Resultat 1 till 10 av 10

2 x 80 000 side wide eller inte?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Sitter med möjlighet att få site wide från 2 olika sajter med cirka 80 000 idexerade (google) sidor var. Sajterna är 5 och 4 år gamla och har PR5 och nedåt. De är ganska dåligt optimerade men har bara inlänkar av kvalitet.



    Skulle detta sänka min sajt (kolla min signatur)? Är min sajt fel för detta?

    Jag har flera site wide till min sajt sedan innan men dessa har varit på max 3500 sidor / sajt.


    Mha av server side script har jag möjligheten att variera mål-URL och länktext. Jag har också funderat på att sprida tillväxten av länkarna från att de syns på några få sidor och sedan växer med tiden, för att slutligen efter kanske 6 månader finnas helt side wide.

    Den stora nackdelen är dock att länken kommer alltid finnas på samma plats, längst ner.

  2. #2
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Google säger att det inte ska gå att "skada" någon annans sajt. Om din sajt skulle lida skada av sitewidelänkarna så betyder det att jag kan skaffa likadana länkar till mina konkurrenter för att sänka deras positioner. Inte särskilt realistiskt... Det skulle fullskaligt krig bland webbägarna om google arbetade på det viset. Är din hemsida helt ny så kan google dock skicka dig till sandlådan om du har otur.
    Hur värdefulla länkarna kommer bli för dig är en helt annan sak.
    Senast redigerat av Nisse den 2006-10-18 klockan 19:19.

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Google säger att det inte ska gå att "skada" någon annans sajt. Om din sajt skulle lida skada av sitewidelänkarna så betyder det att jag kan skaffa likadana länkar till mina konkurrenter för att sänka deras positioner. Inte särskilt realistiskt... Det skulle fullskaligt krig bland webbägarna om google arbetade på det viset. Är din hemsida helt ny så kan google dock skicka dig till sandlådan om du har otur.
    Hur värdefulla länkarna kommer bli för dig är en helt annan sak.
    Allt går, även att sänka konkurrenter, men det kostar och kräver vissa förutsättningar för att man skall lyckas optimalt, LOL

  4. #4
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Maccke: Ser du nån risk i det som jag beskriver?

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Sitewides ger inte lika mycket som länkar från några få sidor, helst bara från en sida....

    Det skulle dock vara intressant att testa.... hmmm Kan du PM:a mej?

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Allt går, även att sänka konkurrenter, men det kostar och kräver vissa förutsättningar för att man skall lyckas optimalt, LOL
    Har du något direkt exempel på ett fall där någon utifrån, utan tillgång till konkurrentens hemsida, lyckats "skada" dennes hemsida? Skulle vara intressant om du utvecklade lite.

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag är också nyfiken på exempel. Det ryktas ju om att det går men jag har aldrig sett något riktigt exempel.

    Sen är det ju skillnad att "be om det" genom 10 tals site wide på några dagar och nån enstaka site wide.

    För tillfället har jag panta.nu, sundsvallspantbank.se, jemtlandspantbank.se och tindradesign.nu som site wide till min egen sajt. Detta skedde inom en period av kanske 1 månad. Det blev inga som helst problem.

    (MOD: ta bort adresserna ovan om det är opassande. Vill låta folk titta själv om de var intresserade.)

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Sitewides ger inte lika mycket som länkar från några få sidor, helst bara från en sida....

    Du kan väl inte på fullaste allvar mena att länk/länkar från en enda sida är bättre än flera.

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Marcin, jag hade kört på det om jag vare du. Om det hade varit en helt ny sida så hade jag nog väntat men du har redan 1K+ inlänkar.

    Jag är nästan helt säker på att sitewides ger mer en en vanlig länk. Jag brukar räkna på att typ 5 av länkarna räknas och resten räknas inte.

    För att sänka en konkurrent krävs det krafttag men det är möjligt. Matt Cutts sida sänktes för ett kanske ett år sedan med URL-hijack. Jag känner till åtminstånde 1 person "Nintendo" som länkade så mycket till sin tävlingssida under V7N att sidan blev bannad från Google. Vi snackar om över 200K länkar som placerades på bara en månad på många tusen olika sajter. Googlebowling heter detta.

    Sidan finns det ju sätt att sänka förtroende men tror inte man bannas för det. Till exempel inplacering av länk på hundratals porrsidor etc. Men det är inte säkert.

    De stora black hat killarna i USA (G-man, QuadsZilla, Earl Grey) får domäner bannade hela tiden men det är något de räknar med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Maccke: Ser du nån risk i det som jag beskriver?
    Det finns en risk i allting, att inte göra något är också en risk.
    Rekommenderar att du tar det lite lugnt med side-wide länkar så inte alla kommer på en gång. Varför stressa, det är inte naturligt att få side-wide länkar. En vanlig länk är mer trovärdig ser jag det som, side-wide länkar är mer spammiga och skall och bör bara användas i liten skala relativt antalet icke-sidewide länkar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. kategorisering eller inte?
    Av John Ivarsson i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:59
  3. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  4. Sandlåde-effekt? eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Googles sandlåda
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 18:17
  5. Moral eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:11