Resultat 1 till 8 av 8

Ankar för optimering av sökord

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej hej

    Har förstått att en viss % av ankar ska bestå av sökordet man jobbar med, men sedan ska en viss % inte göra det, för att det ska se naturligt ut.

    Om man väljer att ändra några ankar efter indexering. Har G sparat att det en gång har varit så? Eller kan man justera saker i efterhand?

    Sen till min andra fråga. Vi säger att ankar på sökordet kan vara 40%, om vi har 2 länkar till siten. En med sökordet "X" (det vi optimerar för), sedan har vi ett ankar "Y". Då har vi ju 50/50, antar att detta inte är ett problem. Sedan om man fortsätter och skickar till exempel in en till länk med ankar "X", då har vi 200/3 % ankar för X och 100/3 % ankar för Y. Då känns det lite mer problematiskt, men fortfarande okej? Min fråga, efter hur många länkar behöver man tänka på den procentsats som är uppsatt för ankar?

    Hoppas det inte blev för rörigt

    Tacksam för svar
    JE

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Jag tror du gör det mer komplicerat för dig själv än vad det egentligen är.

    Har du bara 2 länkar så kan du ju såklart inte nå 40%, jag själv har aldrig hört den siffran. Så länge du blandar friskt så kan du sova lugnt utan det börjar bli mer kritiskt om du är uppe i 5000 länkar totalt och 3000 av dessa har ditt sökord och sedan kommer inget annat ankar upp i mer än 50 länkar, då kan du börja tänka på att du måste ändra, men när det gäller små volymer så ser jag ingen befogenhet till att tänka så pass komplicerat som du gör.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Haha, tänkte också att jag skulle göra det med komplicerat än vad det är.

    Men går gränsen på 5000 länkar?

    Har en site, ett företag, som ofta får ankar som matchar 1 av sökorden jag jobbar med då det är samma som företagets namn. Nu har siten hoppat från plats 5 ---> 8, samtidigt som en av konkurrenterna gick från 4 ---> 7. Det är därför jag blev orolig. Får se om man hoppar upp, eller vad som händer.

    Vad tror du om att ändra ankar efter att siten har indexerats?

    JE

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Nej 5000 var bara en siffra, allting handlar om vad som är naturligt och vad som inte är naturligt

    Länkar indexeras på samma sätt som sidor, dvs de kan komma att falla bort om de tas bort och om de ändras så ändras det även för google, där är det ingen skillnad. Självklart om du tar bort ankare på sidor som inte blivit straffade så kan de komma att tappa på ordet.

    Undersök med opensiteexplorer.org hur din konkurrent har gjort med sina länkar och analysera deras ankare så kanske du ser ett mönster av vad du har gjort som gjorde att han gick om dig eller vad han gjorde som ordnade att han gick om dig?

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Mitt tips:

    Strunta i exakta procentsatser, utan kör med "sunt förnuft", där utgångspunkten är att fördela ankartexten mellan olika termer. Vissa relevanta, andra av typen "klicka här". Var försiktig med att använda ankartexter som motsvarar domännamnet för ofta. Det kan straffa sig hårt.

    Använd inte bara EN relevant ankarterm utan flera. Inom nästan alla branscher och segment finns det givetvis synonymer. Ägna en halvtimme och lista ut vilka som är mest relevanta. Använd ännu hellre Analytics eller motsvarande verktyg för att se sökstatistiken på respektive begrepp och term. Fakta byggd på statistik är nästan alltid bättre än personliga gissningar.

    Exempel, låt oss anta att du säljer kosttillskott. Förslag på ankartexter:

    - Kosttillskott
    - Proteinpulver
    - Hälsoprodukter
    - Gymprodukter
    - Måltidsersättning
    - Träningskost
    - Prestationshöjande tillskott
    - Hälsokost
    - Proteintillskott
    - Vitaminer
    - Bantningspulver

    Ja, du fattar. Så många som jag listade ovan behöver man inte använda, utan det var bara ett exempel. Glöm inte att blanda dem med ankartexter av typen "domännamnet.se" och "mer information här" osv.

    Självklart kan du ändra ankar. Det gjorde jag senast för fem minuter sen på en sajt. Men gör det med eftertanke och inte FÖR ofta. Tänk på att det kan förändra din position i SERP rätt radikalt om du har få inlänkar.
    Senast redigerat av Captain Thailand den 2012-10-24 klockan 17:21. Anledning: tillägg
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Ja, okej. Jag får jobba vidare!

    Något man har sett med ankare är att om man till exempel har sökordet "tillskott" man vill ranka på, så skriver folk kosttillskott och har bara kost"tillskott" som själva ankaret, det andra är framför för läsarna, men det är tillskott som blir själva ankaret. Detta känns dåligt om man ser det som besökare, men vad tycker G om det? Blir ankaret till 100% "tillskott" då?

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av je019 Visa inlägg
    Något man har sett med ankare är att om man till exempel har sökordet "tillskott" man vill ranka på, så skriver folk kosttillskott och har bara kost"tillskott" som själva ankaret, det andra är framför för läsarna, men det är tillskott som blir själva ankaret. Detta känns dåligt om man ser det som besökare, men vad tycker G om det? Blir ankaret till 100% "tillskott" då?
    Nja, Google kommer läsa hela ordet, och till viss del ta med även förledet.
    Däremot kommer de se det som 100 % spam. Håll dig undan från sånt.

  8. #8
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nja, Google kommer läsa hela ordet, och till viss del ta med även förledet.
    Däremot kommer de se det som 100 % spam. Håll dig undan från sånt.
    Ja, okej. Precis som jag trodde! Har dock aldrig gjort det och vill inte göra det oavsett hur G ser på det då det är läsarna man ska fokusera på också. Men nu vet jag! Tack

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO-optimering
    Av hkim i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 12:48
  2. one.com + optimering?
    Av an_na i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:47
  3. Helgrym optimering på riktigt porriga sökord!
    Av Johan W i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:06
  4. Kraften av ankar texter kan ge roliga resultat!
    Av cabdirazzaq i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 09:36
  5. URL optimering
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 06:39