Resultat 1 till 8 av 8

Hela siten beter sig skumt

  1. #1
    soprimos avatar
    soprimo soprimo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    6
    Tänkte fråga om lite råd här i forumet och se om någon har varit med om något liknande.

    I en vecka nu så har min site slutat ranka för i princip alla keywords i Google. Siten beter sig även skumt i bing och yahoo där den hoppar mellan en plats runt 55 till sin vanliga plats runt top 5 varannan dag. I Google har jag tappat helt och finns inte ens med i serpen med dom nyckelorden jag brukade ranka top 10. Siten är fortfarande indexarad av google men slutat ranka.

    Vad jag försöker göra är att ta reda om min site har blivit straffad eller om det bara är en tillfällig situation.

    Lite bakgrund info

    Siten är nästan 2 år gammal, den har stadigt klättrat i google, bing och yahoo till att ranka topp 10 i dom flesta nyckelorden.

    Nyligen (2 vecka) så updatera jag siten med att redirecta en sattellit site med bra och mycket innehåll till huvud siten.

    Jag updatera även till ny theme en månad sen. Efter att jag ändrat theme så forstsatte siten stega i serpen så rätt säker att det inte är orsaken.

    Har inte så många inlänkar runt 19 stycken root domains varav 3-4 är sitewide.

    Kan orsaken vara att jag redirecta satellit siten till huvudsidan? Det jag tror talar mot att siten blivit straffat av google är att siten hoppar runt i bing och yahoo.

    Uppskattar all tips och hjälp! Skulle verkligen vilja förstå vad som pågår.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Sånt här är alltid svårt att säga något vettigt på men jag skulle tipsa om den hederliga programmerings felsökning.
    Dvs gå ett steg bakåt av det som du har ändrat tills du antingen kommer upp på google igen eller inser att du är nu tillbaka i ursprungsläget och siten finns fortfarande inte med.

    Om det är det första alternativet, grattis. Förhoppningsvis vet du nu också vad det var som gjorde att du tappade och att du inte gör om det om det däremot blir det andra alternativet så är det nog dags att kontrollera dina länkar, se vart de kommer ifrån och om de är av någon vidare kvalitet. Försök göra något åt länkarna om de är dåliga med hjälp av saker som ta bort länkar, bygga nya länkar eller byta ut ankartexter m.m

    Detta är steg 1 och när du har gjort detta så kommer du nog veta vad det är som gör att din sida tappade innan du själv vet, är det svårt även för den bästa seo:aren att veta om man inte själv ger sig in i felsökningen, men sånt kostar.

  3. #3
    soprimos avatar
    soprimo soprimo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    6
    Hej Lucas, tack för responsen! Vet inte hur jag ska fortgå annat en att avvakta ett tag till men kommer försoka med lite felsökning.

    Nyfiken om någon har tappat i serpen efter ha 301 redirctat en satellit sida till huvudsidan? Alltså att huvudsidan slutat ranka med nyckelorden den ranka för innan.

  4. #4
    soprimos avatar
    soprimo soprimo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    6
    Liten update: Noterar att bilder rankar i google nu men pages och posts är som bortblåsta fortfarande från serpen. Riktigt skumt, aldrig sett något liknande innan..
    Senast redigerat av soprimo den 2012-11-10 klockan 10:54.

  5. #5
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Hej jag svarar i den här tråden istället för att starta en ny.
    En av mina sajter låg i somras på plats 5. Den gick sen ner till 30+ och var där ett tag. Nu har den legat runt 20 ett bra tag och sista veckan har jag fixat 4 inlänkar från andra och en länk från mitt eget hemsidenätverk. Idag ligger sajten på 80+.
    Skall tillägga att det är en seriös företagssida med mycket content utan reklam... Ha is i magen eller ta bort några av de senaste länkarna? Sajten är mer än 2 år gammal och har sedan i september varit en WP-sajt så det finns några gamla 301.

    Tacksam för tips! MVH

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Hej,

    Det var ditt "keyword" som hade rasat förstog jag. Din länk i blogroll har "keyword" som ankartext, de andra länkarna såg bättre ut avs ankartexten. Vänta en vecka och ha is i magen, bygg vidare på content om du kan. Om det inte hjälper så ta bort/ändra ankartexten till mer long tail i blogroll.

  7. #7
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Seo är spännande , lite som att meta. Flötet guppar, sen förvinner det, en småfisk nafsar, nu är det synligt igen, men sen rätt som det är PANG en 1-kilos abborre...

    Tack för din analys av situationen. Alltid bra att testa lite men som du säger, troligtvis överanvändning av Keyword i bloggrollen som då ger otroligt många länkar.
    Avvaktar lite

  8. #8
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Vill delge detta till andra, för det är säkert några som kan ha nytta av liknande:
    Skrev igår att sajten sjönk från plats 18-22 till 80+ och jag misstänkte aggressivt länkbygge från min sida. Två länkkataloger och en annan sajt med varierade ankartexter plus en blogroll på exakt keyword.
    Nu ikväll nådde sajten sin ursprungliga plats kring 20 igen. Själv kan jag inte dra så många slutsatser mer än att G kanske ville testa om jag som siteägare kan styra inlänkarna och ta bort eller ändra dem - vilket jag inte gjort.

    38 timmar är inte mycket, men tillräckligt för att man ska klia lite i huvet

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google beter sig skumt.
    Av Zapp i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 02:20
  2. Kampanj mot siten sjalvmord.com
    Av Jacob Jarnvall i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 11:34
  3. Skillnad på siten med www och utan www?
    Av Kimpo i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 08:24
  4. Hur gör jag siten bättre i SEO-syfte?
    Av Pierrek i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 15:30
  5. Skumt fenomen
    Av mclord i forum PageRank
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 11:15