Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 98

Nu ska vi testa hur idn domäner håller sig

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kan man ranka bra med en idn-domän (domän med äöå)? Det är frågan jag ställer mig, för jag har då inte sett någon ranka bra (möjligen av naturliga skäl). Tänkte därför göra ett litet test med följande domän:

    http://www.oknö.se

    Admin får ta bort länkningen om denne vill, tänkte dock att forumet kunde hjälpa mig lite med testet. Konkurrensen på sökordet är relativt dålig, men inte urkass direkt http://www.google.se/search?q=Okn%C3...=&start=0&sa=N (btw, förstaträffen är riktigt high-tech )

    EDIT 06-11-14: Tredjeplatsen är intagen för ett tag sen och det ser stabilt ut. Slutsats: Det går att ranka bra med en idn-domän
    Senast redigerat av Per Renemark den 2006-11-14 klockan 13:51.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ta gärna bort länkningen på ditt förra inlägg.
    Lägg till mycket mer relaterad text på sidan och lägg minst en seriös utlänk på sidan, sen stödjer jag gärna dig med några länkar för att vara med och se detta experiment

    Jag har också reggat några å ä ö domäner ska bli kul att följa din ranking....
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Heh, jag tänke just starta en tråd om detta. Se till att posta uppföljning i denna tråd så att vi kan följa utvecklingen. Kan google ens översätta IDN-domäner till dess riktiga form (xn-...) och hantera dem?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag har sett helskumma sökresultat i Google på just å ä ö domäner på senare tid... kanske har Google något cooking ??? perfekt tillfälle att testa nu med Pers nyreggade sida.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Admin får ta bort länkningen om denne vill, tänkte dock att forumet kunde hjälpa mig lite med testet.
    Jag låter den ligga. Om Jim tycker annorlunda får han ta bort den. (Och vi kan ju alltid rensa bort den senare.)

    Dessutom kommer strax en länk från Nikkes Index. Jag tycker absolut att det är värt att testa hur de funkar, för jag kan faktiskt inte påminna mig att någonsin ha sett en IDN-domän i serpsen. Men det kan ju ha helt andra anledningar, som att ingen någon har satsat på det.

    (Såg förresten just att någon har reggat IDN-domänen internetvärd.se.)
    Tillägg: Ägaren är visst en rätt ökänd herre vid namn Marcus Everflod:
    http://www.nic.se/nydoman/domansok_r...4G3F25&x=0&y=0
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-18 klockan 23:50.

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag utökar testet en smula och har skrivit om det på Nikkes Index. Lade just den allra första länken till djurgårdsskolan.se som hanteras på ett mer klassiskt vis med 301-redirect till sin (lika nya) å-lösa domän.

    Kommer under en period enbart att länka till IDN-domänen.
    Länkarna till Oknö.se ligger därmed på plats från mig.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Vi har säsong.se som 301ar till sasong.se, tyvärr har vi inga länkar, så jag hoppas det är ok att jag lägger en här.. häh.

    Vad tror ni händer?
    1) Google kodar om till punycode och lagrar den urlen.
    2) Google kodar om internt till punycode och tillbaka vid visning.
    3) Google sparar den felaktiga urlen (med åäö).

    Jag har tidigare försökt optimera för IDN-domäner med helt frånvarande resultat. Det var lite halvhjärtat dock eftersom det var uppenbara trademark-infringments (elaka företag dessutom.. hehe).
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-19 klockan 06:44. Anledning: Kom igen nu Hjalmar... bättre kan du. Räcker med ett test här.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag är faktiskt rätt övertygad om att google kommmer att vandra vidare till sasong.se, vilket jag även tror kommer att hända med mitt skolexempel.

    Vore roligare om du ville kasta in en 302 för säsong.se. Det skulle rättfärdiga en länk härifrån och ett tredje förhållande att testa.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som Nikke säger. Om du har en 301 från säsong.se så kommer den förmodligen inte att listas. Istället plockar Google in den domän som pekas till av 301:an.

    Intressant att följa detta. Har lagt en länk till oknö och en länk till djurgårdsskolan från berntjohansson.com.

  10. #10
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jag har ett exempel på en IDN domän som rankar rätt bra, sjuksköterska dot se.. 2:a på samma term.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jadu, det var intressant! En av de första sökorden som jag sett med IDN domän..

    Jag reggat ett antal IDN domäner nu när det är gratis och självklart kommer jag hålla er upprättade om hur det går med rankingen av dem. Ska bli intressant att se hur Sesam, Live Search och Yahoo klarar av dem också.

    En av dem jag tänker satsa lite på är åre-sälen.se.

    Övriga hittar ni på anton.blogmole.com/domannamn-med-a-a-och-o-gratis/

  12. #12
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    hehe agaton, jag tänkte regga fläskfile men insåg att jag inte skulle hinna lägga något kul på den. Kul att du fick den istället.

    Nu verkar mackke redan ha avslöjat det roliga , att det faktiskt går att ranka bra med idn domän även fast att mer än 80% av användarna inte kan följa adresserna.

    Får tacka för inlänkarna, vi får avvakta och se hur det går för sidan. Mer bevis och testing är aldrig fel. Ska försöka uppdatera lite då och då, i klassisk seo anda .
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra tråd och info. Jag reggade sökmotoroptimering.nu för drygt ett år sedan (den var ledig) så man kan ju prova med den med något. Har satt upp det på projektlistan.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-19 klockan 20:19.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Idag släpptes ju även IE7, så nu blir det ännu mer intressant..

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nu ska IDN-domänerna utvärderas av ICANN och svenska Autonomy gör jobbet:
    http://www.icann.org/announcements/a...nt-19oct06.htm

    Cool.

