Resultat 1 till 4 av 4

Sänka konkurrents bud på adwords

  1. #1
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Hej,
    Jag använder google adwords ganska mycket. För ett tag sedan upptäckte jag något ganska intressant som tänkte dela med mig av.

    Jag har ett flertal olika konton hos google. Just nu använder jag mig bara av ett. De andra kontona var tomma och hade ingen kredit.
    Från mitt konto betalade jag någon krona för ett speciellt sökord. Det låg alltid väldigt bra till. Oftast plats 1-3. En dag upptäckte jag att annonsen låg längst ner. Jag visste att de andra konkurrenterna inte höjt sina bud. Då visade det sig att ett gammalt konto jag registrerat i ett annat namn och annan email-adress hade fyllts på av google med några kronor. I det kontot var mitt bud på sökordet väldigt lågt. När de båda kontona samtidigt ville köpa annons på samma sökord till samma webbplats så började de tydligen dela på annonstiden!
    Jag kontaktade google men de verkade inte bry sig. En illasinnad person kan kanske utnyttja detta.
    Han kan sätta upp ett konto med adwordsannonser till konkurrenter, använda exakt deras annonstext och sätta budet väldigt lågt. Är det många som annonser hamnar deras annons långt bak och får knappt några klick.

    Synpunkter? Gammal nyhet? Har jag missat något?
    Senast redigerat av john32 den 2006-10-12 klockan 23:33.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hmm.. det låter inte som nåt vidare att utnyttja eftersom man betalar för trafik till sina konkurrenter oavsett. Fast det är ju helt klart en bugg som google borde titta på. Det går säkert att utnyttja för dem med stora budgetar (spara 1% så är det $$$)..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Låter också som en effekt av de motmedel som Google kände sig tvingade att sätta in om alla affiliateannonserna.
    Enbart en sajt åt gången med samma (synliga) mål-url var det väl?

  4. #4
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Hmm.. det låter inte som nåt vidare att utnyttja eftersom man betalar för trafik till sina konkurrenter oavsett.
    Jo, det är sant. Men för de sökord där det finns väldigt många annonser behöver det inte bli dyrt. Sänker man deras annons till 50 öre så hamnar den kanske sist. Där får den förmodligen inte lika många klick.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  2. AdWords och "keywords"
    Av Patrik Berggren i forum Google AdWords
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09