Resultat 1 till 26 av 26

häst.se= haest.se?

  1. #1
    Simones avatar
    Simone Simone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    17
    Hej,

    Har läst tråden ang åäö, mem bara för att vara säker innan jag köper domänen så vill jag gärna få ett svar.

    Jag undrar om t.ex hast.se är upptaget, kan jag lugnt välja haest.se? räknas haest som hast om någon söker på häst?

    Blev mycket häst här

    Mvh
    Simon

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Ett säkert hästhandlarknep är att fundera över vad dina besökare spontant skulle skriva för att gå till sajten.

    I övrigt. Testa lite andra ord med ä (bäst, fäst, skräp, präst). Jag kan inte se att urlarna gör någon som helst skillnad på dessa ord just nu.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Åäö, det ä inte många som har använt sig av att översätta svenska tecken i SEO tävlingen heller på sidorna?? man kan ju undra varför...

    Gör det verkligen ingen skillnad på indexeringarna

    Michael

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har inte detaljstuderat trenderna ännu, men nog har jag sett både urlar med soekmotoroptimeringstaevling och sokmotoroptimeringstavling

    Nikke

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Simone
    Hej,

    Har läst tråden ang åäö, mem bara för att vara säker innan jag köper domänen så vill jag gärna få ett svar.

    Jag undrar om t.ex hast.se är upptaget, kan jag lugnt välja haest.se? räknas haest som hast om någon söker på häst?

    Blev mycket häst här

    Mvh
    Simon
    Frågan är om du inte kan komma att bli "stämd" eller indragen i en ATF för att du registrerar haest.se. Hast.se kan säga att du gör det i "OND TRO".

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    Simones avatar
    Simone Simone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    17
    Hej,
    Vill inte starta en ny tråd så jag ställer min fråga här.

    Om en person har reggat t.ex bilforsakring.se,får jag då regga bilforsakring.com och använda det?

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag äger flera domäner som har .com och har inte haft problem,

    Jag tror inte det är någon fara, den som registrerar äger. är det inte så, först till kvarn.

    Du kan ju inte ansvara för att folk eller företag i tid inte tänker.

    Det är väl en fördel med vårt jobb som vi kan dra nytta av såklart.

    Jag har sett firmor i USA som reagerat på .net om .com är regsitrerar eller till och med liknande domännam och dom har försökt stämma ägaren. I slutänden får dom dock erbjuda ett pris och har egentligen ingen rätt alls att bara överta elelr claima ett namn..

    Så ser jag på det i allfall
    Senast redigerat av baggelin den 2006-10-21 klockan 13:34.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det kan bli kinkigt, om det ska vara inom samma bransch. Då kan bilforsakring . se skicka in till "rätt instans" för de som handhar .com om att detta inkräktar på deras verksamhetsområde, och att det är registrerat i "ond tro"

    Det är kinkigt, och jag vet inte riktigt hur .com ställer sig till dessa saker, om de är lika hårda som .se ...

    Det har ju varit en hel del turbulens om vissa .nu domäner, t ex absolut . nu där svenska systembolaget fick rätten till den domänen p g a varumärkesintrång.

    Men, men ... du kan alltid chansa, men var beredd på att du kan förlora domänen, och du får inte kostnaderna tillbaka.

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Simones avatar
    Simone Simone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag äger flera domäner som har .com och har inte haft problem, bl.a. tobaksbolaget.com

    Jag tror inte det är någon fara

    Tack för svaret!

    En annan fråga är om det blir svårt att optimera en .com domän jämfört men en .se domän? Eftersom jag vill nå svenska personer och inte andra...

  10. #10
    Simones avatar
    Simone Simone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    17
    Kanske inte så smart..
    Senast redigerat av Simone den 2006-10-21 klockan 14:00.

  11. #11
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Domänhandeln tillämpar först till kvarn metoden. Alltid! Det finns ingen som säger att bara för att jag har domänen "minfinahemsidamedenväldigtbradoman.se" så har jag rätt till liknande .com/.net/.org/.info/.us/.eu/etc. Dock kan det bli problem om man handlar i ond-tro som många kallar det. Dvs om du registrerar ett inarbetat namn endast för att lura till dig besökare. Men generella namn eller ord kan sällan någon få rätt över (förutom det absurda fallet med absolut.nu och mutade ansvariga).

    Oftast vet man redan innan vad avsikterna med sitt domänköp är. Och är det då endast för att lura till sig besökare bör man strunta i det.

    Men skriv Aldrig om ett domännamn som du är intresserad av innan du äger det. En .com kostar ~ 60kr och det kan vara värt det för att slippa se att någon annan kidnappar domänen och kräver stora pengar för den istället.

