Resultat 1 till 10 av 10

Har ni ändrat länk strategin efter 2012's uppdateringar?

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det skulle vara intressant att höra hur olika SEO'are har anpassat sitt arbete efter Google's uppdateringar i år, och hur ni bygger för att klara kommande Pingvin-uppdateringar. Jag vet att det skiljer sig oerhört mycket från bransch till bransch, så det är säkert en hel del som inte påverkats eller förändrat sin strategi alls, men vi har studsat upp och ner med många av våra sidor under året så vi har varit tvungna att analysera och testa vad som fungerar / inte fungerar nu för tiden. Det vi gör nu i större utsträckning är att fokusera på Länkprofilen. Jag tänkte dela med mig lite av de justeringar som vi har gjort och berätta vad vi tror har gett oss ett bra resultat.

    Ankartexter: Förut låg all fokus på nyckelord, men nu är Nyckelords ankartexter, Brandade ankartexter och "naturliga" ankartexter alla med i strategin för att försöka få en mer balanserad länkprofil. Fram till slutet av 2011 använde vi mycket mer "perfekta ankartexter" och olika variationer på nyckelordet i våra ankartexter och det gav oss väldigt bra resultat. Men de sidorna som hade extremt spammiga ankartexter blev negativt påverkade under våren, både innan Pingvin 1.0 och på den exakta datumen för pingvinen. Till en början tryckte vi bara på med fler länkar med samma strategi som tidigare, men helt utan resultat. Ibland fick vi även ett negativt resultat trots att det var en del högkvalitativa länkar. Efter pingvinen slog och efter att ha läst på mycket om olika analyser av erkänt duktiga optimerare så testade vi en annan strategi. Vi plockade bort en del länkar och byggde nya "icke optimerade" länkar för att nå 30-50% ankartexter med nyckelord, 30-40% brandade och 20-30% "naturliga". Resultaten har varit väldigt positiva för oss, och på många av sökorden rankar vi nu bättre än vi någonsin har gjort, så nu för tiden bygger vi våra länkprofiler med de måtten för samtliga sidor.

    Länkande domäner: Vi lägger mer fokus på de länkande domänerna nu för tiden. Ska vi ranka i Sverige kräver vi att en majoritet av länkarna kommer från .se domäner. Förut la vi ingen större fokus på var vi fick länkarna från, och det verkade inte som om Google brydde sig heller. Men vi har under året märkt att en del av våra sidor försvunnit från olika sökresultat, och då har det ofta varit sidor som haft en väldigt konstig fördelning på de länkande domänerna. Ett exempel för oss har varit i Tyskland, Schweiz och Österrike där vi ibland försvunnit med "rätt lands" sidor på olika sökningar. Detta är något vi har börjat fokusera mer på nu, och något som vi har lagt till i analysen och strategin när vi bygger våra länkprofiler. Här kan vi inte med garanti säga att det är just detta som har påverkat, men vi har väldigt stora misstankar på att detta spelar roll.

    Länkande sidor: Vi försöker sprida ut våra länkar mycket mer än tidigare vad gäller vilken sorts sidor vi får länkar från. Förut kunde vi använda en sorts länkar, bloggar till exempel, och ranka väldigt bra på stora sökord. Nu har vi även detta som en av måttstockarna i länkprofilen då vi märkt av stora skillnader på att få länkar från olika sorters sidor. När vi haft ett väldigt enkelspårigt länkbygge har vi märkt av stora förändringar när vi fått länkar från andra sorters sidor. Vi misstänker att detta är något som påverkar nu för tiden, och vi har därför lagt till detta i vår strategi.


    Har ni gjort några förändringar i ert länkbyggande under året och är det något ni skulle vilja dela med er av? Eller kör ni bara på som tidigare?


    P.S Detta ska inte ses som något "facit" utan det är bara baserat på vad vi har testat på våra egna sidor i vår bransch. Det är inte någon garanti på att detta fungerar perfekt för just er hemsida, utan det är bara de saker som vi har experimenterat med de senaste 3-4 månaderna. Vår bransch är "speciell" och sidorna vi har arbetat med är sidor som legat ute i 7-8 år med väldigt lång (och spammig) historik.

  2. #2
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Intressant! Jag har ett par undringar om dina val av termer här.

    1. Du kallar en "ankartextgrupp" för ankartexter med nyckelord. Låt oss säga att nyckelordet består av ett ord - x. Är varianter och böjningar av x inkluderade här? Är längre fraser som innehåller x inkluderade här?

    2. När du skriver brandade, är det då sidans namn du åsyftar? Menar du då att man skriver sidans namn (t.ex. "Filmscore.se") trots att huvudnyckelordet är "filmmusik"? Låt oss då säga att du har en undersida för vilken du vill ranka på ett annat ord än huvudordet/frasen för startsidan/sajten i sin helhet. Skulle du då i en länk till denna undersida använda sidans brand-namn på något sätt?

    3. Är naturliga länkar helt befriade från nyckelordet/nyckelfrasen x? Från alla böjningar och varianter?

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Oliver, svarar baserat på vår egen situation.

    1. Om vi tar en av våra sidor som handlar om att sluta röka. Då lägger jag allting som inkluderar sluta röka, rökning, rökavvänjning osv i denna kategorin. Allting som man anser vara "optimerat".

    2. Brandade syftar jag på vårt företagsnamn eller vårt domännamn. Så man skulle kunna säga att 121doc, 121doc Sverige, 121doc Kliniken eller liknande är några av våra brandade ankartexter. Alternativet är att lägga till URLen som en ankartext. I ditt fall är det Filmscore istället för Filmmusik.

