Jag tänkte dela med mig av en ganska rolig upptäckt jag gjorde i dag.
Google lanserade ju en ny tjänst i Webmater Tools i dag, Indexeringsstatus. Där kan man se hur många sidor Google från sin sajt som Google har i sitt index vid varje tidpunkt.

För en månad sedan gjorde jag om min blogg, och tog bort alla länkar som inte var absolut nödvändiga. Jag gjorde det för att jag är övertygad om att et "standardtips" som ofta ges av sökmotorkonsulter att ha en så platt sajt som möjligt, inte alltid är sant. Sedan dess har jag inte märkt nån större skillnad egentligen. Kanske lite mer trafik, men inget märkbart, och andelen besökare från Google som kommer via (Not provided) är så hög att det inte går att säga nåt om antal sökord heller, tyvärr.

Men!
I dag fick jag se att samtidigt som Google indexerade mina "nya" sidor, med färre internlänkar, så gick också antalet indexerade sidor upp från cirka 750 till ungefär 900, och det skedde över bara någon dag.

Det jag vill komma fram till här är att jag inte alls är säker på att det ur ett SEO-perspektiv alltid är bra att ha en "platt" sajt. Det jag gjorde var att lägga på ett, två och för vissa sidor till och med tre lager mer än jag hade innan, och det gjorde att Google helt plötsligt tog med de sidorna.

Så, vad tror/tycker du?
Är det kanske dags att börja tänka om i hur man bygger en bra struktur? (Jag har själv många gånger rekommenderat platta strukturer, så jag pekar inga finger här.)
Har du något exempel som talar för eller mot min tes?

Det finns lite mer om just det här fallet på min blogg: http://aaronaxelsson.se/ta-bort-dina-internlankar/