Resultat 1 till 6 av 6

Länkstruktur i webbutik

  1. #1
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Det här har säkert diskuterats tidigare(ber om ursäkt om så är fallet) men kunde ej hitta det.

    Jag håller på att bygga upp en webbutik och funderar lite över länksturkturen.

    Hur bör den se ut? Skall man ha den riktigt platt eller skall den vara hierarkisk?

    Exempel: Webbutik som säljer möbler. Och länken till en röd Soffa är så här:

    www. mindomän.se/vardagsrum/sittmobler/soffa/rod-soffa.php

    eller

    www. mindomän.se/rod-soffa.php

    ...........................................

    Om även röda soffor finns för exempelvis kök vilken länkstruktur är då att föredra:

    www. mindomän.se/vardagsrum/sittmobler/soffa/rod-soffa.php
    och
    www. mindomän.se/kok/sittmobler/soffa/rod-soffa.php

    eller

    www. mindomän.se/rod-soffa-vardagsrum.php
    och
    www. mindomän.se/rod-soffa-kok.php

    Tack för er hjälp

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ska ge dig ett tips som har funkat för mig i alla fall.
    Vet inte om det funkar för dig, men i webb shoppen jag driver så är många som söker på kategorierna så jag har bytt upp den så här:

    mindomän.se/soffor - Alla soffor till salu
    mindomän.se/roda-soffor - Alla röda soffor till salu

    Sen måste du tänka ut om kunderna är mer ute efter t.ex köksmöbler och köper en röd soffa eller är det tvärtom?
    De kommer för att köpa en röd soffa och köper en till köket?

    Då blir det mindomän.se/kok/sittmobler/soffor/
    eller mindomän.se/soffor/sittmobler/kok/

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Som MOB skriver så bör du ha en så enkel och bra länkstruktur som möjligt (Har en del även med hur du har lagt upp dina kategorier osv). Men har du t.ex. Kategorierna Vardagsrum -> Sittmöbler -> soffa/Soffor och sedan produktblad Röd soffa så hade jag haft precis som du och MOB beskriver. Alltså mindomän.se/vardagsrum/sittmobler/soffor/rod-soffa/.

    Hade jag varit du så hade jag faktiskt skippat just sittmöbler av två anledningar. 1. Mindre URL, dvs att besökare kan lägga URL'en lättare på minnet. 2. Att skapa mindre klick ökar troligtvis din konverteringsgrad. Av egen erfarenhet så blir det oftast mindre sålt ifall en besökare får klicka för mycket innan dem kommit till produkten dem letat efter. Så i detta fallet hade det blivit 4 klick (Med utgång ifrån startsidan), men med att ta bort en av dem så har du gjort det enklare för dina besökare med bara 3 klick istället (Med start ifrån startsidan).

    Ett alternativ till mer underkategorier är ju filter, men var då noga med kanonisering och att filtret inte duplicerar sig självt.

  4. #4
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Tack så mycket för era svar.

    Kom på nu att jag kommer att ha ännu djupare länkstruktur om jag har med kategorierna i URL:en. Kommer till och med att bli;
    mindomän.se/vardagsrum/mobler/sittmobler/soffor/rod-soffa/

    Är det då bättre att köra:
    mindomän.se/rod-soffa-vardagsrum/

    För att på så vis få kortare länkar?

    För att vara ärlig så känns det som att just de kortare skulle vara bra för min del. Men är det dumt att inte ha med alla kategorier i URL:en?

    Med en sådan struktur får google då svårt med prioritering? Jag menar kommer produkterna att ha samma prioritet som kategorierna? Eller tar Google hänsyn tlll att kategorierna har högre prioritet i sitemapen och att man kör brödsmulor?

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Här har du en bra guide du kan följa:

    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8460

    Jag personligen tycker om när man skriver ut kategorierna i URL'en, dels så är det mindre chans för duplicering och dels så ser det allmänt snyggare ut. men som sagt, det är av personlig anledning. Du ska självklart göra det du själv tycker ser sjysst ut. Men att korta ner URL'en är en fördel. Du ska inte behöva oroa dig för mycket om vad sökmotorerna ser, dem kommer till slut ändå att hitta dina produktblad genom din internlänkning på butiken. Ta hellre kategorierna som en fördel i ditt SEO arbete, för i dem har du mer utrymme för relevansen och träffbarheten. Detta står också i guiden jag länkade dig.

  6. #6
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Tack så mycket, verkar vara en kanon guide!

    Kanske oroar mig för mycket över hur URL:erna längd påverkar SEO:n.

    Är fortfarande lite osäker, Google har i och för sig börjat indexera med kategorierna i url, så kanske skall fortsätta med det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bästa webbutik för SEO?
    Av Maria S i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 14:29
  2. Webbutik och Storleksguide!
    Av UnikaBarn i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 10:55
  3. Optimering av webbutik
    Av MatteB i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:04
  4. Länkstruktur för huvudsidor
    Av pllk06 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 22:13
  5. Problem med ny länkstruktur och 301
    Av ptz0n i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 23:14