Resultat 1 till 4 av 4

Webbutik on-page nybörjarfrågor?

  1. #1
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Har en webbutik där jag säljer kläder och där säljer jag tex en t-shirt med tryck som finns i 5-6 olika färger. Just nu har jag samma textinnehåll i alla artiklarna, titel, description och nyckelord är nästintill lika endast färgen som skiljer. Har tex Chanel t-shirt svart som titel.

    Efter har läst en hel del om seo verkar detta vara idiotiskt inom seo, har jag fel?

    Då många av mina ariklar är så, dvs samma produkt fast annan färg så undrar jag hur pass mycket jag måste förändra. Det skulle känns jäkligt jobbigt att skriva helt unika texter till 5 produkter där det ända som skiljer är färgen.

    Hur pass mycket behöver jag ha unikt när det gäller allt från textinnehåll, till titel, description och nyckelord?

    Mycket tacksam för hjälp

  2. #2
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag skulle inte direkt definiera det som idiotiskt, men det är inte bra. Får man fråga vilket system du använder? För ett alternativ är att du lägger upp dem olika färgerna som attribut eller varianter i 1 huvudprodukt. Detta gör inte saken sämre för dig i SEO i och med att du har svårt att skapa unika sidor med unikt innehåll för varje variant. Det du har gjort skulle kunna uppfattas som duplicate om du inte kan förändra varje "kopia" av produkten avsevärt så är det lika bra att slå ihop dem och låta dina besökare välja färg och storlekar i ett produktblad, detta kan även öka din konvertering i och med att dina besökare slipper leta på sidan för mycket efter en speciell färg.

    Läs denna guiden också:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8460

  3. #3
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Kör på en budgetlösning av nordisk e-handel, shopitoo heter det.

    Helst vill jag slippa göra en produkt av flera olika varianter. Såg i tråden SEO för e-handlare att du skrev något om rel="canonical". Kan inte det vara lösningen på problemet och isåfall hur implementerar man detta om man inte kan kod/programmering?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    kanonisering kan nordisk e-handel ordna för dig, men tror faktiskt att dem redan har lagt in det. Det ser du enklast om du tittar i källkoden efter just rel="canonical".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bästa webbutik för SEO?
    Av Maria S i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 14:29
  2. Optimering av webbutik
    Av MatteB i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:04
  3. Ett gäng nybörjarfrågor
    Av takemetothetop i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 18:17
  4. Tillbakalänkar om man har en webbutik?
    Av Vindvilja i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:43
  5. SEO för en webbutik och försäljningen
    Av whyld i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 21:13