Resultat 1 till 3 av 3

Sex är barnförbjudet - hur hanterar jag situationen?

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Fick nyligen en varning från AdSense att sex är barnförbjudet och att jag måste plocka bort reklamen inom 72 timmar. Personligen så är jag väldigt förtjust i AdSense och anser att företag har rätt till sina egna åsikter även om jag kan tycka att det är lite löjligt att förbjuda reklam på artiklar om säkert sex (kondomer) samtidigt som man tillåter termer såsom "sexleksaker" och "dildo" men det hör inte hit.

    Istället undrar jag vad som egentligen tolkas som sex?

    SEXUELLA HJÄLPMEDEL och FETISCHER: Enligt vår programpolicy får
    AdSense-utgivare inte placera Google-annonser på sidor med barnförbjudet
    innehåll. Det innefattar innehåll med sexuell innebörd eller innehåll som
    inte kan anses familjevänligt, till exempel sexuella hjälpmedel,
    sexprodukter och fetischer. Mer information om den här policyn finns i
    vårt hjälpcenter: https://support.google.com/adsense/b...&answer=105957
    • Omoraliska eller utmanande bilder
    • Plumpt eller oanständigt språk, inklusive sexuella berättelser
    • Sexuella tips eller råd
    • Webbplatser om sexuella fetischer (t.ex. innehåll om fotfetischer)
    • Sexleksaker eller -produkter
    • Annonser eller länkar till externa webbplatser med sexuellt innehåll
    Artikeln de ger som exempel handlar om hur kondomer är viktiga för att ge säkert sex men samtidigt poängterar man att det kan gälla fler sidor på sajten. Problemet är att jag bl.a. har artiklar om hur man kan öka sina chanser att bli gravid genom ägglossningstest, första kyssen (tips & råd), dejting, kärleksdikter, könssjukdomar, etc.

    Var går gränsen och vilken typ av artiklar bör reklamen plockas bort ifrån?

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har faktiskt gjort ett test som gav relevant info just till den här frågan, även om testet från början var ämnat till annat. Jag har sju identiska sidor som har samma men omskriven text. 2 av dessa har blivit spärrade från att köra Adsense. Alla 7 nämner ordet sex och ordet ägglossning. De som har blivit spärrade nämner ordet sex två ggr och de som fortfarande visar Adsenseannonser nämner bara ordet sex en gång. Vid tidpunkten för spärren nämnde även sidorna ordet sexleksaker 1-2 ggr, men inte alla blev spärrade. Jag är ganska säker på att spärren sattes dit helt automatiskt utan mänsklig granskning.

    Det verkar alltså helt enkelt som att det gäller att inte nämna de orden som triggar filtret för mycket så är det lugnt. Och man verkar komma undan om man vara nämner ett ord en gång, men upprepa ord leder till spärr.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag fick detta mail idag och det berodde på "sexleksaker" och "massageoljor". Det var en artikel på Infoz.se som fångat Googles intresse. Nu har jag tagit bort alla artiklar som Google säkerligen ogillar. Eftersom denna varning handlade om sex så fick det bli allt som har med det att göra, totalt sex (6) artiklar borttagna.

    David Olofsson: Det vore ganska skumt om Google reagerar på ordet "sex" i Sverige eftersom det även är siffran 6. Jag är ganska säker på att Google gör undantag för oss svenskar i detta fall. Jag tot de kör en bredare koll på innehållet och ser om det finns andra sexrelaterade ord.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:32
  2. Javascript - Webbspindlar som hanterar javascript
    Av Martin Lindhe i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 23:28