Resultat 1 till 9 av 9

IP-nummer och egna sidor

  1. #1
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Vad är era tankar kring följande:?

    Jag driver i nuläget ca tio egna sidor, sju av vilka handlar om musik, två är allmän-halvnischade bloggar, och en är på tema resor. Samtliga av dessa är registrerade hos One.com eftersom jag inte skapar jättestora sidor, och att One fungerar väldigt bra för just "inte jättestora sidor". Av dessa tio tror jag att alla utom de två äldsta sidorna ligger på samma IP-adress.

    Sidorna är sammankopplade i åtminstone ett hyfsat komplicerat länknätverk. Inga två sidor länkar till varandra, däremot förekommer det att en sida kanske länkar till tre av mina andra, medan en annan kanske bara länkar till en annan (av mina egna). Sitewide-länkar mellan egna sidor har jag helt slutat med eftersom jag tyckt mig se positiva resultat när dessa tagits bort och ersatts med en eller två content-länkar.

    I genomsnitt kanske 7-10% av länkarna till var och en av mina sidor kommer från andra egna sidor.

    Det är situationen - nu till själva frågan. Jag har två nya mindre webbsideprojekt på gång, också tema musik. Planen är väl egentligen densamma som vanligt - jag använder ett par eller tre av mina befintliga sidor för att länka till dem. Kanske får de nya länka till någon av mina äldre sidor. Bör jag börja vara extra vaksam? Vore det en idé att välja ett annat webbhotell för att försäkra sig om en annan IP-adress? Eller bedömer ni att det är först och främst länkningen mellan mina sidor som måste göras med varsamhet, och att IP-adressen är mindre viktig?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Skaffa ett annat webbhotell.
    ( kanske i någon annans namn)
    Det där såg du inte att jag skrev...ler..

    Var som du själv nämner vaksam på hur du länkar mellan de existerande sajterna.
    Försök att få in andra länkar till dig istället för att skapa dem inom ditt eget nätverk.

    I denna tråden får du tips på hur du kan göra: http://www.seo-forum.se/showthread.p...5010#post55010
    Mitt svar i den tråden är nummer 3.

    Lycka till. Hör av dig om du vill ha mer tips.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2012-09-28 klockan 11:34.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Tack Petter!

    Du använder ordet "istället". Som jag skrev tidigare så rör det sig om i genomsnitt 7-10% av inlänkarna till varje sida som kommer från egna sidor. Att dessa länkar är placerade uteslutande där de är relevanta för läsare är jag övertygad om, men är du av uppfattningen att de bör spädas ut ytterligare - nästan till den punkt där de är helt "utrotade"?

    Jag har försökt analysera den negativa vikten av att ha länkar från sidor inom det egna nätverket. Exempelvis har jag upptäckt att en av mina äldre sidor rankar sämre än en annan sida med mycket "fattigare länkprofil" för en antal sökord. Samtidigt var jag lite aggressiv med länkarna när jag oerfaren drog igång för fyra år sedan, och har till den äldre sidan i fråga ett antal inlänkar av det svagare slaget som jag försöker arbeta bort, men ett faktum som kvarstår är att denna andra sidas inlänkar är nästan 50 % från webmasterns egna sidor (på ca 10 inlänkar totalt). Han rankar dessutom bättre än många andra sidor med en åtminstone som det verkar rikare länkprofil, så det kan inte bara ha att göra med att det fortfarande finns skadliga länkar riktade mot min sida.

    Vad jag vill mena är att länkar från egna sidor må ha negativ inverkan, men begränsad sådan i jämförelse med vikten av att ha ett mindre antal kvalitetslänkar snarare än många, "utblandade" länkar när det gäller sökord med mindre till måttlig konkurrens.

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Såg nu.

    Så låg procent borde inte vara några problem.
    Rätta mig om jag har fel.

    Diversifiera inlänkningen bara så du får en "naturlig" länkprofil.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Vet du hur det ligger till på n.nu Petter? Är det olämpligt att ha fler satellitsidor som pekar till samma huvudsida?

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Skaffa ett annat webbhotell.
    ( kanske i någon annans namn)
    Det där såg du inte att jag skrev...ler...
    Webbhotellet kan du ta i samma namn, se bara till så att dina SE-domäner är reggade hos olika registrarer. Då innehållet i WHOIS skiljer sig från registrar till registrar så borde det fungera att regga på loopia, citynetwork och binero och det ser ut som tre olika ägare. Jag förutsätter att olika DNS och C-nät används.

    Google får nämligen inte göra några massuppslagningar (dvs uppslag av innehåll i WHOIS) och myndigheter (och .se är en myndighet) är väldigt restriktiva med vad som släpper ut så skiljer sig HOLDER i WHOIS åt mellan två domäner så ser G detta som två ägare. Framförallt är detta relevant om det är privatpersoner då PUL träder in.

    Korrigera mig gärna om jag har fel, men det är så jag tolkar hur G hämtar information från .se och svensk lagstiftning.

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av Trym Visa inlägg
    Vet du hur det ligger till på n.nu Petter? Är det olämpligt att ha fler satellitsidor som pekar till samma huvudsida?
    Jag citerar Petter: "Diversifiera inlänkningen bara så du får en "naturlig" länkprofil. "

    Självklart kan du ha flera n.nu-sidor, se bara till så att du har många andra så att det ser "naturligt" ut. Hur naturligt ser det ut att vara om 9/10 inlänkar kommer från wordpress.com?

  8. #8
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Webbhotellet kan du ta i samma namn, se bara till så att dina SE-domäner är reggade hos olika registrarer. Då innehållet i WHOIS skiljer sig från registrar till registrar så borde det fungera att regga på loopia, citynetwork och binero och det ser ut som tre olika ägare. Jag förutsätter att olika DNS och C-nät används.

    Google får nämligen inte göra några massuppslagningar (dvs uppslag av innehåll i WHOIS) och myndigheter (och .se är en myndighet) är väldigt restriktiva med vad som släpper ut så skiljer sig HOLDER i WHOIS åt mellan två domäner så ser G detta som två ägare. Framförallt är detta relevant om det är privatpersoner då PUL träder in.
    Intressant! Detta gäller alltså bara .se-domäner tror du? Hur blir det med .com och amerikanska webbhotell, då är det bäst att ta ett konto i morsans namn eller? Eller ska man rent av köra dold whois? Men ibland hör man ju att det är ett minus i Googles ögon.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Private whois är bara för att dölja vem du är för konkurrenterna. I USA är uppgifterna helt öppna för com, net, org etc. Men där är det inget krav på personnummer när du reggar en ny sajt *blink blink*.

    Dold whois påverkar säkert, men det gör många andra faktorer också, men jag tror att effekten är liten. Det finns skäl till att man vill ha dold whois och det förstår G säkert.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka till egna sidor
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 10:57
  2. Nummer i domännamn
    Av Johnz i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 13:46
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:08
  4. Egen reklam, länka till egna sidor i inlägg
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 14:44
  5. PHP-länkar med id-nummer
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 08:40