Resultat 1 till 7 av 7

Hur behålla SEO kraften vid emigrering till Wordpress?

  1. #1
    raketosts avatar
    raketost raketost är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4
    Hej alla!

    Jag är i färd med att emigrera en befintlig hemsida till Wordpress. Den nya kommer att ha ny helt design samt 40% nytt innehåll samt 60% "återvunnet" innehåll från den befintliga. Den befintliga sidan består av c:a 100 sidor som jag vet under åren har länkats till från många håll. Den har funnits sedan 2007 och jag antar att den har en del bra kraft som jag om möjligt vill behålla vid emigreringen till WP.

    Min fråga är hur gör jag detta på bästa sätt? Hur utnytjar jag kraften från den befintliga sidan till den nya?

    Jag vill om möjligt behålla samma domännamn som nu och jag vill ju egentligen inte att den befintliga hemsidan ska "synas/hittas" på google utan att om man klickar på en länk som pekar på befintlig sida/innehåll ska man automatiskt hamna på den nya så att säga.

    Jag är fortfarande grön och oförstörd när det kommer till mina SEO kunskaper :-) så ursäktar mig om jag ställer novis eller dumma frågor!

    Stort tack på förhand!

    Vänligen
    Nicklas

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är inte så svårt i teorin, men det kan vara lite krångligt att få till ibland, beroende på hur din befintliga sajt ser ut.

    Det du vill göra är att göra en 301 redirect från de URLer som försvinner, till deras motsvarande nya. Om URLen inte ändras, så behöver du inte göra något alls, och om en URL försvinner helt och du tar bort innehållet, bör du göra en 301 redirect till det innehåll som är mest likt det gamla (eller till närmaste sida uppåt i hierarkin).

    Lycka till!

  3. #3
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Vet inte om detta tips är bra eller inte.....men jag har gjort som så tidigare att jag bygger upp den nya webbplatsen på ett domän jag inte använder och sedan när jag känner mig nöjd exporterar jag den till rätt adress.

    Innan exporten går jag igenom alla url:er och ser till att skapa de url:er jag inte ska använda på den nya webbplasten (men som finns på den "gamla") och gör då en 301 till lämplig adress.

    SEO by Yost tycker jag själv funkar bra för detta.

  4. #4
    raketosts avatar
    raketost raketost är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4
    Tackar för snabb respons! Ok, har hört talas om 301 tidigare men är inte 100 på hur detta går till rent praktiskt. Jag behöver läsa på om 301:an helt enkelt. Ska kolla detta! Tack igen för tipset!

    /N

  5. #5
    raketosts avatar
    raketost raketost är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av ICAZeke Visa inlägg
    Vet inte om detta tips är bra eller inte.....men jag har gjort som så tidigare att jag bygger upp den nya webbplatsen på ett domän jag inte använder och sedan när jag känner mig nöjd exporterar jag den till rätt adress.

    Innan exporten går jag igenom alla url:er och ser till att skapa de url:er jag inte ska använda på den nya webbplasten (men som finns på den "gamla") och gör då en 301 till lämplig adress.

    SEO by Yost tycker jag själv funkar bra för detta.
    Tack för bra tips! Har tankat ner Yoast och förkovrar mig nu i den pluggen. Verkar som ett smart alternativ!

    Vänligen
    Nicklas

  6. #6
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Som sagt är det inga problem med själva migreringen till ett (nytt?) CMS. Däremot är det viktigt att tänka sig för när innehållet ändras rätt radikalt.

    Något som du förmodligen redan tänkt på är att se över statistiken över vilka undersidor du har nu som har hög(re) rank i Google fler besökare. Om det är möjligt så försök behålla dessa även när sidan migreras. Att ändra för mycket KAN ge kännbara negativa konsekvenser. Ett annat tips kan vara att mata på med en eller ett par av de nya undersidor i taget. Dvs, skynda lite långsamt.

    Gör du allt med lite eftertanke, skyndar lite långsamt och använder 301r tror jag du har "allt att vinna". Lycka till!
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  7. #7
    raketosts avatar
    raketost raketost är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Hej,

    Som sagt är det inga problem med själva migreringen till ett (nytt?) CMS. Däremot är det viktigt att tänka sig för när innehållet ändras rätt radikalt.

    Något som du förmodligen redan tänkt på är att se över statistiken över vilka undersidor du har nu som har hög(re) rank i Google fler besökare. Om det är möjligt så försök behålla dessa även när sidan migreras. Att ändra för mycket KAN ge kännbara negativa konsekvenser. Ett annat tips kan vara att mata på med en eller ett par av de nya undersidor i taget. Dvs, skynda lite långsamt.

    Gör du allt med lite eftertanke, skyndar lite långsamt och använder 301r tror jag du har "allt att vinna". Lycka till!
    Tackar ödmjukast för tipsen! Hm...en utmaning i mitt case är just hur jag ska skynda långsamt. Jag vill ju att den nuvarande sidan ska "försvinna" samtidigt som den nya lanseras så att säga. En annan fundering jag har är på vilken nivå man ska göra 301r. Om jag kollar i Google analytics så har jag väl en si så där 350st url:er som genererar någon typ av trafik. I detta är alla bilder osv inräknat. Det blir ju en fasligt massa 301r om man ska styra om varenda url som finns på siten. Men jag kanske tänker fel här? räcker det med att göra 301r för själva sidan? I sådana fall blir det ju "bara" ett 100 tal om dirigeringar att göra :-)

    Om någon har några tankar kring detta så är jag mycket tacksam?

    Återigen, beklagar om jag ställer för merparten frågor med öppenbara svar!

    Vänligen
    Nicklas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Omdirigera till ny domän och behålla gamla
    Av Micke i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 14:18
  2. Hur länge bör man behålla gammal domän
    Av Jörgen i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 09:31
  3. Byta domän men behålla innehåll
    Av Sebastian Hallenius i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 14:22
  4. Behålla gamla produkter/url:er
    Av Navalis i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 07:55
  5. Kraften av ankar texter kan ge roliga resultat!
    Av cabdirazzaq i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 09:36