Resultat 1 till 14 av 14

Flera domäner mot samma webbplats?

  1. #1
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Hejsan

    Om man har ett domännamn som inte direkt beskriver det man har på en sida, är det då vettigt att skapa fler domäner som beskriver innehållet men som inte gör mer än att pekar om besökarna till huvuddomänen? Eller anses detta vara negativt?

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Är det nya domäner utan ingående länkar så ger det inget utöver besökarna som skriver in den direkta domänen i webbläsaren.

  3. #3
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Okay
    Har det helt med inlänkar att göra eller skulle det göra någon skillnad om man registrerar nya domäner idag och låter dem ligga ett eller två år?

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Sidan måste vara online och indexerad för att det ska spela roll(med din trust). Om du vill göra 301or mot en annan domän så måste det vara inlänkar till den för att du ska tjäna något mer än vad Ducedo skrev ovan.

  5. #5
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Går det att indexera en sida (antar du då menar submitta den till Google) och dra nytta av domän-namnet som sökord om man kör en 301 till annan domän? Eller är det bättre/måste man, skriva en SEO optimerad index-fil där man optimerar textinnehållet mot domänen-namnet och skapar en länk som leder vidare till sidan/produkten/artikeln man vill ha besökare till?
    Typ www.bomull-strumpor.tld beskriver alla bra egenskaper om ett par sköna strumpor med en optimerad text, som sen länkar vidare till www.strumpor.tld som har produkten man vill leda till?
    Senast redigerat av Urban G den 2012-09-09 klockan 22:29.

  6. #6
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    (for the record, jag har inget med strumpor.se att göra... det var bara ett exempel) :P

  7. #7
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Som Jonas och ducedo skriver så kommer det inte att hjälpa dig något att köpa nya domäner och göra redirects till din webbplats.

    Det som däremot är bra är det du beskriver kort i ditt senaste inlägg. Det är så kallade satellitsidor. Jag skrev ett blogginlägg om satellitsidor som jag tror kan vara läsvärt: http://www.webfish.se/satellitsidor

    Sammanfattnignsvis handlar det om att du skapar satellitsidor vars syfte är att ranka för ett sökord och skicka vidare den trafiken till din primära webbplats för att öka konverteringen. Viktigt är att du är tydlig med att strumpor.tld står bakom bomull-strumpor.tld.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  8. #8
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Som Jonas och ducedo skriver så kommer det inte att hjälpa dig något att köpa nya domäner och göra redirects till din webbplats.

    Det som däremot är bra är det du beskriver kort i ditt senaste inlägg. Det är så kallade satellitsidor. Jag skrev ett blogginlägg om satellitsidor som jag tror kan vara läsvärt: http://www.webfish.se/satellitsidor

    Sammanfattnignsvis handlar det om att du skapar satellitsidor vars syfte är att ranka för ett sökord och skicka vidare den trafiken till din primära webbplats för att öka konverteringen. Viktigt är att du är tydlig med att strumpor.tld står bakom bomull-strumpor.tld.
    Ja sedär, tack så mycket för länken!

    Du skriver i texten ' Detta görs lämpligen med 3-4 sidor á 500 ord om ämnet'
    Innebär det att det är negativt om det bara finns en indexfil för hela innehållet? Måste det vara mer än en sida?

    Är det negativt om alla satellit-sidor ligger på samma IP eller spelar det kanske inte någon roll?

    Blir det negativt resultat om man upprepar text på en satellit-sida från huvudsidan?

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Gemma Visa inlägg
    Ja sedär, tack så mycket för länken!

    Du skriver i texten ' Detta görs lämpligen med 3-4 sidor á 500 ord om ämnet'
    Innebär det att det är negativt om det bara finns en indexfil för hela innehållet? Måste det vara mer än en sida?
    Ju mer textinnehåll du har desto lättare blir det för google att förstå vad sidan handlar om. DVS desto lättare för dig att ranka bra. Eftersom du gör webbsidor för både besökare och för sökmotorer så rekommenderar jag inte att du har en lång sida med 2000 ord. Ingen orkar läsa sånt. Därför bör du strukturera upp det på flera undersidor
    Citat Ursprungligen postat av Gemma Visa inlägg
    Är det negativt om alla satellit-sidor ligger på samma IP eller spelar det kanske inte någon roll?
    Du vill inte gömma din identitet här. Du vill vara tydlig att satelliterna hör ihop med huvudsidan. Jag tycker inte att du behöver sprida ut dig över olika IP.
    Citat Ursprungligen postat av Gemma Visa inlägg
    Blir det negativt resultat om man upprepar text på en satellit-sida från huvudsidan?
    Ja uniktext är det bästa. Dubbelt innehåll är aldrig något positivt. Sen finns det flera diskussioner på detta forum och på andra webbplatser hur "farligt" dubbelt (svenskt) innehåll är.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  10. #10
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Okay! <2000 + undersidor [check]

    Bra det and IP, annars hade det hade blivit lite omständligt om man ska ha många satellit-sidor.