  12. #12
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Om det är ett vanligt förekommande ord ska det inte vara några problem med domänen. Man kan skydda ett företagsnamn eller domännamn men inte själva ordet. Därför bör det inte vara något problem.
    Senast redigerat av Rocky den 2006-10-21 klockan 15:14.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Är du säker på det?

    Vad tror du om t ex Lägsta bud? inom "lägsta bud auktioner"?

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    Simones avatar
    Simone Simone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    17
    Ok, tack för all hjälp! Blev lite klokare nu!
    Senast redigerat av Simone den 2006-10-21 klockan 14:21.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Systembolaget AB försvarar varumärket Absolut mycket hårt och delvis har det visat sig omoraliskt. Det är ju också ett värdefullt varumärken.

    Bilförsäkring eller någon variant av det skulle jag personligen inte vara rädd att registrera om jag nu höll på med bilförsäkringar, även om jag nog personligen hellre skulle välja ett färskt varumärke.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Domänhandeln tillämpar först till kvarn metoden. Alltid! Det finns ingen som säger att bara för att jag har domänen "minfinahemsidamedenväldigtbradoman.se" så har jag rätt till liknande .com/.net/.org/.info/.us/.eu/etc. Dock kan det bli problem om man handlar i ond-tro som många kallar det. Dvs om du registrerar ett inarbetat namn endast för att lura till dig besökare. Men generella namn eller ord kan sällan någon få rätt över (förutom det absurda fallet med absolut.nu och mutade ansvariga).

    Oftast vet man redan innan vad avsikterna med sitt domänköp är. Och är det då endast för att lura till sig besökare bör man strunta i det.

    Men skriv Aldrig om ett domännamn som du är intresserad av innan du äger det. En .com kostar ~ 60kr och det kan vara värt det för att slippa se att någon annan kidnappar domänen och kräver stora pengar för den istället.
    oj, oj, oj ... det skulle jag nog inte skriva på ett öppet forum om "mutade ansvariga" osv ... klart fall av förtal ...

    Faktum är att jag själv har fått "påhälsning" av en konkurrent där det endast skiljer en bokstav i domän-namnen. Jag själv innehar www . lagstbud . se och en konkurrent har www . lagstabud . se
    Fick för ca en månad sedan ett "riktigt vänligt mail" där de "vill ha min domän" då de anser att jag "registrerat i ond tro", "plagierar" och "drar fördel av deras starka varumärke".
    Båda domänerna är registrerade inom ett par veckors tid, där de inte ens haft möjlighet att "jobba upp ett varumärke". Nu vet jag inte hur det går, då jag inte hört något. Dock tror jag inte att jag kommer få några problem, men man vet aldrig om de "gör slag i saken" och drar det vidare och hur det då går. Kan bli en dyr affär om man säger så ...

    cya,
    /PatrikB

  17. #17
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    oj, oj, oj ... det skulle jag nog inte skriva på ett öppet forum om "mutade ansvariga" osv ... klart fall av förtal ...
    Okej? Jag har svårt att se hur mitt påstående skulle kunna leda till förtal??? Men du är givetvis välkommen att polisanmäla mig om du vill. Skicka ett PM så kan du få mina personuppgifter?!?!?

    Nu var jag inte helt seriös med mitt uttalande (utan det var mer som en anekdot) men den som har läst lite närmare angående absolut.nu fallet vet att det var mycket som inte stod rätt till. Ansvariga inom .NU styrelsen som även satt med i Absoluts styrelse osv.

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det beror ju på konkurrensen, är det ingen konkurrens kan du ju regga .tk gratis och driva din sida från den domänen...

  19. #19
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jo, jag vet också om förhållandena. Men det du gär är att säga en sak, som varken är prövad i rätten, är "sanning" osv. Därav blir det förtal då du inte kan bevisa att så är fallet.

    Men, inte tänker jag "dra dig inför rätten" för det ... men man bör passa sig för att säga saker man inte har "fakta om", då blir det lätt förtal av det hela.

    Det är inte lätt och man blir lätt indragen i sådana här "tvister", även fast man inte gör det i "ond tro".

    cya,
    /PatrikB

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Förtal är knappast aktuellt här. Det är svårt att få något till förtal.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Slå tillbaka mycket hårt och statuera exempel så slipper du problem sedan. Det sprider sig snabbt.

    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    oj, oj, oj ... det skulle jag nog inte skriva på ett öppet forum om "mutade ansvariga" osv ... klart fall av förtal ...

