Resultat 1 till 5 av 5

Är båda e-butikernas produktlänkar lika sökmotorvänliga?

  1. #1
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Ser man på produktlänkar från e-butik.se och jetshop.se så sklijer de sig åt kraftigt. Frågan är om de båda är lika sökmotorvänliga?

    Exempel från e-butik.se:
    http://www.domain.com/bikinivarumärken/phax-bandeau-bikini-set-ina

    Exempel från jetshop.se:
    http://www.domain2.com/fjallraven-toilet-bag-p-414-c-176.aspx
    "p-414" - står för butikens interna nummer för produktkategorin
    "c-176" - står för butikens interna nummer för artikeln i den produktkategorin


    OBS! ingen av butikerna är mina men länkarna finns för att man snabbt skall kunna komma till sidan där man kan se skillnaderna på hur länkarna ser ut.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-10-15 klockan 20:11. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Nu jobbar jag med en butik som har Jetshops lösning. P står för product, 414 står för id för den valda produkten. C står för kategori och 176 står för id för den valda kategorin.

    Personligen anser jag att e-butik.se's variant är mer sökmotorvänlig, men om man har haft Jetshops system länge med deras version av sef-url'er så är det ingen mening att byta ifrån dessa då de faktiskt fungerar bra. Det kan t.o.m. bli vissa problem när du använder dig utav tekniker för att göra sef-url'er då du ibland speciellt för en webbutik som kanske har väldigt många likartade om inte samma artiklar och kategorier.

    Men ser man på SEO så är e-butik.se's version snyggare i serpen än vad Jetshops version är.

  3. #3
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Frågan för mig är vilken som är bäst SEO-mässigt om jag står inför valet att välja e-butik. Borde jag ur SEO-perspektiv välja butiken med de sökmotorvänliga länkarna?
    Det finns givetvis också andra faktorer som spelar roll men om allt övrigt är samma så kan SEO-delen avgöra.

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Personligen anser jag att e-butik.se's variant är mer sökmotorvänlig, men om man har haft Jetshops system länge med deras version av sef-url'er så är det ingen mening att byta ifrån dessa då de faktiskt fungerar bra. Det kan t.o.m. bli vissa problem när du använder dig utav tekniker för att göra sef-url'er då du ibland speciellt för en webbutik som kanske har väldigt många likartade om inte samma artiklar och kategorier.
    För en webbutik är det faktiskt inte så viktigt om du frågar mig. Men har du en blogg, dynamisk hemsida och kanske även en statisk html-sida så tycker jag att det har mycket större betydelse.

    Sen kan man inte säga vilken som är bäst heller, för skriver du inte bra och relevanta för content kategorititlar osv så är verkligen inte sef-url'er bättre SEO-mässigt, snarare mycket sämre, så det gäller att man vet hur man vill ha det och hur det ska se ut redan innan man skapar kategorier och produkter.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan inte säga att jag sett att de där id skrivs ut verkar vara svårare att optimera.
    Pratar vi hela dynamiska url:er så har det stor skillnad men inte i de här exemplen.
    Skulle dock föredra den utan id. Dels, det ser snyggare ut och den blir kortare vilket kan ha betydelse när någon skall länka till den. Tittar man på exempelvis kommentarsfält i media så bryts länkarna om det blir en radbrytning. Och man kan då missa en del spontana länkar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Satellitstat på båda hållen?
    Av vigge50 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 15:35
  2. Betalkatalog för produktlänkar
    Av AndreasG i forum Kataloger
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 15:52
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 15:04
  4. Hmm, ja lika bra antar jag
    Av Feldon i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:37
  5. Sökmotorvänliga bloggar
    Av mshjelm i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 23:13