    3. Precis. Så de vi kallar naturliga är de ankartexter som vi SEO'are har hatat i alla år. Vi pratar om de fruktansvärda "klicka här", "mer information" och "läs mer".

    Sen finns det så klart kombinationer man kan göra, med ankartexter som går in i multipla kategorierna, och det är lite det du pratar om i slutet på din fråga 2.

  4. #4
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Tackar då är jag med. En följdfråga blir: blir arbetet liknande med interna länkar? "Läs mer" och så vidare inom samma domän?

    Jag jobbar mycket med sajter med rätt många undersidor (exempelvis en om olika musikinstrument), och eftersom många artiklar bildar grupper så har jag ofta minst tre internlänkar till varje sida. En från bloggen, en från "huvudarkiv"-sidan, och ytterligare en där instrumenten är uppdelade i olika grupper. Är du av uppfattningen att någon av dessa länkar inte borde innehålla artiklarnas nyckelord x över huvud taget?

    Jag tänkte spontant på Wikipedia som väl närmast uteslutande använder nyckelordsankartexter. Men så är väl de också immuna mot de flesta filter ...

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Dessvärre har vi inte alls testat de nya SEO effekterna gällande den interna länkstrukturen, utan vårt fokus där är uteslutande ur en konverteringssynpunkt. Vi spammar på rätt hårt med nyckelord i vår interna länkstruktur, men de sidorna där vi tappat rank har vi kunnat fixa enbart genom att förändra de inkommande länkarna från externa sidor.

    Jag tror inte att Google tittar på din interna länkprofil på samma sätt som de tittar på dina inkommande länkar, men det är förstås enbart spekulationer från min sida. Jag har hört om folk som säger säg ha blivit bestraffade på grund av sin interna länkstruktur, så det finns ju säkerligen regler att följa där med, men när vi har byggt våra nya länkprofiler så har vi inte inkluderat de interna länkarna i våra beräkningar alls.

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Då kan det vara en bra idé att titta på den interna länk strukturen Niklas för den spelar en stor roll, speciellt efter Penguin.
    Nu är det inte så att rankingen står och faller med med bra intern länkstruktur men det gör jobbet enklare.

    Främst gäller det long-tail keywords i context.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Oh, absolut är det så. Det bestrider jag inte

    Jag sa bara att vi inte har gjort samma tester som vi gjort på de inkommande länkar så jag kan inte säga att man ska göra samma justeringar.

    Självklart spelar den interna länkstrukturen roll.... ett enkelt exempel är en sida som inte har en enda extern länk, enbart interna länkar. När vi gjorde om designen så ändrade vi runt lite och döpte om vissa ankartexter, vi tappade då rank från 1:a till 19:e plats innan vi insåg vårt misstag. Justerade tillbaks och återtog förstaplatsen. Inte ett massivt sökord förstås, men 50-60 besökare om dagen droppade till 0.

  8. #8
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Niklas: Vad gjorde ni då för förändringar som fick det negativa resultatet, ur ett nyckelordsperspektiv?

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    En grej jag har lagt mycket vikt på sista tiden är att länkarna skall klara manuella kontroller förutom de grejerna du redan har tagit upp Niklas.
    Detta speciellt med tanke på att jag är i många "högrisk" nicher precis som du, där konkurrenterna inte drar sig för mycket för att ranka högt.
    Det här emailet fick jag till WMT för en vecka sen:

    "Dear site owner or webmaster of http://www.xxxxxxxxx.xx/,
    We received a request from a site owner to reconsider http://www.xxxxxxxxx.xx/ for compliance with Google's Webmaster Guidelines.
    We've reviewed your site and we still see links to your site that violate our quality guidelines.
    Specifically, look for possibly artificial or unnatural links pointing to your site that could be intended to manipulate PageRank. Examples of unnatural linking could include buying links to pass PageRank or participating in link schemes.
    We encourage you to make changes to comply with our quality guidelines. Once you've made these changes, please submit your site for reconsideration in Google's search results."

    If you find unnatural links to your site that you are unable to control or remove, please provide the details in your reconsideration request.
    If you have additional questions about how to resolve this issue, please see our Webmaster Help Forum for support.
    Sincerely,
    Google Search Quality Team"

    Nu är detta en sida jag alltid har varit extra försiktig med och det visade sig att hela problemet var att jag hade en länk under en "Our Sponsors" sida på ett domän som råkar vara PR5.
    Jag fick svar att eftersom jag har donerat (läs: köpt) för att få en länk där så skulle länken vara nofollow eller gå till en noindex sida.

    Att bygga länkar som klarar manuella granskningar kommer nog vara det jag kommer lägga mest resurser på i framtiden.

  10. #10
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Den främsta förändringen är väl i länkningen i sig, vi har ändrat ungefär som Niklas beskriver - en större fördelning av ankartexter, större spridning på allt, samt mer variation på blogginlägg vi lägger upp. Istället för att som förut kanske dra ut 10 snabba artiklar i stil med "Varför är XYZ bra?" spenderar vi mer tid på längre artiklar och mer varierande teman (t.ex. "Recension av XYZ", "Olika typer av XYZ - vilken passar dig bäst?", "Varför använda XYZ?", "Tips: Riktigt billigt XYZ"), mer varierande länkning (detta kan t.ex. handla om att sätta upp bloggar/skriva gästinlägg som får det att se ut som om det är en affiliate som skrivit inlägget), och sedan en rad andra småsaker också.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 21:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 21:24
  3. Google har ändrat sin felsida (error 404)
    Av marketingMartin i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 14:13
  4. Optimeringen vid ändrat struktur
    Av BraMarknadsföring i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 15:34
  5. Läsa PR uppdateringar?
    Av Solutions i forum PageRank
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 17:00