Resultat 1 till 5 av 5

Vart går gränsen för duplicate content?

  1. #1
    kimes avatar
    kime kime är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    1
    Säg att man har en sida som listar alla Sveriges företag och att man har en kort beskrivning om varje företag. Längst ner i beskrivningen vill man ha en text som säger i ett par meningar att "du kan registrera dig i nyhetsbrevet för att få mer information om företaget X...blablalba". Denna text blir då statisk för varje företags profilsida med skillnaden att företagsnmnet byts ut. Vidare kommer varje företags profil se ganska snarlika ut varandra. Speciellt inom samma branscher som exempelvis frisörer osv.

    Är detta duplicate content? Kommer man straffas för detta eller vart går gränsen för internt duplicate content? Jag tycker det känns lite konstigt att behöva skriva en helt unik sådan text för tusentals företag när budskapet blir det exakt samma för varje profilsida.

    Någon som har bättre koll?

    En till fråga som är relaterad: Om Google skulle tycka att det är duplicate content - kommer det synas i GWT då eller kan det vara duplicate utan att man får en varning där? Kan mal alltså köra på tills man får en varning där och vara på den säkra sidan?

  2. #2
    mkhedris avatar
    mkhedri mkhedri är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    2
    Jag ser inte det som dublicate content, vad du kan göra är att ha just den meningen eller del av meningen som en länk till registrationssidan. När det gäller företagsprofiler, varje företag har eget namn som är unit och vad du kan göra är att du spenderar lite tid och skapar unika beskrivningar för varje företag. Det kommer ge en boost till sidan.

    GWT visar om du har duplicated titles eller duplicated meta beskrivning. Jag skulle inte bara köra på, google varnar inte alltid för saker och det kan vara försent när de varnar eller när du märker.

  3. #3
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Är det bara text som kan vara duplicate content? Bilder och filmer?
    Kan man straffas för detta om det är samma?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Om du t.ex. "skrapar" en hemsida. Alltså gör en nästan exakt kopia så räknas även bilder in som duplicate, annars är det övervägande text som räknas. Om du gör en hemsida vars textvolym står för majoriteten av någon annan hemsidas text så lä det till slut bli duplicate. Dock är Google bra på att hitta om du rent kopierat eller bara gjort om. kan då i så fall vara bra att skriva källa och så om du inte har för avsikt att "sno" någon annans text.

    Jag brukar tänka att jag ska ha minst 70% unikt egenskrivet material på en hemsida för att undvika content, detta gäller även bilder också. Men man kan aldrig vara säker på hur sökmotorerna ser det. Mitt tips är att alltid ha egen och unik text, fråga alltid om du ska ha bilder från en annan sida och så.

    Mitt exempel är bara för duplicate content på hemsidor i allmänhet. Sen har du ju intern duplicate vilket är då i princip samma sak, bara det att en undersida har samma text som en annan undersida. För att undvika att bli straffad eller liknande kan man skriva lite extra text på den ena sidan eller lägga en "canonical".

  5. #5
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Tyckte den här undersökningen var intressant:
    Experiment: Är tunt innehåll negativt för organisk SEO på Google?

    Lite längre ner på sidan:
    I en intervju av Eric Enge med Matt Cutts på Google kunde vi nyligen läsa att Matt uttryckte att 2-3 meningar med unikt content på en sida räcker för att inte klassas som duplicate content.
    Senast redigerat av Reachground den 2012-10-21 klockan 21:13. Anledning: För tunt innehåll :)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. WhiteHat / BlackHat Vart går gränsen off-page ?
    Av Mathias GBM i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 13:20
  5. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27