    Hur är det om ett sökord är upptaget som domän, låt säga att bomull-strumpor.se är upptaget. Kan jag registrera sköna-bomull-strumpor.se och dra nytta av 'bomull-strumpor' som sökord eller försvårar utbyggnaden av domänen det hela?
    Eller är det kanske bättre om man istället väljer en .com/.nu med sökordet om det är ledigt?

    Är det bra om länkar leder tillbaka från huvudsidan till de olika satellit-sidorna eller räcker det att satellit-sidorna länkar till huvudsidan?

  11. #11
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Gemma: Okay! <2000 + undersidor [check]

    -> Nja, håll det till 5-700 ord per sida.

    Gemma: Bra det and IP, annars hade det hade blivit lite omständligt om man ska ha många satellit-sidor.

    -> Ska fungera bra upp till dussinet satelliter på samma webhotell, men du kan även använda www.n.nu och skapa en satellit som direkt ger bra kraft och trust.

    Gemma: Hur är det om ett sökord är upptaget som domän, låt säga att bomull-strumpor.se är upptaget. Kan jag registrera sköna-bomull-strumpor.se och dra nytta av 'bomull-strumpor' som sökord eller försvårar utbyggnaden av domänen det hela?
    Eller är det kanske bättre om man istället väljer en .com/.nu med sökordet om det är ledigt?

    -> .SE är alltid bäst för svenska marknaden. I ditt fall tycker jag att sköna-bomull-strumpor.se är ett bra domännamn om du riktar in dig på bomullsstrumpor. Dels har du nyckelordet i domännamnet, men också "skönt" attraherar besökare.

    Gemma: Är det bra om länkar leder tillbaka från huvudsidan till de olika satellit-sidorna eller räcker det att satellit-sidorna länkar till huvudsidan?[/QUOTE]

    -> Du vill att satelliterna länkar in till huvudsidan. Inte tvärtom. Gör det snyggt så att inte ALLA har samma ankartext utan variera vad det ska stå. Det du kan göra är att du bygger satelliter till en större satellit, och där den stora satelliten är som navet i ett hjul. Ekrnarna i hjulet länkar till navet, och navet till ekrarna och på så sätt blir navet extra starkt när den länkar till din huvudsida. Lite överkurs, men när du har byggt upp ett antal satelliter så måste du också tänka på att dessa satelliter måste få länkar för att hamna högt. Ett platt hjul är ett bra knep. Använd även artikelkataloger, blogspot, wordpress etc.

  12. #12
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Japp, ska försöka hålla det så kort som möjligt.

    Så 20 domäner på samma IP som satelliter är lite för mycket? Satt i natt och valde ut en lista på passande matchningar.. De flesta har rätt låga ratings enligt Google mellan 1000 till 3000 sökningar per månad, så det är väl inte hela världen om man behöver välja bort några iofs.

    n.nu har jag aldrig sett till innan. Men hur blir det då om sökordet är en subdomän ? Är det inte bättre att ha en egna domäner för de olika satelliterna?

    Ok, så arrayer av satelliter är vad du menar med andra ord? Tror nog inte det är något jag behöver i detta fallet då sidan är så pass nischad som den är, men helt klart bra att veta för framtiden.


    Nu går jag lite off topic, men har funderat på två saker under dagen.
    1, Spelar det någon roll om det är php eller html man delar ut dokumenten som? Läste något om att göra htaccess som kan köra phpkod i html. Men min tanke är då, visas inte detta i http-headern när sidan hämtas av sökmotor?

    2, Om man använder en sidomeny, är det bättre att ha den utfälld hela tiden med alla länkar till alla sidor statiska och framhävda vart man än klickar på sidan eller är det bättre att fälla ut undermenyer när man klickar in på ett alternativ i menyn som har undersidor?

  13. #13
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Gemma Visa inlägg

    Nu går jag lite off topic, men har funderat på två saker under dagen.
    1, Spelar det någon roll om det är php eller html man delar ut dokumenten som? Läste något om att göra htaccess som kan köra phpkod i html. Men min tanke är då, visas inte detta i http-headern när sidan hämtas av sökmotor?

    2, Om man använder en sidomeny, är det bättre att ha den utfälld hela tiden med alla länkar till alla sidor statiska och framhävda vart man än klickar på sidan eller är det bättre att fälla ut undermenyer när man klickar in på ett alternativ i menyn som har undersidor?
    1. Spelar ingen som helst roll

    2. Bygg navigationen så den blir bäst för användaren. Crawlers är smarta nog att kunna lista ut navigeringen. Utöver detta så är en sitemap i www-roten inte fel.

  14. #14
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Ok!

    Är det meningsfullt att skapa sitemap även om sidan bara innehåller ca 15 dokument?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flera URL adresser till samma webbplats!
    Av einarhalldin i forum Hjälp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 10:38
  2. samma namn med flera domäner?
    Av mariofrost i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:17
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:25
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03