Resultat 1 till 18 av 18

Hur undviker jag att gå ner i rank. Ny design och struktur hemsida

  1. #1
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Hej!
    Jag skall göra om min hemsida. Den text jag har på första sidan rankar mig bra. Den nya sidan kommer enbart ha ett galleri på första sidan utan text. Jag måste alltså flytta den "optimerade" texten till underliggande sida.

    - Hur bär jag mig åt för att förlora så lite lite rank som möjligt?

    - Om jag flyttar den "optimerade" texten från första sidan till underliggande sida, kommer folk hitta till den istället för till förstasidan??

    - Andra konkreta råd?


    Tack för att ni tar er tid, det uppskattas.
    Mvh
    Andreas
    Senast redigerat av andreasv den 2012-10-25 klockan 16:18. Anledning: Förtydligade inlägget

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hej Andreas,

    1. Gör inte om hemsida, då tappar du så lite rank som möjligt.
    2. Om förstasidan består av enbart bilder så är det troligt att din undersida kommer synas istället men det finns andra faktorer som påverkar såsom länkarna som går mot sidan samt hur väl du gör din on-page optimering på din nya startsida.


    //Anders

  3. #3
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Jag kanske var otydlig:

    - Jag Kommer att göra om min hemsida där första sidan är ett galleri med endast meny, tumnaglar och en logga. Hur går jag strategist tillväga för att förlora så Lite rank som möjligt vid en ombyggnation?

    tack för svar.

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Det AndersIvar skrev förklarade dina frågor ganska bra. Bygger du om din sida kommer din undersida att ranka bättre än din första sida, du lär med stor sannolikhet att tappa en del i serpen vid ombyggnation.

    Att bara ha bilder utan text osv på din startsida är något jag skulle starkt avrekommendera dig ifrån. Content Is King

  5. #5
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Ja då var det jag som inte tolka det rätt.

    Sen uppskattar jag ditt råd om att inta ha nått på framsidan. Då får jag försöka hitta en lösning där jag kan ha text på första sidan kombinerat med mina tumnaglar.

    Tack

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Om du har fler sidor än bara 1 startsida och 1 undersida så skulle jag nog hellre gjort en blandning som du själv skriver fast med ren text tillsammans med ditt bildgalleri. Mest bara en idé jag fick nu i skrivandes stund.

  7. #7
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    VÄLDIGT etablerade sajter med betydande organisk länkkraft till indexsidan behöver inte vara så strikta med mängden text på förstasidan, då det ofta sköter sig själv. Dock är det inte ovanligt att de som fortfarande (trots att det är 2012) har ett intro, får se "nästa sida" högre i serpen.

    Annat är det för oss med mindre sidor. Där kan man lätt skjuta sig i foten om man har för lite text på förstasidan. Som sagt är risken stor att en undersida hamnar först i SERP om man åsidosätter betydelsen av detta.

    Ett exempel: Jag skriver en liten e-deckare och där rankar bokens början högst i serpen, inte omslaget (som är index).
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  8. #8
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Ett exempel: Jag skriver en liten e-deckare och där rankar bokens början högst i serpen, inte omslaget (som är index).
    Jag antar att du söker på bokens titel när du jämför detta. Dock har din startsida en helt annan titel än vad sida 1 har i boken. Skulle du ändra titel på första sidan kommer den garanterat ranka bättre än sidorna då den har fler inlänkar.

    edit: ser att du ändrat titel men Google har inte indexerat det än.

  9. #9
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej plekis,

    Sant, några snabba sök visar att förstasidan (omslaget) faktiskt rankar etta på några relevanta termer och fraser numer (bla "Thailand ebok", kul), dock inte titeln. Det var annorlunda när jag kikade senast. Tack för uppdateringen ;-)

    Nåja, Vad jag försökte framhäva är vikten av en del relevant (men absolut inte spammig) text på en nystartad webbplats indexsida.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  10. #10
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Hej plekis,

    Sant, några snabba sök visar att förstasidan (omslaget) faktiskt rankar etta på några relevanta termer och fraser numer (bla "Thailand ebok", kul), dock inte titeln. Det var annorlunda när jag kikade senast. Tack för uppdateringen ;-)

    Nåja, Vad jag försökte framhäva är vikten av en del relevant (men absolut inte spammig) text på en nystartad webbplats indexsida.
    Jag håller verkligen med och upplever exakt samma sak på nystartade sidor.

  11. #11
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Såhär ser temat ut:
    http://devatic.com/?theme=Konzept

    I detta fall i demot så är det 24 bilder. Men om jag exempelvis har 50 bilder så känns det lite avigt att själva innehållet börjar efter dessa tumnaglar. Har pratat med utvecklaren och sidan säger att det ej finns möjlighet att lägga in innehåll på förstasidan. Enl. han så skulle google förmodligen ranka övriga sidor högre.

    Captain Thailand: Känns som att det skulle bli likadant med min sida, en undersida skulle ranka bra.

    Micke: Ja det är ett alternativ, hade vart trevlig om jag slapp lämna iväg det för att koda om det. Ska fundera på det.

    Tack för all hjälp.

