i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 01:44
  2. hur snabbt ska man bygga länkar?
    Av Identisk i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:55
  3. Effektivt sätt att få inlänkar!
    Av yllerumpa i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 00:38
  4. Enkelt sätt att kolla länkar???
    Av samimehmed i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 09:33