Resultat 1 till 12 av 12

Kan jag sabba min position i Google när jag bygger om sajten?

  1. #1
    Reactormans avatar
    Reactorman Reactorman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Jag är på gång att göra om en sajt som ligger 3:a i google på ett bra sökord.

    Sajten är URL Bortmodererad

    Den är gammal är uppbyggd med frames. Jag skall nu divva den. Finns det någon risk att jag sänker min position i Google genom att ändra om i sajtstrukturen?

    Jag kommer nu att göra så att man kommer in direkt på sajten och där skall det vara en header i flash och en iframe under den där alla sidor skall laddas.

    Som det är nu så får man på index.html klicka på "gå in på hemsidan" och denna är en länk till index2.html.

    Måste jag använda mig av index.html som jag gjort hitttills, eller kan jag köra med default.asp? (Indexerar Google index.html?)

    Jag tänkte dessutom göra en Javascriptkoll på varje undersida som skall laddas i IFRAMEn där jag kollar om sidan är top och om den är det så laddas den in i IFRAMEn med typ
    Kod:
    top.location.href="default.asp?subpage=sida.asp";
    . Är detta sätt ok?
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-10-18 klockan 19:03. Anledning: Tagit bort URL till sidan. Enligt reglerna får man inte nämna den exakta sidan frågan gäller när man ber om hjälp på detta sätt. Använd förklarande exempel istället.

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Header i flash och en iframe låter lite mysko, ur SEO-synpunkt. Flash är aldrig bra och iframes är ju långt ifrån det bästa heller.

    default.asp eller index.html? Jag hade nog tagit .html men default.asp har jag aldrig hört något ont om heller.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Fråga: Kan jag sabba min position i Google när jag bygger om sajten?

    Svar: Nej, om du bygger om den till det bättre. Dock, iframe, flash och javascript är det man ska undvika så mycket som möjligt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Reactormans avatar
    Reactorman Reactorman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Undvika såna saker, ja de säger ju så, men jag kommer att ha en flashheader hursomhelst (med menyn). Jag vill dock ha något i stil med IFRAME för jag vill inte ha flashen laddad i sidan så att den scrollas och laddas om när man laddar in en ny sida.

    Finns det något annat sätt?

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Fungerar bra för oss.

    Finns alltid sätt att bygga så att man slipper IFRAME
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Du kan gör den i lager som denna sajten:
    www.leftisright.se

    Redigering:
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    default.asp eller index.html? Jag hade nog tagit .html men default.asp har jag aldrig hört något ont om heller.
    Om du skall göra en asp-sajt och vill lägga server-side scriptkod så måste filnamnet sluta på asp om du inte har tillgång till IIS-en och kan sätta om det. Default.asp (och andra asp-filer) är helt ok för sökmotorer.
    Senast redigerat av Anders T den 2006-10-18 klockan 13:28.

  7. #7
    Reactormans avatar
    Reactorman Reactorman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Ja, men i det exemplet laddas ju hela sidan om och det är ju det jag vill slippa.

    Vad är det egentligen för problem att ha en iframe som sidorna laddas i? Om sökmotorn indexerar en undersida, tex bilder.asp som skall laddas i en iframe på index.asp så kan man ju göra så att när man kommer på bilder.asp och den ligger i dokument-toppen (top) så slänger man in den i iframen på index.asp istället mha javascript.

    Är det inte bra eller vad?

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Default.asp eller index.html är aldrig nödvändigt eftersom de hämtas automatiskt som default (under förutsättning att du inte har båda i samma katalog). Kör med "/" istället eller "http://www.doman.se".

    Förmodligen är både www.doman.se/index.html och www.doman.se idexerade och eftersom de är identiska så väljer sökmotorerna ut bara en av dem.

    Om det endast handlar om startsidan så kan du lika gärna börja länka direkt till domänen. Google gillar förändring om det är till det bättre, och det är det i detta fall.


    Vad gäller frames => DIV så är min erfarenhet att sidans position i SERPen kan fluktuera ett par veckor men sedan är den mycket starkare än nånsin.

    Tänk dock på att i och med att du förmodligen hade menyn i en separat frame så kommer alla sidor nu innehålla menyn. Detta är inget dåligt i sig men sidorna kommer ha mer innehåll. Tänk på att DIV / CSS kan göras dåligt. Se därför till att när du nu gör din förändring att den verkligen är optimerad på ett sätt som sökmotorer gillar. Då syftar jag främst på att du verkligen gör koden så sparsam som möjligt och att du använder dig av element som H1, H2, H3, P, UL etc. Användandet av element visar för sökmotorer hur informationen hänger ihop.

  9. #9
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Reactorman
    Om sökmotorn indexerar en undersida, tex bilder.asp som skall laddas i en iframe på index.asp så kan man ju göra så att när man kommer på bilder.asp och den ligger i dokument-toppen (top) så slänger man in den i iframen på index.asp istället mha javascript.
    För de som inte har javascipt aktiverat är det ett problem (ja vet, få personer)
    Om du vill casche-lagra din sida hos Google så visas framesidan.
    Utifrån SEO-synpunkt är det bästa att inte dribbla med sidorna med hjälp av javascript. Problematik: Vad visas för Google och vad visas för sökmotorn.
    Nya mobiltelefoner kan visa sidor som är byggda enligt xhtml.

    Men visst går det att göra som du tänkt rent tekniskt. Med en bra sitemap så hittar Google sidorna också. Du får bara det problemet att den sidan som ligger i Googles index inte "riktigt" är den sidan som visas. Url:en i webbläsaren ändras. Besökaren kan få känslan av att han/hon hoppar någon annan stans. Trycker han/hon på tillbaka så tar dit script dem tillbaka så du pajjar den funktionaliteten.

    Varför är det föresten så farligt om sidan laddas om?

  10. #10
    Reactormans avatar
    Reactorman Reactorman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Laddningsmätaren i flashen kommer säkert att blinka till (den som visar hur många procent som laddats av flashmenyn, en stapel) och sedan laddas flashen om (och "börjar om från början") så i så fall måste jag skicka med en variabel som säger vilken meny som är öppnad, och öppna den. Det går ju att lösa, om jag vinner på det hela SEO-mässigt.

    Jag får väl ladda headern med asp-kod på varje sida i så fall.

  11. #11
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Kanske ytterliggare ett skäl till att inte använda flash i menyer

  12. #12
    Reactormans avatar
    Reactorman Reactorman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    jo kanske det ....men mycket snyggare blir det så det är ju en avvägning där.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Hämta position på google
    Av terLag i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 00:24
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  4. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03