Resultat 1 till 10 av 10

Fenomenet med sidors betalda (falska) likes

  1. #1
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Jag har, som så många andra, kopplat individuella Facebooksidor till några av mina webbplatser.

    Ett fenomen man knappt kan undgå är alla köpta likes (gilla-markeringar). Exempelvis kan en sida ha 500 likes en dag, men 1500 nästa och alla de nya 'fansen' är från Vitryssland (bara ett exempel).

    So far, so good. Men vad är egentligen meningen, annat än att försöka lura besökaren att man är populärare och viktigare än man egentligen är?

    En sida som gillas av 5000 stycken, men vars användare sällan kommenterar eller gillar nya poster känns ju allt annat än genuin. En sida som däremot har 500 likes, men där i medeltal 50 personer gillar ens poster känns ju betydligt mer intressant och "framgångsrik" i min värld.

    Kan det tom vara kontraproduktivt att köpa likes? Jag tror det, mest pga att man kan tappa i förtroende och uppfattas som oärlig. Fler och fler (inte minst yngre) har ganska bra koll på FBs funktioner. Sedan tror jag att Facebook kommer att uppmärksamma (och åtgärda) detta fenomen allt mer framöver.

    En uppenbar fördel är väl att folk har en tendens att hellre besöka populära sidor än de med få likes. Den fördelen är ju inte helt försumbar, det kan jag medge.

    Vad tycker ni? Ser ni fler fördelar med att köpa likes som jag missat? Nackdelar?
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Tidigare krävdes det 25 likes för att få en custom URL - vet inte om där finns några fördelar idag mer än den psykologiska biten. Besöker man en sida eller blogg som har 10 000 likes så ser det mycket bättre ut än om man har 30-70 st. Ungefär som att man rekommenderar bloggare att inte skriva ut antalet prenumeranter när man bara har 1, 6 eller 9 st. Högt antal ger intryck av kvalité och säkerhet (e-butik).

    Sedan är det inte omöjligt att detta förändras på sikt i takt med att det missbrukas eller om man ändå, undermedvetet, ser högt antal som positivt.

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Man får nog helt enkelt fråga sig själv vad syftet med FB sidan är. Har man den för att det ska se proffsigt och bra ut på din sida eller för att du faktiskt vill marknadsföra och kommunicera via FB sidan?

    Ska det se bra ut så vill man ju ha så många likes som möjligt, men annrs vill man ju ha "riktiga" likes som faktiskt ger något.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  4. #4
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Visst,

    Fast om en majoritet av dessa likes är uppenbart falska ser det ju inte bra ut, i varje fall inte för oss som är medvetna om tillvägagångssättet. Dock är nog gemene FB-användare ganska omedveten (läs: ointresserad) om handeln med likes, så initialt kan man nog få folk med i båten med lite manipulation.

    Så gott som alla "bra" tjänster och företag som marknadsför sig via Facebook får stora mängder naturligt likes. Nästan demokratiskt.

    Ps. Lite försiktig skall man dock vara om man är mån om sitt rykte eller varumärke. Jag såg att en artist hånas på diverse forum etc för sina uppenbart köpta/manipulerade likes. Främst för att de var orimligt många i förhållande till hans egentliga popularitet.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Men tittar någon egentligen på vilka som gillat en sida? Nu använder jag inte Facebook men när jag besöker en blogg/e-butik så ser jag bara x likes i sidokolumnen tillsammans med en handfull bilder på några riktiga användare. Har man då 10 000 likes så ger det intrycket av en populär och seriös sajt. Visst, ska man beställa från en ny e-butik så är det kanske möjligt att en del tittar (då det handlar om pengar) men personligen så har jag bättre metoder för att kontrollera om det finns några tänkbara problem.

  6. #6
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    ducedo,

    Det var det jag menade. Den genomsnittlige användaren lär inte reflektera över det. Jag tror de flesta är mest intresserade av innehållet.

    Dock har jag observerat sidor som helt gått från -500 likes till +5000 över en natt, utan rimlig anledning. Vid närmare koll kommer alla de nya fansen från samma öststatsland etc, trots att denna befolkningsgrupp rimligtvis inte har något intresse i tjänsten/produkten.

    Detta kan nog en del användare och besökare upptäcka och reflektera över. Jag gör ju det. Helt ensam är jag nog inte. Jag tycker många verkar ha ganska bra koll på detta.

    Men som sagt, för vissa innebär nog ett artificiellt högt antal likes vara av godo, eftersom det kan innebära en gratis marknadsföring i sig.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Facebook ger idag den typen av fan-pages dåligt betyg, med hjälp av "edge-ranken".

    Dvs, du behöver fans som interagerar för att du ska synas i olika flöden, annars försvinner du snabbt.

    Sedan kan man fråga sig om det där med FB-tävlingarna, som dels inte är helt lagliga (lotterilagen), och vad är det för typ av fans man får? Även det sättet att öka sina likes/fans är kontraproduktivt, just för att man får dåliga "edgerank-värden" ...

    Hur kan jag veta detta? För att jag själv köpt fans, för att testa OM det ger någon positiv effekt, vilket det gör en kort stund, men sedan behöver man fans som interagerar genom att kommentera, gilla och dela poster ... DET kommer aldrig fans man köpt eller "vunnit via tävlingar" att göra

  8. #8
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    FB-tävlingarna, som dels inte är helt lagliga (lotterilagen)
    Nu brukar väl förvisso de flesta (alla?) även kräva någon form av motivering för att skapa en prestation och få en tävling istället för lotteri.

  9. #9
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Patrik Berggren,

    En utmärkt analys och ett utmärkt svar!
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  10. #10
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    likes gjorde man förr... Nu gäller Dela. Jag bryr mig inte om att folk trycker på gilla. Visst kul...3 sekundermen nytta_? nada! Det är genom att dela vidare poster som ger en effekt!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blev av med mitt betalda domän
    Av Fredrik-Eriksson i forum Optimering
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 07:26
  2. Groupon falska USB minnen?
    Av Trym i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 01:10
  3. Verktyg som visar andra sidors besöksantal
    Av magbob i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 13:10
  4. Extra (betalda) länkar i SERPen?
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 13:30