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nu blir era nyreggade IDN-domäner snart värdefulla på riktigt. Vad jag trodde bara var ett rykte har nu bekräftats av Microsoft:

    IE 7 pushas ut genom Windows Update till alla med SP2
    http://www.microsoft.com/windows/ie/...s/default.mspx

    Festligt! Jag har alltid tyckt att IE6 var ett virus och en bugg.
    Dags att bygga om en och annan sajt nu tror jag.

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, det blir å bygga sajter som funkar i alla webbläsare (hurra!).

    Blir så irriterad i skolan dock. Läser webdesign A just nu och vad tror ni vi har inlämningsuppgift i till nästa vecka? Jo, att bygga en helt fungerande hemsida med innehåll i frames!!!

    Och min lärare: "Vissa är för frames, andra emot". Jag - inga är för längre. Alla emot...

  18. #18
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Det är verkligen tragiskt att man pratar frames. Och katastrofalt att man gör det på en utbildning 2006. Ibland går tiden tydligen baklänges :-/
    Några roliga adresser du har där Agaton Får nog utröna om det finns några mer intressanta IDN-domäner kvar att regga. Dags att vara lite kreativ!

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det tycker jag du ska vara! Fick hjälp av lite kompisar att komma på ett par av dem. Ibland krävs det att man är en väldig idésprutare!

    Ska försöka komma på några fler bra snart igen...

  20. #20
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det skulle samtidigt vara intressant med ett motsatt test.

    Hur skulle IDN-domänerna Äpple.se, Microsöft.se, Göögle.se stå sig i konkurrensen tro? Det kan ju inte vara helt omöjligt. Lindqvist.com får fortfarande (ja inte just nu då då) referenser från såväl Google som MSN Search där folk har sökt på www.google.se...

    Just dessa kommer man väl snabbt bli av med om man inte utvecklar någonting oerhört seriöst på dem, men det finns ju motsvarande termer att pröva. Någon som vill testa att bygga viågra.se?

  21. #21
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej tack .. Inte just den...

  22. #22
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Har man säkrat sina nya IDN-domäner i och med att man skickat en beställning till Loopia eller ska man lugna sig att skryta med dem tills man betalat fakturan? (för att inte riskera att någon annan på något sätt norpar dem för mig)
    Har nyss lagt beställningar på några riktiga läckerbitar
    (...tror jag)

  23. #23
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Om du loggar in på loopia så ligger de säkert redan där under parkerade domäner. Jag regade också nya och det tog inte många timmar innan de fanns där.

  24. #24
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Så sant! Där är de ju
    Det första man blir blind på är ögonen...

  25. #25
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    De kommer upp direkt, men man kan inte peka om dem eller någonting förrän den riktiga bekräftelsen kommer i mailen. Men efter en timme eller två så är de även bekräftade och då är det klart!

    Ingen kan sno den om du redan beställt..

  26. #26
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Jag gjorde precis en mycket intressant upptäckt. Vet in om det kanske redan är allmänt känt men kan annars dela med mig för er som inte sett det än

    Men google verkar vara smartare än vi tror. Testade för skoj skull att söka på Macckes domän "sjuksköterska" och mycket riktigt där ligger han på andra plats, och klickar man på den kommer man till sjuksköterska . se. Jag testade också för med IE6 utan IDN-stöd att göra samma sökning. Han kommer på samma plats med google har ändrat så att adressen länkas till xn--sjukskterska-9ib . se automatiskt. Vilket gör att den även fungerar för IE6.


    OBS. Loopia registrerar inte domäner i realtid (även om det kan gå hyfsat fort ibland) så ni ska Inte gå ut med era â€grymma†domänköp innan ni fått det bekräftat. Eller gjort en sökning på nic.se där den är registrerad. Domänen blir genast spärrad på loopias hemsida men är man snabb kan man använda sig av en riktigt live-registrator och ta den ändå. För att sammanfatta, Beställt är inte samma som Registrerat! Och det finns fler och snabbare ombud än loopia.

  27. #27
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    OBS. Loopia registrerar inte domäner i realtid (även om det kan gå hyfsat fort ibland) så ni ska Inte gå ut med era â€grymma†domänköp innan ni fått det bekräftat. Eller gjort en sökning på nic.se där den är registrerad. Domänen blir genast spärrad på loopias hemsida men är man snabb kan man använda sig av en riktigt live-registrator och ta den ändå. För att sammanfatta, Beställt är inte samma som Registrerat! Och det finns fler och snabbare ombud än loopia.
    Bra info och lite det jag misstänkte. Då väntar jag en aning med att publicera det blogginlägg som jag håller på att skriva till min blogg om mina nya fina domäner. Better safe than sorry...

  28. #28
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jaså. Det visste jag inte, bra info.

    Men som tidigare sagt, du behöver ju inte vänta mer än högst någon timma eller två innan du kan skriva dina blogginlägg

  29. #29
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Nu finns en lista på de jag lagt vantarna på att beskåda på min blogg! (länk i signaturen)
    Ska bli roligt och intressant att förvalta dessa

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    xn--sjukskterska-9ib . se automatiskt. Vilket gör att den även fungerar för IE6.
    Kommer jag ihåg rätt är det här standardiserat för hur dessa domäner ska hanteras när direkt stöd inte finns.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdet av gamla domäner utan aktivitet
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 09:29
  2. OpenLD
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 12:13
  3. PR toolbar håller på att exporteras
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 02:01
  4. Testa dina SEO kunskaper!
    Av Marcus Westberg i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 23:23
  5. Verktyg för att kontrolera utgående domäner
    Av Magnus-SEO i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 16:40