Resultat 1 till 3 av 3

exempel.se och exempel.com, eller exempel.com/se

  1. #1
    pretalls avatar
    pretall pretall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag håller på och startar upp en researrangörsverksamhet som kommer att rikta sig mot i huvudsak Sverige men inom kort även till andra delar länder i Europa och övriga världen. Sidan som riktar sig mot Sverige är på svenska och sidan mot resten av världen är på engelska.

    Efter att ha läst en artikel på bla SEOmoz lutar det åt att jag kommer att använda mappar för de olika engelsk-språkiga versionerna, såsom exempel.com/uk, exempel.com/au osv, för att kunna variera telefonnummer, valuta osv.

    En fundering som jag skulle vilja ha lite synpunkter på:

    • Bör jag även lägga den svenska sidan i min .com-domän, dvs exempel.com/se, eller bör jag ha den på en separat domän, exempel.se?


    Tack för era synpunkter.

    Mvh,
    Viktor

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, jag skulle nog rekommendera att ha hela sajten på samma domän. På så sätt kommer du kunna dra nytta av länkarna till sajten på alla språk. Lägger du den svenska sajten på .se kommer du förmodligen behöva fler länkar totalt än om allt ligger på samma domän.

    Tänk på att du måste ha olika innehåll på de olika sajterna på engelska, annars kommer det bli svårt för dig att ranka i mer än ett av länderna. Tänk också på att det är mycket svårare att ranka med en sajt på engelska i icke-engelskspråkiga länder än med en sajt på landets språk, om du har planer på att synas även i såna länder.

  3. #3
    pretalls avatar
    pretall pretall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    4
    Tack för synpunkter Aaron!

    Jo, det är ju det som är fördelen med att ha alla versioner under samma domän. Sedan får man väl väga det lite mot den extra credibility som det faktiskt ger att ha en .se domän antar jag.

    Säg att jag skulle ha en exempel.com/uk mot UK och en exempel.com/us mot US. Samma språk och i princip samma innehåll men olika telefonnummer, valutor osv. Vet du då hur det blir med duplicate content?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. fotboll.se vs fotbollsfakta.se ? (exempel)
    Av Andgu83 i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 23:09
  2. Exempel på snygga bloggar
    Av Stefan Nilsson i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 06:00
  3. Exempel på hög trust
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:11
  4. ett klart exempel på sidvärde
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 18:11
  5. Bra exempel på ful-SEO
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 19:56