Resultat 1 till 21 av 21

Blev av med mitt betalda domän

  1. #1
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej!

    Nu hände det mig som jag bnara läst en del om att andra råkat ut för.

    Jag köpte förra veckan ett .eu domän som blev betalt i fredags. Kontrollerade domänet och såg att det hade blivit flyttat med mitt webbhotell som registrar.

    Döm om min förvåning när jag idag skulle testa med att installera den wp som jag lagt upp på webbplatsen för domänet och ser att domänet nu är taget av någon annan.

    Vad gör man? Mitt webbhotell säger att de inte riktigt vet vad som hänt men att någon tidigare ägare kanske har överklagat och fått domänet?

    Finns det något att göra?

  2. #2
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Har du även kollat med den registrar du köpte domänen av?

    Bra info här, även om det för dig verkar lite som ett tvärtom scenario
    http://www.sitepoint.com/help-ive-lost-domain-name/
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  3. #3
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Kolla på www.whois.eu

    Där finns bl a en tidslinje med domänens historik.

  4. #4
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Vad jag kan se där har domänet varit i karantän från den 31/12-2011 vad menas med det? Har den tidigare ägaren förtur efter så pass lång tid om det nu är samma?

  5. #5
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Vad jag kan läsa mig till brukar karantäntiden vara 40 dagar, så det låter som det är något speciellt med den där domänen. Prova att kontakta [email protected] kanske?

  6. #6
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Namnet på domänet är samma som ett "väldigt stort" internationellt bolag. Företaget jag jobbar på är generalagent i Sverige för en liten verksamhetsdel av detta bolag sysslar med....och det skulle ju kunna vara en orsak.

    Men att det från och med lunchtid idag ligger fullt med reklam på sidan och att Europakontoret för bolaget inte har en aning om vem registreraren är då jag gett dem ett namn gör det hela väldigt märkligt.

    Min tanke med sidan var att gör en engelsspråkig variant av vår befintliga sida dit vi kan hänvisa våra internationella kontakter för just denna del av verksamheten.

    Mitt samtal med webbhotellet gav mig en olustig känsla av att jag inte fick veta allt....men å andra sidan har jag stort förtroende för dem. Kan en registrar få fram mer information än vad jag kan?

  7. #7
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Vet inte vad en registrar kan se, men prova som sagt att kontakta registryt direkt. De borde ju veta hur det ligger till med domänen.

  8. #8
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Tack för hjälpen.

    Har nu skickat iväg ett mail och väntar på svar ... ska bli spännande.

  9. #9
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Här är svaret:

    "
    Hej Fredrik och tack för ditt mejl,

    efter att ha kollat databasen kan jag bekräfta att domänen ????.eu har visserligen registrerats den 2 oktober, 2012. Domänen hamnade i karantän den 31 december 2011. Karantänen för .eu domäner varar för 40 dagar och under den här tiden kan innehavaren av domänen fortfarande återaktivera eller även flytta den till ett annat ombud (registrar).

    Jag kan bekräfta att under tiden när karantänen tog slut och fram tils igår (när domänen registrerades igen) har vi inte mottagit någon annan begäran för att registrera denna domän. Vänligen notera att du kan bara registrera ett .eu-domännamn via ett ombud.

    Mitt tips till dig är att kontakta ditt ombud för att fråga vad som har hänt med detta ärende, de bör kunna hjälpa dig med dina frågor.

    Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss igen."

    Såvitt jag förstod med mitt samtal med webbhotellet så gick registreringen igenom först för att sedan gå tillbaka.

    Tolkar man detta svar så verkar det som att ingenting har hänt? Jag kollade även och såg att domänet låg på mitt webbhotell??????????????

  10. #10
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Ringde upp Webbhotellet igår efter detta besked och de lovade att kolla upp igen vad som har hänt. De hänvisade mig sedan till att kolla upp i support panelen i kontot för svar från dem om ärendet.

    Svaret kom idag med....."pengarna för domänet är tillbaka på ditt konto".

    Känns som det finns ett lik i garderoben angående detta ärende.....varför kan man inte berätta hur det gått till?

