Resultat 1 till 4 av 4

Försöka ta över top-tio på google?

  1. #1
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Hej,
    Tänkte höra med er om ni vet vad google tycker om att man bygger åtskilliga webbsiter optimerade för samma sökord? Säg att jag har en sida som rankar väldigt bra på t. ex. ringsignaler. Nu vill jag få bort konkurrenterna från de första platserna i google. Så jag bygger ett stort antal hemsidor som rankar bra och trycker ner deras placeringar på nyckelordet.
    Om google får reda på detta är det risk att man bannas? Föreligger risken även om sidorna innehåller bra information och utan länk till den första webbsidan?
    Detta kanske är långsökt men finns det några belägg för att google kollar upp vem som äger en domän?
    Mvh

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det finns belägg för att Google tar med vissa ägandeskapsvariabler i en vital del av de bakomliggande algoritmerna:
    http://www.cs.toronto.edu/~georgem/hilltop/

    Om man läser noga ser man att dessa dokument inte beskriver en situation där själva rankingen avgörs utifrån ägandeskapsförhållanden, utan att det framför allt är när google vill avgöra länkars vikt och förhållande som ägandeskapet är av vikt.

    Det första problemet blir att kommar runt är alltså länkklustren. Google ser länkkluster, det är inte fråga om annat. Och ska du lyckas få upp enbart dina egna sajter i topp på en populär sökfras lär du behöva ligga i ordentligt för att jaga länkpartners. Det duger inte med att dina egna sajter länkar till varandra, och det duger heller inte med att samma externa sajter länkar in till dina.

    Men. Det är inte det som är det värsta. Ägandet kan man dölja eller komma runt genom att till exempel vara en grupp som äger olika domännamn individuellt.

    Däremot skulle man behöva ha en väldig bredd vad gäller såväl hosting som angreppspunkter vad gäller innehållet och dess struktur. Det räcker alls inte med att klona den existerande sajten och publicera den på olika domäner.

    Däremot vet jag att det är görligt. Jag har vid flera tillfällen, åtminstone tillfälligt, lyckats ha tre olika sajter på förstasidan vid olika sökningar.

    Titta lite på sökorden i den pågående tävlingen. Många av oss som deltar försöker ju använda våra etablerade sajter till att höja tävlingssajternas positioner. Det fungerar, men även de etablerade sajterna listas. Har man många etablerade sajter att länka ifrån listas ofta flera av dem på förstasidan.

    Det ska bli spännande att se hur just den delen av tävlingen utvecklar sig.

  3. #3
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Tack för svaren.
    Men du sa inget om google ogillar förfarandet/bannar sidorna?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Du måste ju få länka och blogga om dina egna projekt. Jag brukar dock sätta upp egna projekt som.jag t.ex. bloggar om site-width så att det är uppenbart för Google att ett samarbete finns, men rimligen gör man som man vill

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 20:23
  4. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02