Resultat 1 till 8 av 8

när kan jag ta bort en 301?

  1. #1
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej!

    Har haft information om en relativt ny produkt på min hemsida och har där optimerat ett inlägg om denna och rankat bra. Allteftersom produkten blivit mer känd har även namnet på den ändrats och man använder nu ett nytt uttryck för denna vid tal och sökningar på sökmotorer.

    Har i.o.m det publicerat ett helt nytt inlägg för samma produkt med ny titel o adress och bytt ut namnet för den och även då kört en 301 från det första inlägget.

    Nu är min fråga....när är det lämpligt att ta bort det första inlägget.....hur länge tar det innan alla spår av det är borta så att jag inte riskerar att få en bryten länk?

    Iof gör det väll inget i sig att det ligger kvar....men för ordningens skull?

    Hur gör ni andra med produkter/saker som kan ha flera benämningar?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Behåll redirecten. Den är bara effektiv så länge den finns där, och eftersom du vill flytta den kraft den gamla artikeln hade till den nya behöver redirecten finnas kvar.
    Enda anledningen att ta bort den skulle vara om du vill börja använda den gamla URL:en igen, men i så fall skulle jag nog rekommendera att skapa en tredje URL. Helst ska man inte hålla på och peka redirects fram och tillbaka.

  3. #3
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76


    Sedan beror på vad du menar med flera benämningar. Ibland pekar jag om om det är en utgående produkt, ibland sparar jag och istället har två olika sidor om sökfraserna skiljer sig avsevärt.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  4. #4
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Ok tackar!

  5. #5
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Appropå detta. Håller även på och bygger på en "annonssajt" för bostäder. Vad är bäst lämpat att göra?

    I o m att texterna kommer att vara desamma som på säkert 10 andra sajter om själva objekten...är min tanke att köra noindex på själva annonserna och istället fokusera på kategorierna. Då jag har ett utdrag på varje objekt i kategoriresultatet så är väll även detta "text tillhörande kategorin".

    Finns det en chans att google indexierar dessa annonser ändå och att jag av den anledning inte ska ta bort dem utan istället lägga dem i "såld kategori" och därefter köra 301 på dem?

  6. #6
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av ICAZeke Visa inlägg
    Appropå detta. Håller även på och bygger på en "annonssajt" för bostäder. Vad är bäst lämpat att göra?

    I o m att texterna kommer att vara desamma som på säkert 10 andra sajter om själva objekten...är min tanke att köra noindex på själva annonserna och istället fokusera på kategorierna. Då jag har ett utdrag på varje objekt i kategoriresultatet så är väll även detta "text tillhörande kategorin".

    Finns det en chans att google indexierar dessa annonser ändå och att jag av den anledning inte ska ta bort dem utan istället lägga dem i "såld kategori" och därefter köra 301 på dem?
    Bra tråd. Har också funderat på det. Min erfarenhet är att Google inte alltid avindexerar 301or dock. Det kanske händer efter en tid men har haft någon 301:ad två månader och URL:en är fortfarande kvar i indexet.

    På senaste tiden har jag börjat radera 301or efter någon månad på föränderliga siter.

    ICAZeke: Om man tittar på Blocket så kör de inga 301or på avslutade annonser. Här är en annons som jag tog bort för ett par dagar sedan när jag sålde produkten:

    http://www.blocket.se/vi/41913740.htm

    Börjar fundera på om väl utformade 401or inte är bättre istället.

  7. #7
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Reachground Visa inlägg
    Bra tråd. Har också funderat på det. Min erfarenhet är att Google inte alltid avindexerar 301or dock. Det kanske händer efter en tid men har haft någon 301:ad två månader och URL:en är fortfarande kvar i indexet.

    På senaste tiden har jag börjat radera 301or efter någon månad på föränderliga siter.

    ICAZeke: Om man tittar på Blocket så kör de inga 301or på avslutade annonser. Här är en annons som jag tog bort för ett par dagar sedan när jag sålde produkten:

    http://www.blocket.se/vi/41913740.htm

    Börjar fundera på om väl utformade 401or inte är bättre istället.
    Intressant... En bra 404 sida med liknande annonser hade varit bra. Nu verkar det som att blocket efter ett tag gör en 301 redirect, men det händer att google hinner före och indexerar sidorna med "Annonsen kunde inte hittas | Blocket" som rubrik...

    gör site:www.blocket.se intitle:"Annonsen kunde inte hittas | Blocket"
    och se hur många sidor som de har indexerat med den rubriken...

  8. #8
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ta bort länkar
    Av evomedia i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 21:22
  2. 301 och när kan jag ta bort den gamla webbplatsen
    Av kristoffersen i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:40
  3. 301:a bort varibler i url
    Av TonyLi i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:46
  4. hur får jag bort >>
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 23:44