    Faktum är att jag själv har fått "påhälsning" av en konkurrent där det endast skiljer en bokstav i domän-namnen. Jag själv innehar www . lagstbud . se och en konkurrent har www . lagstabud . se
    Fick för ca en månad sedan ett "riktigt vänligt mail" där de "vill ha min domän" då de anser att jag "registrerat i ond tro", "plagierar" och "drar fördel av deras starka varumärke".
    Båda domänerna är registrerade inom ett par veckors tid, där de inte ens haft möjlighet att "jobba upp ett varumärke". Nu vet jag inte hur det går, då jag inte hört något. Dock tror jag inte att jag kommer få några problem, men man vet aldrig om de "gör slag i saken" och drar det vidare och hur det då går. Kan bli en dyr affär om man säger så ...

    cya,
    /PatrikB

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Förtal är knappast aktuellt här. Det är svårt att få något till förtal.
    CA förtalade förresten mig för cirka fyra år sedan. Hittills har det kostat dem en stor amerikansk kund a 10 miljoner / år samt ett antal mindre kunder värda kanske totalt 20 miljoner per år samt ett par svenska kunder i svensk storlek. Jag tar särskilt hand om företag som byter från CA, och gör gärna av och till en gratis insats och pekar ut avancerade paketeringar av open-source verktyg som gör samma sak som deras ovanligt dyra lösningar.

    Därmed lär sig branschen att det straffar sig att försöka köra fult mot mig eller pressa mig till att fatta felaktiga beslut för att otillbörligt gynna dem.

    Hållar man på att fjanta är det enda som inträffar att du får problem varje gång någon tror att de kan gynnas av att flytta på dig.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-21 klockan 15:24.

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag gör ett litet tillägg här. Slå tillbaka hårt känns ju givetvis kanske lite överdrivet. Det var jag som fick lite flashbacks i gamla konflikter där jag varit hotad vilket alltid får mig att leva upp. Jag gillar när jag utsätter mig för lagom med risker. Vanligen hanterar jag det konstruktivt i form av ideellt arbete i en större asiatisk demokratirörelse som jag är associerad med för en del stöd kring informationssäkerhetsfrågor.

    Men skulle du få problem är vägen att gå att vara mycket exakt med varje fakta och omstädighet. I det närmaste pedantisk och sedan bygga en tes på det som motiveras med varje exakt omständighet. Men peka aldrig ut tesen utan låt sedan mottagaren själv dra slutsatsen.

    Sedan kan man ju alltid ta sig en närmare titt på saker och ting. För internet är det ju mer eller mindre alltid så att man måste ligga i det grå om man inte har en massa pengar att lägga på Adsense.

    Det är också alltid lätt att få insaker i IDG och särskilt om du visar på något form av systematiskt fel.

    Tänk på att de är dom som muckar bråk med dig. Ni registrerade samtidigt och därmed har du lika stor rätt som de. Kan de inte acceptera det är det bara att ta konflikten och vinna, eller om det inte är värt besväret backa och skita i det.

  24. #24
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    hans99, din inbox är full ... kanske dags att rensa.

    Är inte orolig och vet att jag kommer att vinna en eventuell tvist. Men, IDG "twisten" låter intressant. Ser gärna att de kommer i dålig dager, för vad det handlar om är att jag rankar MYCKET bättre än dem i Google.se vilket de naturligtvis inte gillar med tanke på deras hårda AdWord-kampanj )

    cya,
    /PatrikB

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    hans99, din inbox är full ... kanske dags att rensa.

    Är inte orolig och vet att jag kommer att vinna en eventuell tvist. Men, IDG "twisten" låter intressant. Ser gärna att de kommer i dålig dager, för vad det handlar om är att jag rankar MYCKET bättre än dem i Google.se vilket de naturligtvis inte gillar med tanke på deras hårda AdWord-kampanj )

    cya,
    /PatrikB
    Ja det är mycket coolt att det går att synas bra på internet med små resurser genom att lägga ner mycket med personlig tid. Det är nog en omställning för många företag, politiska intressegrupper och andra maktmäklare som kanske ännu inte ens har börjat på allvar.

    En ny maktsfär skapas ultimalt kontrollerad av Google.

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    CS är bra. Det ska ju trots allt göra en tidning tre gånger i veckan (eller är det < eller > nu?). De har ju också ett branschfokus så de gillar ju att folk som hör hemma i en bransch har något att säga om någon annan

    IDG har ju så f***t många tidningar också varav nästan alltid 1 - 2 inriktade på "internetbranschen" d.v.s. typiskt sälja saker och tjänster på nätet. Tänk på att pressläggningen är väldigt lång där...

    Jag tror generellt att det bästa är att e-posta en journalist eller redaktör snarare än att ringa. På så sätt kan du i lugn och ro uttrycka alla fakta på bästa sätt och risken för missuppfattningar minskar. Dessutom kan mottagaren skicka det vidare till sin redaktör eller övriga skribenter inför mötena.

    Man verkar heller inte så himla på heller om man e-postar vilket är till för del. Tänk också på att skribenter ofta är lite mindre "sociala" än vad branschen i sin helhet ofta är. Lite mer idealistiska. Det är ju ingen som skriver sig rik i faktatidningar.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-21 klockan 18:13.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)