Resultat 1 till 13 av 13

Överoptimering, åtgärd?

  1. #1
    Emil Tragardhs avatar
    Emil Tragardh Emil Tragardh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    4
    Hej alla SEO:are!

    Det är så att för ca ett år sedan fick jag för mig att starta ett litet sidoprojekt och gjorde då en stor satsning inom SEO och har lagt ner väldigt många timmar på att ranka bra på endel sökord med förhållandevis hård konkurrens.

    Jag anlitade t.o.m. en professionell skribent för att skriva artiklar.
    Han spottade ur sig en hög på ca 30 välskrivna, unika artiklar. Alla inom samma ämne / nisch och mellan 500 och 1500 ord vardera.

    Efter ca 6 månader hade jag publicerat ungefär hälften av artiklarna på diverse artikelsidor, samtliga svenska. Sidans dåvarande ranking var riktigt bra och låg någon stans mellan 7 och 3 på samtliga av sökorden jag optimerat för.

    Med vetskapen om att ha kvar 15 unika artiklar tänkte jag att nu är förstaplatsen snart min! Tyvärr hände något där.
    Efter att ha publicerat alla mina artiklar åkte jag på en sådan känga av mr G. att jag trillade raka vägen ner på platser mellan 150 och 200 på mina primära sökord.
    Siten och undersidorna är fortfarande indexerade och rankar bra på longtail..

    Det ända jag kan tänka mig är att jag har använt sökord jag vill ranka på i alla ankartexter som jag själv kontrollerade.
    De flesta av artiklarna som länkar tillbaka till siten är idag pagerank 2-3 och har mycket trafik i form av besökare som faktiskt läser artiklarna.

    För att sprida ut ankartexterna på mina inlänkar något publicerade jag fyra nya artiklar på sidan som länkbete.
    Tyvärr rankar fortfarande sidan, nu ett år senare, mellan 100 och 150 på de flesta optimerade sökorden men bra på longtail.

    Så nu undrar jag om någon varit med om något liknande. Och hur ni i så fall tog er ur?
    Tror ni som jag att det beror på att de flesta ankartexter verkar "styrda" av siteägaren?

    mvh
    Emil

  2. #2
    basses avatar
    basse basse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Bergen, Norge
    Inlägg
    21
    Är alla artiklar direkt länkade till din sida?

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag körde domänen i seo spyglass och jag tycker att det verkar som att du riktar in dig på sökord som kräver mycket mer trust än vad dina länkar ger. Om man skaffar länkar främst från kataloger och artikelsajter så blir det dessutom först rätt bra länkar, men de tappar snabbt kraft när de inte längre länkas som "senast artikel" eller "senaste länkarna" och faller längre och längre bak i arkivet. Ofta kan en site ranka bra på krävande sökord innan Googles trustfilter slår in och sedan lägga sig runt plats 100. Du behöver troligtvis mångfaldigt fler och bättre inlänkar.

    En annan sak som kan påverka är att sajten innehåller mycket annonser. Jag skulle testa att ta bort några av annonserna eftersom de flesta klicken i vilket fall troligtvis kommer från annonsen som ligger i mitten.

    Jag tror inte att det behövs mer spridning på ankartexterna.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    Emil Tragardhs avatar
    Emil Tragardh Emil Tragardh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    4
    Hej!

    Ja de flesta artiklarna är direkt länkade tillbaka till sidan medans några artiklar endast länkar till andra artiklar på andra kataloger.

    Som jag skrev till dig david har vi testat med både fler och helt utan annonser.
    Eftersom sidan rankade som bäst när annonserna var som högst tror jag mer på teorin om att inlänkarna har tappat i värde / att ett trustfilter skulle ha slagit in.

    Eftersom vi har testat ett antal olika on-page taktiker med olika templates, olika mycket / fin grafik, olika läge på "semantisk" markup, till att nu nästan endast basera sidan på text utan att egentligen se någon märkbar skillnad tror jag igen på tappat värde av länkarna.

    Sista testet vi gjorde var att döda nästan samtliga av internlänkarna.
    Återkommer med resultat från detta.

    mvh
    /E

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag tycker det ser ut som ett klockrent pingvinfall, dina länkar består till 90% av de sökord du jobbar med och 10% branding och URL länkar. Jag skulle säga att du behöver betydligt mer länkar med fokus på branding och URL så skall du se att det löser sig. Och som David säger, hitta starkare och friskare länkar som du kan blanda ut med.

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Sjönk siten som en sten den 24:e april? I så fall var det pingvinen.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-09-01 klockan 22:08.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Emil Tragardhs avatar
    Emil Tragardh Emil Tragardh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    4
    Nja, ser inget samband med den 24:e aprill..
    Jag var med ett bra tag efteråt.

    Jag tror att nästa steg blir till att bygga lite fler satelliter.

  8. #8
    Yukidamas avatar
    Yukidama Yukidama är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Jag tycker det ser ut som ett klockrent pingvinfall, dina länkar består till 90% av de sökord du jobbar med och 10% branding och URL länkar. Jag skulle säga att du behöver betydligt mer länkar med fokus på branding och URL så skall du se att det löser sig. Och som David säger, hitta starkare och friskare länkar som du kan blanda ut med.
    Förmodligen en riktigt dum fråga, men hur får ni fram dessa siffrorna på hur många procent ett visst sökord har i sin länkprofil. Har aldrig kikat på det utan bara uppskattat men börjar bli dags att ändra på det. Tack!

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Det är bara att kolla ankartexten på dina inlänkar i något av de program som finns. Opensiteexplorer, Spyglass etc.

  10. #10
    Emil Tragardhs avatar
    Emil Tragardh Emil Tragardh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Yukidama Visa inlägg
    Förmodligen en riktigt dum fråga, men hur får ni fram dessa siffrorna på hur många procent ett visst sökord har i sin länkprofil. Har aldrig kikat på det utan bara uppskattat men börjar bli dags att ändra på det. Tack!
    Precis som föregående talare använder även jag spyglass frekvent, dock i kombo med webmastertools på sidor jag själv administrerar eftersom google ibland har en förmåga att visa helt andra länkar än spyglass eller andra verktyg.
    Egentligen är väl inget av det en exakt vetenskap men det kan ge en schysst indikation.

  11. #11
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag tycker Majestic-SEO är det bästa av dom jag provat, dessutom uppdaterar det sitt index väldigt ofta och får med nya sidor hyffsat snabbt.

  12. #12
    Yukidamas avatar
    Yukidama Yukidama är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    32
    Stort tack för era svar SEOJonas, Emil Tragardh, AndersIvar! Ska omgående börja kika på ovan nämnda program så man kan få ordning på sina länkar någon gång. tack!

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Emil, detta problemet har vi sett ofta de sista månaderna.
    Sidor som sjunker på sina stora sökord men rankar på alla long tails. Det handlade om överoptimering i vårt fall och det var inte på Pingvin dagen som trafiken försvann. För aggressivt användande av sökords ankartexter misstänker jag.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Åtgärd för duplicate content
    Av extendus i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 10:45