Resultat 1 till 5 av 5

Spåra konverterande nyckelord

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Långt inlägg men ämnet bör vara prioriterat för alla som sysslar med affiliatemarknadsföring.
    Nu uppdaterat med "en smidigare metod"


    Arbetar med ett av mina seriösare projekt där jag, ur publisher-perspektiv, vill ta reda på exakt vilka sökord och källor som egentligen konverterar och resulterar i sales hos affiliatenätverken - inte bara vilka som resulterar i att man klickar sig vidare. Den självklara (och enda?) metoden för detta är att använda sig av EPI där man kan skicka med en variabel till affiliatenätverket och på så vis spåra vilka klick resulterar i sales.

    Jag använder egna "finlänkar" för att peka på affiliate-länkarna.

    minsajt.se/go/348394/
    affiliatenatverk.se?programid=34&userid=394

    På så vis kan jag enkelt fånga upp besökarens källa+sökord och skicka med dessa:

    affiliatenatverk.se?programid=34&userid=394&epi=9

    Som du kan se så skickar jag med 9 istället för den verkliga källan. På så vis kan jag lagra information om varenda utgående klick.

    TABELL I DATABASEN ÖVER VILKEN KÄLLA EPI-SIFFRAN INNEBÄR
    Kod:
    [epi_id] [source]
    
    5 - http://www.wn.se/t199449.html
    6 - http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=9999
    TABELL I DATABASEN ÖVER UTGÅENDE KLICK
    Kod:
    [click_id] [time] [lank_id] [epi_id]
    
    1 - 2012-06-23 18:30 - 4394 - 5
    2 - 2012-06-23 18:33 - 4394 - 5
    3 - 2012-06-23 18:36 - 592 - 6
    4 - 2012-06-23 18:39 - 4394 - 5
    Går naturligtvis att lagra mer information såsom nationalitet, IP, operativsystem, ort, etc. etc.

    Loggar man in på affiliatenätverket möts man av följande information i transaktionshistoriken:

    Kanal | EPI | Klick | Ersättning
    minsajt.se | 5 | 2012-01-09 13:30 | 48 kr
    minsajt.se | 6 | 2012-01-06 11:30 | 88 kr
    minsajt.se | 5 | 2012-01-06 10:30 | 18 kr
    minsajt.se | 5 | 2012-01-04 10:30 | 18 kr
    minsajt.se | 5 | 2012-01-04 07:30 | 18 kr

    Genom att kopiera denna informationen från affiliatenätverket och lägga in den i sin databas så kan man få reda på följande under en vald tidsperiod:

    [källa] [antal besök] [antal utgående klick] [antal sales]

    Under period X kom det Y människor från källa Z. Av dessa Y människor så var det 80% som klickade vidare genom mina affiliatelänkar och 70% som resulterade i sale. Källa A drog in mest pengar under perioden men källa B drog in flest kronor per besökare och är därför en god idé att satsa på.

    ------------------------------------------------------------------------

    En smidigare metod?

    I samband med att jag korrekturläste inlägget så började jag fundera på en smidigare metod - nämligen att skicka iväg en hash som EPI. Då kan man skippa hela biten med att koppla samma EPI med källa och istället ha rådata som går att justera efter intresse.

    Då lagrar man följande direkt när klicket sker:

    [click_id] [hash] [time] [lank_id] [source]
    hash är ett unikt värde från md5(ip+time);

    På så vis kan man enkelt para ihop klick med varje sale och få följande information:

    [click_id] [hash] [time] [lank_id] [source] [order_value] [earning]
    Utifrån det kan man sedan tolka datan på nya spännande vis i framtiden eftersom man har rådatan.

    ------------------------------------------------------------------------

    Varför överdriva?

    "Budget-metoden" vore att endast lagra EPI-siffra och källa i databasen. Därefter tittar man i transaktionshistoriken och ser att under period X så skedde det 19 transaktioner med EPI 6 och 13 transaktioner med EPI 5. Då satsar man på det med flest sales eller båda. Tyvärr anser jag att statistiken blir alldeles för skev eftersom EPI 6 kanske bara konverterar 9% samtidigt som EPI 5 konverterar 80%. Det går även att se vilka länkar som presterar dåligt och därmed har du möjligheten att länka om dessa till en annan produkt. Därför önskar jag en mer detaljerad version.

    ------------------------------------------------------------------------

    Innan jag sätter igång och arbetar fram detta så undrar jag om någon har förslag på hur man kan förbättra det eller om du kanske rent av redan gör det på något smidigare vis?
    Senast redigerat av Stefan Nilsson den 2012-10-27 klockan 00:52.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Bra inlägg.

    Tack för att du delar med dig!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Klurade vidare i morse och tror jag är på rätt väg. När utgående klick sker så lagras följande:

    Kod:
    [click_id] [hash] [link_id] [clicktime] [ip] [referrer] [keyword] [searchengine]
    När köpet sedan sker så får jag en callback från affiliatenätverket med följande information:

    Kod:
    [epi] [programid] [ordertime] [ordervalue] [commission]
    Tack vare att [hash] är unik och identisk med [epi] så skapas skapas följande rad i databasen:

    Kod:
    [click_id] [hash] [link_id] [clicktime] [ip] [referrer] [keyword] [searchengine] [programid] [ordertime] [ordervalue] [commission]
    Utifrån det kan man sedan plocka fram statistik som antal dagar från klick till order, vilka butiker och sökord som konverterar bäs, etc. Möjligheterna är oändliga.

    --------------------------------------------------------------------

    Utmaningen nu ligger i att automatisera det hela. Adrecord, TD och Zanox erbjuder callback vilket gör att informationen kan skickas till mig direkt när ordern sker.

    Medelvägen för bl.a. Adtraction är att exportera en CSV-fil från deras sajt och ladda upp den genom ett script som automatiskt för in den i databasen. Hela processen borde inte ta mer än en minut men är naturligtvis frustrerande eftersom det medför extraarbete. Ska höra med Adtraction om de har planer på callback/API.

  4. #4
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Väldigt intressant tråd, jag förstår dock inte hur man implementerar det här för att kunna använda det på tex TD, TTracker. Är det någon kod du kan dela med dig utav? Eller känner ni till några vettiga plugins (wordpress)?

    Det vore lärorikt att programmera det här vet dock inte hur jag skulle gå tillväga, kanske några tips?

  5. #5
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Skönt att jag hittade denna tråden. Visste inte att vissa nätverk erbjöd callback vid köp, det är ju guld i spårningssyfte. Tack för infon, måste implementeras direkt!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Spåra interna brutna länkar?
    Av PeterGron i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 16:16
  2. ej spåra sina egna sidvisningar
    Av an_na i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 22:14
  3. Spåra webbplatssökning i GA
    Av Vale i forum SEO-verktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 08:00
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 18:07
  5. Spåra Adwords till mål
    Av Mactim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 00:04