Resultat 1 till 11 av 11

sätta .se bakom .com

  1. #1
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Jag har sett flera företag som har en sida på olika språk att allt pekar till samm sida istället för massa olika sidor.

    Tex sidan.com/se på svenska och sidan.com/no på norska osv

    Hur gör man såna inställningar så det ser ut på det sättet och hur optimerar man i varje land så att de landar på just det språket

    Ett exempel är - www.norwegian.com/se/

  2. #2
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    /se är antagligen en mapp med namn /se som man länkar till. Med andra ord en kopia av sidan som är översatt till svenska.

  3. #3
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Micke, mer troligt är en omskriven url. Så det domain.com/se/ troligen pekar i stil med domain.com/index.php?locale=svSE eller dyl, då det är mycket lättare att gå den vägen och ladda all data från en localization fil istället.

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jo jag funderade på det med, men TS skrev aldrig hur omfattande sidan var eller vad det just skulle handla om. Det skulle ju lika gärna vara en vanlig statisk hemsida med underdomäner som man bara gjort en liten url-omskrivning på för snygghetens skull . Annars har du helt rätt . Jag var bara lite lat haha.

  5. #5
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Absolut, det går att göra med mappar. Min chef föreslog det i förra veckan inför lanseringen av en site vi ska göra i Q3 2013, jag sa bestämt nej. Hemska mängd extra arbete det hade blivit! :P

    klassemaja, det du gör är Besökaren knackar in dindomän.se, väl där så kommer de ju till en index fil, i början av denna gör en geografisk lookup på användaren, om det är en norska så skicka denna till dindomän.se/no/, det kan vara möjligt att rent av göra detta i ditt .htdocs, men hur vågar jag inte svara på.

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Hultin Visa inlägg
    Absolut, det går att göra med mappar. Min chef föreslog det i förra veckan inför lanseringen av en site vi ska göra i Q3 2013, jag sa bestämt nej. Hemska mängd extra arbete det hade blivit! :P
    Q3?

    HAHA ja det hade nog varit lite o göra. Om siten redan är dynamisk kan den lika gärna vara så med istället för o behöva pilla med mappar o ännu mer skit hehe

  7. #7
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Oj, tänkte inte riktigt på att det var svenska. Q3 = Kvartal 3 ^^ Och ja, det är otroligt långt in i framtiden, vilket är frustrerande xD

  8. #8
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Det här med sidor på olika språk har jag faktiskt aldrig jobbat med, funderade lite på localization. har du några bra länkar att ge så man kan kika lite? typ, hur det funkar och vad man kan göra.

  9. #9
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Det här med sidor på olika språk har jag faktiskt aldrig jobbat med, funderade lite på localization. har du några bra länkar att ge så man kan kika lite? typ, hur det funkar och vad man kan göra.
    Ok, tackar

    Finns det någon utförlig guide på nätet hur man gör detta

  10. #10
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Som jag jobbar med detta nu, bör säga att jag knappt börjat arbetet med just denna bit än, är att vi kort och gott har en funktion(skall refaktoriseras först innan jag postar här) som drar ett fält från database, tex är dindomän.com/se/logga_in/ din url, så hämtar den alla data tillhörande logga_in och vara data körs igenom en explode innan den printas ut i stil med $exploded[12];

    Det som bör nämnas är att jag inte är riktigt säker på att detta är bättre än att helt enkelt lagra all text i ett .php dokument. Sedan ladda in det i stil med;
    PHP-kod:
    $local "svSE" # För enkelhet har jag statisiskt tvingat detta svensk local för enkelhet.

    require_once("localization/".$local.".php"); 
    I den filen kanske ligger $login_button_text = "Logga in" och dyl, dessa kör ni bara ut med echo. Finns säkert smidigare och bättre sätt, är inget super fan av att ta en lösning på google så jag kommer göra detta så bra jag kan, och sedan kolla runt på google för att se hur/var jag tänkte mindre bra än jag borde kunnat

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Ok, tackar

    Finns det någon utförlig guide på nätet hur man gör detta
    Allt beror på vilket system du har. Wordpress har plugins, andra CMS har det antingen inbyggt eller möjlighet att lägga till det, kodar du egen HTML så lägger du bara upp en katalogstruktur som motsvarar hur du vill att det fungerar, kodar du något eget så kan du titta på hur Hultin beskrev hans sätt att jobba.

    Så motfrågan blir. Vilket system använder du? Och har du rådfrågat dokumentationen för systemet?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. mallsystem bakom seo-forum?
    Av Simplify i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 16:40
  2. Vem står bakom www.100.nu och [email protected]?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 14:57
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 09:45
  4. Vem ligger bakom eurohome.dk?
    Av Jan Sandahl i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 10:45