Resultat 1 till 3 av 3

Logo och alt-tagg i h1

  1. #1
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Jag bytte nyligen till det lite besvärliga "Suffusion Theme" i Wordpress till min sida om filmmusik - moderat. Jag upptäckte precis att jag nu under ett par månader har haft sidtiteln som h1:a, vilket inte är enligt planen ("filmmusik" är mitt nyckelord).

    Min lösning blev till slut att sätta in Filmscore.se som en logo och sätta "Filmmusik på Filmscore.se" som alt-tag. Suffusion sätter då in hela bilden - och bara bilden - i h1-taggen.

    Min fråga är då - kan man lita på att Google registrerar alt-taggen som h1:a (någorlunda likavärdig vanlig text), eller bör jag hitta på något annat? Och om Google inte registrerar alt-taggen ordentligt - vad blir sekundärt? Sidans faktiska titel (bra för mig) eller en h2:a från bloggflödet (mindre bra för mig)?

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-09-13 klockan 22:14. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag vet inte exakt hur Google gör idag med en bild som H1 men så nära som för 1 år sedan var det inte bra alls. En bild är ju ingen rubrik och det känns som ett onödigt risktagande om du inte vet vad du gör och konsekvenserna av det. När jag har haft krångliga teman har jag gjort så att jag satt h1:an själv, det går ju faktiskt, eller så helt enkelt modifierat temat så att h1:an skapas automatiskt. Antar att du vill ha olika h1 för alla sidor?

  3. #3
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Tack så mycket Håkan, det var det svar jag behövde! Ja, att sätta in en bild var väl egentligen inte förstavalet, men det tema jag använder verkar inte göra den där justeringen jätteenkel för en. Jag får kodklura lite (inte min starka sida). Antar att det inte finns några genvägar för att manuellt sätta h1:an med något trevligt plugin eller liknande.

    Definitivt olika h1 för alla sidor, men så är det redan. Det är bara startsidan jag bråkar med nu.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Om div-tagg
    Av thatjeeves i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 22:00
  2. Hur viktigt med alt-tagg?
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 18:58
  3. Atl-tagg/Attribute i Chrome?...
    Av Tian i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:14
  4. UL-tagg för menyer?
    Av Joel i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 13:24
  5. autogenererad Canonical tagg
    Av Kimpo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:34