Resultat 1 till 5 av 5

Viktigt med unik IP eller whois?

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Sitter och funderar på hur jag ska dra mest nytta av mina egna webbsidor. Som det är nu länkar jag dem bara kors och tvärs mellan varandra där det passar.
    Lägger ni alla era webbsidor på samma server med samma IP? Min tanke är att 100 inlänkar från ett och samma IP kan inte vara värt så mycket. Bör man skaffa sig flera unika IP-adresser kanske? Idag har jag bara tre.

    En annan sak är att jag köper alla mina sidor i samma företagsnamn och organisationsnummer. Någon som vet om google lägger märket till sådant? Eller läser inte Google whois?

    Har inte koll på de här sakerna. Men utgår man ifrån att varje länk räknas som en "röst", så borde det betyda att Google har ett intresse av att inte räkna samma röst flera gånger. Det jag menar är alltså att om jag länkar till en sida så röstar jag på den sidan (jag berättar för Google att den är värd att besöka). Men har jag två sidor och länkar dem mellan varandra när de ligger på samma IP och har samma ägare i whois - så blir det ganska uppenbart att jag röstar på mig själv. Vad tror ni?

  2. #2
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Bör man skaffa sig flera unika IP-adresser kanske? Idag har jag bara tre.?
    Du bör lägga dina hemsidor på olika webbhotell för extra styrka om din sidor länkar till varandra eller till samma sida.


    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    En annan sak är att jag köper alla mina sidor i samma företagsnamn och organisationsnummer. Någon som vet om google lägger märket till sådant? Eller läser inte Google whois?
    Har hört att de kan nedvärdera länkar som kommer från en sida till en annan när det står samma ägare på båda i whoisen. De ger effekt ändå men inte lika starkt.

    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Har inte koll på de här sakerna. Men utgår man ifrån att varje länk räknas som en "röst", så borde det betyda att Google har ett intresse av att inte räkna samma röst flera gånger. Det jag menar är alltså att om jag länkar till en sida så röstar jag på den sidan (jag berättar för Google att den är värd att besöka). Men har jag två sidor och länkar dem mellan varandra när de ligger på samma IP och har samma ägare i whois - så blir det ganska uppenbart att jag röstar på mig själv. Vad tror ni?
    De kan ta bort lite av länkkraften men det ger absolut kraft ändå.

  3. #3
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Tack för svaret Nisse! Började nästan tro att ingen kunde/ville/vågade svara på de här frågorna. Själv tror jag precis som du att länkar från samma Ip-adress väger lättare än andra. Jag har även läst det flera gånger förut.

    Angående informationen i whoisen så vågar jag inte gissa själv. Jag vet inte ens om Google kommer åt den informationen. Du säger att samma ägare kan ge lite mindre kraft till länken. Är det bara din egen teori, eller grundar du det på något?

    Om fler har något att tillägga så är det välkommet. Vad jag vet så finns det ingen som garanterat kan svara på de här frågorna, men det vore intressant att få igång en diskussion.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Google har ju utan tvekan möjligheten till whois men de har inte utnyttjat det hittils vad jag vet.

    Frågan är när de kommer utnyttja möjligheten i alla blogspot-bloggar, gmail, googlepages m.m. och sluta ge länkkraft emellan sina egna sidor.

  5. #5
    cyners avatar
    cyner cyner är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Är det bäst att länka kors och tvärs mellan alla sina webbplatser, eller att alla webbplatser länkar till en och samma huvudwebbplats (typ företagshemsida), och därifrån länka till samtliga webbplatser?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  2. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  3. Sex och samlevnad eller mjuk erotik
    Av Gustav i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 11:06
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19
  5. Att ge sina kunder en unik sida
    Av creo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 20:46