  12. #12
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Grymt snyggt tema, men som sagt inte så SEO-vänligt. Det är ju en svår avvägning man får göra, det är oftast svårt att både ha kakan och äta upp den som i detta fallet. Man får nästan titta på vad som är viktigast att visa för besökaren, är det bilderna som är det primära man vill visa så får man vackert se till att ha en startsida där man blandar bilder och text på ett snyggt sätt, är bilderna bara något som är vackert för besökaren men inte har något annat syfte så kan man undvika dom själv.

    Sedan handlar det om konkurrensen på de sökord/sökfraser du vill synas på, är det så att sökfrasen är "grönsakssoppeodlare med bruna loafers" så kan man säkert få till det enbart med länkar men finns det konkurrens på sökfrasen du vill synas på så måste innehåll vara med för att det skall ranka bra i de allra flesta fall.

  13. #13
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Man kan väl äta halva kakan?
    Jag förstår. Får försöka göra en övervägning. Även om jag ligger etta-trea på mina sökord så får jag inte in speciellt mycket affärer den vägen, så det är lite fuzz i min bransch. Tror att upplevelsen av att se bilder och hur hemsidan ser ut betyder mer. Sen har jag min blogg som jag "försöker" hålla bra innehåll i.

    Bilderna är ju ganska centralt då jag är fotograf/retuscherare.
    Jag får ta mig en riktig funderare här.
    Tack ska du/ni ha.

    Kommer ni på någon magisk trollformel så skriv gärna ner den här

  14. #14
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av andreasv Visa inlägg
    Man kan väl äta halva kakan?
    Jag förstår. Får försöka göra en övervägning. Även om jag ligger etta-trea på mina sökord så får jag inte in speciellt mycket affärer den vägen, så det är lite fuzz i min bransch. Tror att upplevelsen av att se bilder och hur hemsidan ser ut betyder mer. Sen har jag min blogg som jag "försöker" hålla bra innehåll i.

    Bilderna är ju ganska centralt då jag är fotograf/retuscherare.
    Jag får ta mig en riktig funderare här.
    Tack ska du/ni ha.

    Kommer ni på någon magisk trollformel så skriv gärna ner den här
    Detta blir ju en märklig rekommendation att ge på ett SEO - Forum men jag tycker precis som AndersIvar att din sida är grymt snygg, och om du inte får in mycket affärer via SEO i dagsläget så hade jag lagt det som en låg prioritering. Satsa på att marknadsföra din sida via andra kanaler, kör lite PPC på konverterande sökord eller rent av en marknadsföring via Sociala medier. Det är extremt sällan som jag förespråkar en icke-SEO vänlig väg, men här är det nog läge för just den rekommendationen.

    Satsa på en annan hemsida (som bloggen t.ex) och försök att köra den väldigt SEO - vänlig och därifrån kan du hänvisa till denna sidan. Du ska inte ens tänka "Länkjuice" med ditt länkbygge, utan fokusera på att få länkar som kommer att generera konverterande trafik, sen kan du köra ditt SEO arbete till bloggen där du hänvisar till denna sidan.

    Personligen tycker jag att just denna hemsidan ska ha SEO som en låg prioritering, och annan sorts marknadsföring som prio.

  15. #15
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Jag håller med om att temat var riktigt stilrent och tilltalande.

    Varför kan man inte ändra lite i temat? Upphovsrättsskäl eller programmerings/kodnings-aspekten?

    Om så vore möjligt kunde du ju lägga in två två-tre divvar under bilderna och fördela ett par hundra ord där i snygga kolumner, bestående av relevant text. Det blir ju inte bara SEO-vänligt, utan även beskrivande för besökaren.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  16. #16
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Niklas: Tack för den rekommendationen. Ja i det stora hela om jag hade en hemsida som hade mycket bra landningsidor som konverterade besökarna bättre så kanske jag kunde få in mer jobb. Men faktum är att jag är inte ute efter kunder som behöver "avrage" familje/porträttplåtning utan företag och reklambyråer som är ute efter tyngre reklambilder.

    Tror snarare det är som Du säger. En reklambyrå går nog snarara in på min sida och tänker "han har öga för branschen" eller "hans bilder är bra" än att de går in och slänger iväg en offertförfrågan.

    Men stort tack för din rekommendation och det känns som det är en bättre väg att gå.

    Captain Thailand:

    Det går att göra om temat, jag har bara inte den kunskapen och jag kände spontant att jag inte ville lägga pengar på det. Men Man kanske kan göra någon form av del i botten under alla bilder med text för att få sidan lite optimerad.

    Redigerat: Jag koppla nu att det va just det Du menade Captain. Tack

  17. #17
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Spontant låter det som någon skulle kunna fixa på ett par timmar max. På wn (punkt) se eller här kanske det finns någon som kan hjälpa dig för ganska små pengar?!

    I så fall skulle du ju både få ett smakfullt tema och SEO-vänlig förstasida.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  18. #18
    andreasvs avatar
    andreasv andreasv är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Ja iofs. Det borde ju inte vara svårt för en kunnig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. URL struktur
    Av fishking i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 19:07
  2. URL struktur
    Av fishking i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 11:49
  3. Textalk URL-struktur
    Av EvaH i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 20:22
  4. struktur i kod
    Av Solutions i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:21
  5. CNN Ny Struktur
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:46