    Till saken hör att supporten själva skrivit in i rapport att domänet har funnits hos dem för att sedan sluta fungera

  11. #11
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106

  12. #12
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Väldigt bra att du redogör för dina erfarenheter, hoppas det hjälper andra i framtiden.
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  13. #13
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    huuuh........nu ligger domänet ute till försäljning 200ggr pengarna jag betalade för det.

    Har ringt webbhotellet igen och de lovat att återkomma "snabbt" sedan jag upplyst dem om detta.....(om nu fallet inte e som sådant att de redan visste om att det skulle säljas ? ).

    Varje gång jag ringt har man inte kunnat gett något svar och bett om att få återkomma.....nu har det gått några timmar och jag undrar vad de överlägger om.

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag känner igen att jag läste om ngt liknande för ett tag sen.
    Det gällde ett nationellt domän.

    Personen registrerar domän och köper hosting hos Bolag A.
    Efter ett tag vill han ha dedikerad server eller ngt och byter endast hosting till Bolag B som dock inte hanterar domänen i fråga.
    I samband med Nameserver ändringen godkänner personen att Bolag A fortsätter sköta registreringen och förnyelse.
    När man gjorde WHOIS så stod alla uppgifter på Bolag A.

    Sen kommer jag inte ihåg exakt vad som hände men personens domän såldes till ngn annan av Bolag A eftersom de rent tekniskt ägde domänet.

  15. #15
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Har ringt webbhotellet 4ggr och de lovat att återkomma alla ggr ångende detta. Nu sista gången återkom de i mail......med beskedet att de tyckte det var beklagligt det som "hänt".

    Trots att de inte vill eller kan berätta för mig "vad som hänt" tycker de ändå att det är beklagligt ????????????? Mycket märkligt. Det är alltså ett internationellt domän. Skulle i.o.f sig kunna köpa domänet nu för de knappa 10 000sek det ligger ute till försäljning...men det känns som en principsak.

    Har mer eller mindre påtalat min misstankar om att jag blivit blåst av dem i samtalen. Detta är nget de förnekat överhuvudtaget.......utan jag har mötts av lite mummel om att någon annan måste ta detta ärende.

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kan du PMa domännamnet och Webbhotellet till mig är du snäll? Sånt här är rent ut sagt för j-ligt.

    Vem står som ägare för domänen nu?

  17. #17
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Låter väldigt skumt. Jag ser fram emot att alla fakta läggs på bordet så att det lite mer objektivt och opartiskt går att avgöra vad som egentligen hänt.

  18. #18
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    har postat en tråd på wn ....vet inte om det har betydelse men granskade min faktura nu och ser att den var betlad den 1: Oktober.......domänet är nu registrerat hos den nya sedan den 2:a oktober....bild på detta finnes på wn

  19. #19
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Har nu fått ett mail från Webbhotellet som kommer att se till att jag får tillbaka domänet. Med anledning av det är jag nöjd och tackar för visat intresse.

  20. #20
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Det var ju ett lyckligt slut i slutändan.
    Dock ingenting av substans som framtiden kan ta del av.
    Det skulle vara intressant ifall alla fakta kunde läggas på bordet så som Whey efterfrågar...

    Och så kanske lite off topic, men ordet domän är av genus Utrum och alltså är "en domän" och "domänen" korrekt.
    namn är dock av genus Neutrum vilket ger "ett domännamn" och "domännamnet"
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  21. #21
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av alarian Visa inlägg
    Det var ju ett lyckligt slut i slutändan.
    Dock ingenting av substans som framtiden kan ta del av.
    Det skulle vara intressant ifall alla fakta kunde läggas på bordet så som Whey efterfrågar...
    Förstår vad du menar...men personligen så tycker jag att har man som privatperson/företag begått ett misstag eller handlat fel, inser detta och visar vilja o handling att åtgärda det så är det i mitt tycke helt acceptabelt....och jag kan lämna det därhän.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blev tipsade om forumet
    Av andy i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:30
  2. vad blev fel?!
    Av an_na i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:50
  3. Blev det inte en länksida också!
    Av Mortfiles i forum Övrigt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 14:41
  4. Tillåta betalda annonser på seo-forum?
    Av Gustav i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 11:12
  5. Domännamn som blev fel.
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:34