Resultat 1 till 8 av 8

Negativ SEO - Fråga

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej gott folk, jag har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa till med.

    2 utav våra större hemsidor har råkat ut för negativ SEO för ett tag sedan. Vi blir ju av med bestraffningarna efter en re-inclusion, men det är tidskrävande och drygt.

    För att förklara, någon har lagt till 100-tals kommentarer på erkända spam-bloggar med exakta ankartexter för några olika produkter, så det är ju garanterat någon form utan automatiskt system som använts. X-rumer? eller liknande.
    Det intressanta är att det gjordes i slutet på förra året, och från November till April så ökade faktiskt vår rank för de sökorden så då klagade man inte direkt
    Men 6 månader senare när vår svart-vita vän gjorde entré så droppade vi fullständigt. Vi är dock enbart bestraffade på huvudsökorden, våra long-tails rankar fortfarande.

    Kan man ta reda på vilket system som använts och eventuellt ta reda på av vem som beställningen har lagts? Eller finns det något annat sätt man kan luska ut vem som varit snäll och hjälpt oss med länkar......

    Någon annan som har erfarenhet av detta eller det är bara i vår "härliga" bransch där folk jobbar för att trycka ner brands innan de själva smäller upp sina fina affe-sidor?

  2. #2
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Har också råkat ut för detta på en av mina sidor. Har fått över 50 inlänkar från olika spamsidor senaste veckan. Ännu har ingenting hänt med rankingen, men det är väl bara frågan om tid.

    Jag skulle alltså också uppskatta om någon delade med sig av sina erfarenheter gällande detta.

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag vet en som blev utpressad, och efter att ha vägrat att betala så fick han bortåt 2000 länkar från olika kategorier och störtdök. Jag kan kolla om han vill ge sig tillkänna.

  4. #4
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Hej gott folk, jag har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa till med.

    2 utav våra större hemsidor har råkat ut för negativ SEO för ett tag sedan. Vi blir ju av med bestraffningarna efter en re-inclusion, men det är tidskrävande och drygt.

    För att förklara, någon har lagt till 100-tals kommentarer på erkända spam-bloggar med exakta ankartexter för några olika produkter, så det är ju garanterat någon form utan automatiskt system som använts. X-rumer? eller liknande.
    Det intressanta är att det gjordes i slutet på förra året, och från November till April så ökade faktiskt vår rank för de sökorden så då klagade man inte direkt
    Men 6 månader senare när vår svart-vita vän gjorde entré så droppade vi fullständigt. Vi är dock enbart bestraffade på huvudsökorden, våra long-tails rankar fortfarande.

    Kan man ta reda på vilket system som använts och eventuellt ta reda på av vem som beställningen har lagts? Eller finns det något annat sätt man kan luska ut vem som varit snäll och hjälpt oss med länkar......

    Någon annan som har erfarenhet av detta eller det är bara i vår "härliga" bransch där folk jobbar för att trycka ner brands innan de själva smäller upp sina fina affe-sidor?
    Har du läst denna?

    http://www.seomoz.org/blog/to-catch-...g-negative-seo

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack Larse, får läsa på lite där. Uppskattas!

  6. #6
    John Adamss avatar
    John Adams John Adams är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    37
    Hej, först vill jag tacka för en bra forum, detta är mitt första inlägg.

    För ett par veckor sedan blev jag kontaktat av en person som driver en blogg/sida som har samma url som min men med åäö, han påstår att han hade köpt 1000 till 1500 länkar, alltså back links till sin sida med leverantören råkade linka till min sida istället, den utan åäö i urlen. tack o lov så var sidan bara en test och inte linkade till mina andra sidor.

    Nu ser jag att sidan har tappat placering, på riktigt way back att man inte hittar den med en ubåt längre.

    Kan det vara en sådan som drabbats er kanske Niklas?

    Dela gärna med er om ni har råkat för liknande.

    Mvh
    Senast redigerat av John Adams den 2012-09-18 klockan 09:40. Anledning: Stavfel

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej John,

    Nja, det som drabbades oss var inte en olycka, men effekten är den samma. I ditt fall är det ju lätt att bli av med straffen. Skicka info till Google att någon annan skulle köpa länkar men råkade peka det till din domän, det är ju negativ SEO så det skriker om det, till och med bevisad sådan då killen ifråga sagt det till dig.

    Säg till om du ska ha hjälp via ett PM, jag har precis gått igenom Re-Inclusion Processen med ett antal sidor, så jag kan tipsa om hur det ska göras och om vilken information du bör skicka med.

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Jag vet en som blev utpressad, och efter att ha vägrat att betala så fick han bortåt 2000 länkar från olika kategorier och störtdök. Jag kan kolla om han vill ge sig tillkänna.
    Jag är den personen som blev utpressad, om nu inte Jonas känner en till..lol
    Jag fick ju p*nis efter att ha fått över 2000 (indexerade, kan ha varit fler) artiklar och Web 2.0 bloggar med samma text och samma ankartext på varenda en riktat mot mig när sidan var rätt så ny.
    Så det var ju hejdå med den ett tag.

    Men jag tror inte 100-tal kommentar länkar gör så mycket skada med tanke på att de fortsätter bombardera sidan det gäller med 1000 blog kommentarer i veckan och jag har faktiskt lyckats ta mig ur filtret och pendlar mellan första och andra sidan mindre än två månader efter.

    Jag ansökte aldrig om reconsideration utan SEO mig ut ur det.
    En av grejerna man måste göra innan reconsideration är ju att kontakta alla webmasters och be dem ta bort länkarna och bifoga info till G.

    Så jag valde ut 200 sidor.
    Av 75% av fallen var det ingen kontakt info eller så var kontakt fältet ur funktion. bomb säker på att de hade satts upp enbart för negative-seo ändamål.
    Av de 50 resterande sidorna var det bara en som svarade och det var Posterous.
    Wordpress tog typ 3-4 veckor på sig innan de tog bort sin.

    Detta fastän jag låtit en vän som är advokat i USA skriva emailet och hota dem att stämma dem och hela deras släkt och vänner på vartenda öre.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Negativ SEO - att förstöra andras ranking
    Av Karsten i forum Nyheter
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 13:55
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 14:20
  3. Är omdirigering av en domäns startsida negativ?
    Av Christina i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 22:28
  4. Fråga om h1,h2,h3 etc
    Av Lars Carlén i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 21:05
  5. Negativ effekt med dubbla artiklar?
    Av Max i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:44