Resultat 1 till 8 av 8

Konverteringsoptimering + affiliate

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej!

    Jag har precis börjat med affiliate och märker att jag inte kan mycket alls om konverteringsoptimeringen. Jag vet inte hur jag ska bygga upp det för att folk ska vilja köpa.

    Är det någon som är duktig och vill hjälpa mig genom att kolla in sidan och se vad man kan förbättra? (Jag hoppas att denna tråd är okej).

    JE

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Grymt. Väldigt tacksam för det!

    + rykte till dig ducedo!

  4. #4
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Nu har jag läst igenom dina 4 länkar och hittade mycket intressant! Tack igen.

    Jag har dock några frågor, och har någon tips på fler studier eller resultat får ni gärna länka dem.

    Jag har precis börjat läsa på om affiliate och just nu har jag ingen klar bild över hur man ska göra - men jag håller på att skapa en.

    1.Vad kör ni på. Har ni en sida med utvalda produkter som ni skyltar med på startsidan? Eller har ni utvalda hemsidor som ni länkar till? Eller är det beroende av vad ni säljer?

    2. Jag studerar gärna era affiliate hemsidor som konverterar bra. Ni får mer än gärna länka till dem antingen här eller via ett PM.

    Tack för bra svar hittills. Det verkar mycket roligt detta!

    JE

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Spontant så kommer jag på 7 olika typer av affiliatesajter:

    1. MFA-sajten - Fokus på tydliga knappar / länkar för erbjudanden och enda målet är att besökarna ska klicka vidare på en av knapparna för att beställa. (t.ex. tandblekning.nu)
    2. Informationssajten - Något mer avancerad än att enbart lyfta fram erbjudanden. Här finns oftast mer information och erbjudandena ligger inte i fokus i hopp om att ge ett mer seriöst intryck. Gör man det tillräckligt bra så är det inte ovanligt att dessa får genuina rekommendationer eftersom det hjälper besökarna. (t.ex. lübeck.nu)
    3. Recensioner - Finns två vägar. Antingen kör man på den fulare metoden och skriver "recensioner" av populära produkter för att sedan tjäna pengar när besökarna klickar eller så gör man ett seriöst alternativ för att faktiskt plocka fram vilket alternativ som är bäst för olika kunder. (t.ex. sverigesbastawebbhotell.se)
    4. Rabatt - Saknar i regel reklam. Brukar istället vara tydlig och stilren för att besökare inte ska skrämmas iväg. Kräver vanligtvis att man klickar på en av deras länkar (cookies lagras) för att få fram en rabattkod att använda i butiken. (t.ex. rabatta.se)
    5. Prisjämförelse - I princip en nischad version av Prisjakt. Har man fokus på flygresor så kan man låta besökarna ställa in destination och pris varpå sajten listar de olika alternativen. Har stor chans att få återkommande besökare. (t.ex. flygresor.se)
    6. Gallerian - Hämtar produktflöden från affiliatenätverken och visar en lista på produkterna. Du kan t.ex. köra en nisch som hörlurar eller datorspel. Den mer avancerade versionen erbjuder möjlighet att sortera på produktspecifikationer såsom pris samtidigt som man kanske fyller på med mer information (recensioner) för att göra den mer unik. (t.ex. rosating.se)
    7. Bloggen - Du framstår som genuin och bygger upp förtroende under långt tid. Sedan hittar du t.ex. en ny träningsmetod som du lyckas komma i form med. Denna rekommenderar du i bloggen och länkar till varpå du får provision. Är du fotograf så kan du rekommendera kameran eller objektiv du använder. (t.ex. blondinbella.se)


    Naturligtvis finns det variationer mellan dessa och du kan dessutom driva trafik till affiliatelänkarna genom en drös andra metoder. Poängen är att utformningen varierar kraftigt beroende på vilken metod du väljer att använda dig av.

  6. #6
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    + rykte för den listan Ducedo Mycket bra sammanställning av olika typer av siter.

    Om du vill se ett bra exempel på en blogg som har byggt upp stor läsarskara och dessutom drar in feta inkomster så kika på "Smart passive income blog". Nu är det förvisso en person som tjänar pengar på att lära ut till andra hur man tjänar pengar. Den nischen är sönderspammad på internationella scenen av massa idioter. Men Pat Flynn, killen som ligger bakom SPI-bloggen skriver väldigt bra och är väldigt öppen så han sköter det åtminstone snyggt.

  7. #7
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Grymt killar. Tack för svaren!

    Så har jag förstått det rätt finns det olika alternativ att bygga upp olika sidor på. Men olika nischer kräver olika hemsidor och upplägg? Till exempel så kanske en site om poker kräver en typ och en site om barnkläder en helt annan?

    Om det jag sa ovan stämde. Vet ni om det finns några generella tips för hur man ska bygga upp siterna beroende på nisch?

  8. #8
    jockenybros avatar
    jockenybro jockenybro är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    10
    Du bör också ha i åtanke att du måste hitta en symbios mellan SEO-vänlighet och konverterings-optimerad sida, det är inte alltid dessa 2 går hand i hand. Om man kollar på rabatt sidan http://kampanjjakt.se så kan du se att startsidan är avskalad och clean för att försöka trigga en förstagångsbesökare att trycka sig vidare, medan de sidor dem försöker ranka på har lite mer text och är i högre grad anpassad efter att vara SEO-vänliga.

    Något som du bör ha i åtanke från blrjan, oavsett vilken genre du väljer att köra så är det att ta vara på besökaren oavsett vart i "kedjan" denna befinner sig, alltså opt-in och opt-out, även om en kund inte konverterar på din sida så kanske du kan lyckas få ut denna personens e-post och på så sätt kunna konvertera den vid ett senare tilltälle

    Tänk även på vilken typ av site du tänker köra på då vissa siter får mindre provision än andra, t.ex. rabatt-sidor som i 90% av fallen får mindre ersättning då dem lätt äter upp lite av marginalen men i gengäld ofta har högre konvertering då det är sista steget i en köp-process.
    Senast redigerat av jockenybro den 2014-11-25 klockan 19:17.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. affiliate och cookies
    Av pleyya i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 06:37
  2. Eget företag affiliate?
    Av NewYork i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 23:27
  3. Affiliate-SM 2009
    Av Adtraction i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 23:30
  4. Affiliate-SM går av stapeln 15/9
    Av Joel Falck i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:11
  5. affiliate
    Av Patrik Berggren i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 16:33