Resultat 1 till 3 av 3

Vilken domän ska jag använda mig av?

  1. #1
    siimon2k7s avatar
    siimon2k7 siimon2k7 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    5
    Hej!
    Har ett litet problem som ny inom SEO-världen och har en fråga. Tar ett exempel:

    Jag vill ranka på ordet "jeans herr" = 2500 exakta sökningar på google i Sverige. Då köper jag domänen www.jeansherr.tld samt www.jeans-herr.tld

    Men för att få korrekt svenska i domänen vill man ju ha www.herrjeans.tld samt www.herr-jeans.tld.

    och sökordet "herr jeans" får endast 80 exakta sökningar.

    Jag äger följande domäner( www.jeansherr.tld, www.jeans-herr.tld samt www.herrjeans.tld och www.herr-jeans.tld)

    Ska jag då hemsidan på www.herr-jeans.tld och redirecta resten av domänerna till www.herr-jeans.tld. Eller hur fungerar det?

    exakta ordet jag vill ranka är alltså "jeans herr".

    MVH
    Simon
    Senast redigerat av Urban G den 2012-10-28 klockan 22:26.

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Att peka om en nyregistrerad domän (utan inlänkar) ger ingen fördel i sökresultatet. Även om du registrerar sdjfnsdkjnfsdjkcjsdncsasdas.se (0 träffar i Google) och pekar om den till din sajt så kommer du inte dyka upp på sökordet. Antingen lägger du upp två sajter där båda har unikt innehåll (dubbelt arbete) eller så kör du vidare på en domän och försöker få den att ranka på båda sökorden. Google hävdar att man kommer dra ner betydelsen på domäner med exakt nyckelord men jag har inte observerat någon skillnad för mina projekt ännu - möjligt att andra gjort det.

    Sedan kommer då frågan om du bör köra med jeansherr.se eller herrjeans.se (jag rekommenderar att man undviker - för användarvänligheten). Personligen så hade jag kört på den senare eftersom det låter mer logiskt och är lättare att marknadsföra.

    Någon annan som gjort tester får gärna väga in kring hur Google fungerar med ordföljden i domänen.

  3. #3
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    EMD-domäner har både för och nackdelar. Om du sökmotoroptimerar jeansherr.tld med motsvarande nyckelord genom länkbygge, är det nog inte omöjligt att du framöver drabbas av pingvinen eller rentav EMD-straff.

    Jag tycker du borde tänka ett steg längre, är verkligen denna "genväg", dvs att välja den term med mest sökningar verkligen smartast, år 2012. Känns jeansherr.tld seriöst ur ett användarperspektiv?

    Det är också numer OMÖJLIGT att säga vilka för och nackdelar denna typen av domän kommer att ge dig, eftersom Googles algoritmer förändrats så mycket de senaste två åren. Om du ämnar satsa seriöst på din webbplats (även längre än sex månader), tycker jag du bör välja ett domännamn som ÄVEN kan bygga ett varumärke. Det kan knappast "jeansherr".
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken domän är bäst?
    Av Fredrik Johansson i forum Domänen
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-03-06, 21:54
  2. Vilken domän skulle ni välja?
    Av nasspray i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 08:00
  3. Vilken domän skall man peka till vilken
    Av Swingit i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 11:31
  4. Använda gamla URL;s?
    Av amator i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 16:19
  5. Använda subdomäner
    Av blabers i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:41